اختلاف و دعوا در دوران نامزدی

سبک زندگیازدواج

- 97/11/01
اختلاف و دعوا در دوران نامزدیمهارت در مشاجره، چیزی است که شما پیش از وارد شدن به زندگی مشترک باید بیاموزید. چون عدم آگاهی از این مهارت باعث ایجاد مشاجره های متعدد و حتی دعوا و قهرهای بزرگی میان دختر و پسر در دوران نامزدی می شود همه افراد از دوران نامزدی با عنوان بهترین و شیرین ترین دوران زندگی شان یاد می کنند. روزهایی که هرگز فراموش نمی شوند و یادآوری خاطرات شیرینش پس از سالها و حتی در ایام پیری لبخند و شادی را به فرد هدیه می دهد. با این اوصاف شاید بسیاری گمان کنند که این دوران از هرگونه تلخی و سختی دور است و تنها و تنها شادی و نشاط در آن جای دارد. اما اگر با نگاهی واقع بینانه به زندگی نگاه کنیم، می بینیم که سختی ها و تلخی ها هم در این دوران دلپذیر جولان می دهند. سختی ها و تلخی هایی که برخی طبیعی و حاصل تفاوتهاست و برخی دیگر به دلیل اشتباهات کوچک و بزرگ خودمان ایجاد می شوند. چنانچه اشاره شد مشکلات گروه اول طبیعی و اجتناب ناپذیرند. اما مشکلات گروه دوم مصنوعی و به دلیل برخورد و رفتارهای اشتباه مان است و می توان با کمی توجه و تغییر در آنها از بسیاری از تنش های این دوران جلوگیری کرد.

چشم و هم چشمی


پایبندی به رسم و رسوم های اشتباه، توقع های زیاد و بی مورد، پرداخت هزینه های سنگین و... همه و همه آفت های بزرگی هستند که در جامعه امروز ما به دلیل چشم و هم چشمی در امر ازدواج ایجاد شده است. بر این اساس است که برخی گمان می کنند هر چه در مراسم و خرید عقد یا عروسی شان، در تهیه جهیزیه و ... بیشتر خرج کنند و تشریفات دارا باشند شخصیت و آبروشان بیشتر حفظ می شود.

همین تفکرات و دیدگاه های اشتباه، به جای ایجاد لذت بردن از شیرینی های دوران نامزدی، دلهره و اضطراب و تلخی را به افراد به خصوص دختر و پسر هدیه می کند. آقا پسر مدام باید در فکر کار و کسب درآمد برای تامین مخارج بالای ازدواج و تهیه مسکن و ... باشد و دختر خانم نیز خود را در پس دغدغه های گرفتن مراسمی باشکوه برای عقد و تهیه جهیزیه ای عالی و ... اسیر می کند. بنابراین ازدواجی که باید باعث آرامش و لذت بخشی طرفین شود، به مراسمی دلهره آور تبدیل شده و همه خاطرات شیرین این دوران را تحت الشعاع قرار می دهد. به رخ کشیدن اطرافیان و زندگی شان چیزی جز کوچک کردن و تحقیر فرد مقابل و در نهایت ایجاد جر و بحث و اختلاف و درگیری میان نامزدها حاصل دیگری ندارد

مقایسه


متاسفانه برخی از دختر و پسرها علاوه بر چشم و هم چشمی مدام در حال مقایسه نامزد خود با دیگران هستند. چرا شوهر فلانی از شوهر من خوشگلتر یا خوش تیپتره؟ چرا نامزد فلانی تو هزینه کردن اینقدر هوای جیب شوهرشو داره ولی تو بی خیالی؟ چرا خانواده شوهر خواهرم فلان برخورد را داشتند ولی خانواده شما ندارن؟ و...

در واقع به رخ کشیدن اطرافیان و زندگی شان چیزی جز کوچک کردن و تحقیر فرد مقابل و در نهایت ایجاد جر و بحث و اختلاف و درگیری میان نامزدها حاصل دیگری ندارد. چقدر زیباست که دختر و پسر در این دوران دلپذیر برای حفظ روابط صمیمانه و مهر آمیز خود و لذت بردن از زندگی دست از مقایسه های ویرانگر خود برداشته و به داشته هایشان قانع باشند.

بی اعتمادی


گاه افراد به دلایل مختلفی چون علاقه افراطی، دوستی قبل از ازدواج و یا بدبینی به فرد مقابل، نسبت به نامزدشان حساسیت بی مورد پیدا کرده و به وی بی اعتماد می شوند. باید توجه داشت که هیچ یک از موارد ذکر شده نمی تواند دلیل موجهی برای بی اعتمادی به نامزد باشد. پسر و دختر زمانی که با هم عقد می کنند چون یک روح در دو بدن می شوند. آیا کسی را می شناسید که به خودش بی اعتماد و شکاک باشد؟ همیشه با خود مرور کنید که همسر شما پاکترین و بهترین هاست، مگر آنکه خلاف آن به شما ثابت شود. (البته چنین افکاری برای افرادی که دچار بیماری بدبینی هستند، طبیعی بوده و تنها مراجعه به پزشک و سیر طول درمان آنها را درست می کند.)

سوء تفاهم


بسیاری از روان شناسان معتقدند سوء تفاهم یکی از مهمترین عوامل ایجاد اختلاف و درگیری در دوران نامزدی و حتی زندگی مشترک است. اما سوء تفاهم دقیقا چیست؟ سوء تفاهم یعنی این که طرفین به درستی به مقاصد حقیقی رفتار یا سخن هم پی نمی برند. یعنی چیزی که گفته می شود غیر از چیزی است که فردمقابل از آن می فهمد. برخی افراد به جهت دارا بودن روحیه ای خاص، برای دچار شدن به سوء تفاهم به شدت آماده اند و ذهنشان از هر سخنی، برداشتی نامطلوب دارد. به همین دلیل باید سعی کنند تابه درستی منظور حرف یا برخورد فرد مقابل را از وی نپرسیده اند قضاوت نکنند.
advertising