تاثیر مثبت احترام به سالمندان در خانواده

سبک زندگیسایر

- 97/09/05
تاثیر مثبت احترام به سالمندان در خانوادهاسلام فرد سالمند را انسانی محترم می داند و شخصیت او را مورد احترام قرار می دهد و سالمند را به عنوان فردی معرفی می کند که باید حال او رعایت شود چرا که از لحاظ قدرت و قوت ظاهری با بقیه متفاوت است ولی در عوض کوله باری از تجربه که در طول زندگی به دست آورده همراه اوست.احترام به سالمندان باعث استحکام روابط در خانواده می شود ، دوستی و مهربانی در خانواده رواج پیدا می کند، دوستی و همدلی در خانواده با احترام متقابل ایجاد می شود.

احترام گذاشتن به سالمندان احترام به خداست ، وجود انسان‌های سالمند در بین خانواده باعث بیشتر شدن رحمت خداوند است و هر کس به آن‌ها احترام بیشتری بگذارد بیشتر مورد رحمت خدا قرار می گیرد .خیلی وقتها سالمندانی را دیده‌ایم که با سختی ودشواری سوار اتوبوس شده‌اند و جایی برای نشستن نبوده است ولی جوانانی آسوده خاطر نشسته‌اند و توجهی هم نمی کنند.

برکت به وسیله ثروت و یا قدرت به وجود نمی آید .چه افرادی که قدرت داشتند و به سعادت نرسیدند و در نهایت سختی از دنیا رفتند و چه بسیار افرادی که از صبح تا شب به کارکردن مشغول هستند و ثروت جمع می کنند اما در زندگی خود خیری نمی‌بینند و در نهایت احساس شادی ندارند و رضایتی در قلب خود احساس نمی کنند، برکت با بزرگان شماست. وجود پیران سالخورده بین شما باعث افزایش رحمت و لطف پروردگار و گسترش نعمت‌های الهی برای شما است.

سالمندان و سالخوردگان همان جوان هایی بودند که مانند ما یک روز سرحال و شاداب و با انرژی زندگی می کردند و با گذشت زمان و بزرگ کردن بچه ها و سپری کردن روزهای عمر خود برای فرزندان ناتوان شده اند. پس وظیفه هر کسی است که احترام سالمندان به ویژه پدر و مادر خود را نگه دارد. احترام به سالمندان صرفا به والدین ختم نمی شود و باید هر پیر و سالخورده ای را که دیدید با احترام کامل با او برخورد کنید.

انسان هر آنچه انجام میدهد به او باز می گردد و هر عملی را عکس العملی هست همه ما در کارنامه زندگی خود اعمالی داریم که خوب یابد برای ما نوشته شده‌اند که بر همان اساس در زندگی خود خوب یا بد می‌بینیم اگر خوب کرده باشیم پاداش ما همان خوبی و در صورت بدی بدی خواهیم دید. به سالمندان احترام بگذارید تا کودکان نیز در زمان سالمندی به شما احترام گذارند.

احترام به سالمندان در همه حال و در هر شرایطی


انسان امروز به دلیل داشتن مشغله و گرفتاری نمی‌تواند همه اصول را رعایت کند و به بهانه فرصت نداشتن از خوبی کردن ، دید و بازدید ،حرمت گذاشتن و دستگیری از دیگران به خصوص والدین سالمند خود سر باز می‌زنند وآنها به خاطر تنهایی و بی توجهی خیلی ناراحت میشوند .

فرد سالمند دنیایی از تجربه است، موی سفید حکایت از زندگی و فراگیری بسیاری از مکتب زمانه دارد و درس این مکتب بسیار گران و پر هزینه است .باید از تجربیات سالمندان استفاده کنیم و در زندگی خود از آن‌ها بهره ببریم.نباید سالمندان را انسان‌های پیر و بی فایده و خالی از سود بدانیم به این دلیل که سالمندان بسیار با تجربه و بسیاری نیز دانشمند و فرهیخته‌ هستند.

احترام گذاشتن به انسان‌های سالمند احترام به خداست به این دلیل که سالمندان نیز مخلوق خدا هستند و از خدا نعمتی مانند طول عمر گرفته‌اند و عمر گرانقدرشان را برای فرزندان ، جامعه و … صرف کرده‌اند . احترام گذاشتن به سالمندان و آسایش در قیامت ، هر کس بزرگسال مسلمان را گرامی دارد خداوند در قیامت از سختی‌ها و مشکلات در امان می‌دارد.

احترام گذاشتن به سالمندان حتی موقع عبور از عرض خیابان که برای آن‌ها دشوار است احترام به آن‌ها محسوب می‌شود . گرفتن بار سنگین شان، کمک کردن برای سوار شدن یا پیاده شدن همه و همه احترام به آن‌هاست و باعث ایجاد احساس همدلی در مردم می‌شود.
advertising