نحوه پاکسازی و مسهل کردن معده

پزشکی و سلامتطب سنتی

- 97/09/11
نحوه پاکسازی و مسهل کردن معده

پاکسازی معده با آب


آب خنک به مقدار متوسط، برای افراد تندرست مناسب ترین آب ها است. آب خنک اشتها آور هضم کننده غذا و مستحکم کننده الیاف معده است، اما برای سیستم اعصاب و افراد مبتلا به ورم احشا مضر است، خصوصاْ اگر بسیار خنک باشد و یا به مقدار زیادی نوشیده شود.
هر چند نوشیدن آب خنک مناسب افراد گرم مزاج و مقوی هاضمه اشتها و کبد گرم آنها است، اما عموما باعث فروکش کردن حرارت غریزی ، تضعیف اعصاب، سردرد و انسداد مجاری و منافذ بدن می شود.
نوشیدن آب خنک برای نیروی جنسی ضعیف، مضر است. همچنین آشامیدن مقدار زیاد و گاه و بی گاه آن در طولانی مدت می تواند سبب فلج، رعشه و تحریک آبریزش بینی شود.
نوشیدن آب به هنگام ناشتا موجب انتقال سریع سردی آن به اعضای مهم بدن و ریه شده و به آن آسیب می رساند.
برودت هر چه بیشتر آب، آسیب بیشتری به بدن وارد خواهد کرد. نوشیدن آب سرد در بین خواب و بعد از بیدار شدن از خواب باعث فرو نشاندن حرارت غریزی و ضعف قوا و ایجاد بیماری مغزی می شود.
اگر فردی در مواقع ذکر شده احساس تشنگی کرد، مقدار کمی از آب را در دهان غرغره کند چنانچه این احساس برطرف نشد ، می تواند مقدار کمی از آب را بنوشد و باز اگر احساس تشنگی داشت می تواند مقدار کمی غذا یا نان خورده ، بعد از آن فقط در حد رفع تشنگی آب بنوشد.
برای کاهش سرعت نفوذ آب در بدن، بهتر است اندکی به آن غلظت بخشید. برای این کار می توان از آرد جو استفاده کرد.
نوشیدن آب به دنبال استحمام گرم با معده خالی موجب جذب سریع آب و کاهش حرارت غریزی بدن می شود و هر چه آب سردتر باشد ضرر آن بیشتر است.
نوشیدن آب سرد بعد از مصرف مسهل نیز مضر است. در این حالت اعضای بدن به سبب دفع آب، مایل به جذب سریع آب هستند و این باعث فرونشاندن حرارت غریزی و ضعف قوا می شود.
آشامیدن آب پس از خوردن میوه های آبدار مثل انگور، هندوانه و خربزه بسیار مضر است، به جهت آنکه مخلوط شدن آب این میوه ها با آب بنابر اختلاف نوع و تفاوت خاصیت آنها باعث فساد و بیماری می شود.
این تداخل ممکن است در بعضی افراد گرم مزاج به علت غلبه حرارت و در برخی به سبب عادت به این امر بی ضرر باشد. هر چند ضررهای ذکر شده می تواند در دراز مدت و یا در سنین بالا ظاهر شوند.
تحلیل بادها و نفخ و مالیخولیا، رفع عفونت های حلق و ریه، پاکسازی معده، بهبود اسپاسم روده ها، رفع تشنگی کاذب حاصل از وجود بلغم شور و مزاج سوداوی، تحریک داروی مسهل، تحلیل بلغم و مواد غلیظ، تسکین دردها و خارش بدن.
آب گرم همچنین مدر و حیض آور است. بنابراین مصرف زیاد ومداوم آن برای معده مضر است و باعث سستی و ضعف هضم می شود. علاوه بر این آب گرم تهوع آور است و باعث لاغری بدن می شود.
آب ولرم ملین طبع و تهوع آور بوده ، باعث بالارفتن بخارات به طرف مغز می شود. همچنین آب گرم جهت ورم حلق و زبان کوچک، ریه و صرع مفید است.
آب ولرم همچنین موجب پاکسازی معده و تحریک داروی مسهل و رفع اسهال و استفراغ، تحلیل خلط بلغم رقیق و تشنگی کاذب در مزاج سوداوی و بلغمی شور است.
آشامیدن مقدار کم آب ولرم به وقت ناشتا پاک کننده معده از اخلاط لزج و غلیظ است. اما مصرف زیاد آن باعث ضعف معده می شود.

دلایل لزوم پاکسازی بدن



بیماری و ضعف در اعضای طبیعی دفع :


در مواردی مثل یبوست گوارشی، بیماریهای کبدی و کلیوی، قطع نابهنگام عادت ماهیانه در بانوان (آمنوره) و یا در افرادی که تحرک و ورزش ندارند، روند دفع سموم و مواد زائد از بدن مختل می شود و در اثر تجمع این مواد در بدن بیمایهای متعددی ایجاد می شود. در واقع در حالت اول ورود مواد به بدن بیش از حد است و در این حالت خروج مواد کاهش می یابد.

خوردن اغذیه بد و مسموم :


بعضی از افراد پرخوری نمی کنند ولی مواد غذایی بدون کیفیتی را مصرف می کنند. مصرف گوشت گاو که در روایات طبی و نیز منابع طب سنتی شدیدا مورد نهی قرار گرفته است، انواع ساندویچ و پیتزا، مواد غذایی حاوی رنگها و نگهدارنده های شیمیایی، مرغهای پرورش یافته با آنتی بیوتیک و داروهای هورمونی، میوه های گلخانه ای با کودهای کشاورزی و … همگی از این مقوله اند و باعث شده اند تا بدنهای ما امروز بیش از پیش مسموم و دچار گرفتگی شوند .

پاکسازی بدن به روش طب سنتی


- قی کردن : امام باقر علیه السلام فرموده اند: هرکس قی کند قبل از آنکه به استفراغ بیفتد این برای او از ۷۰ دارو بهتر است و قی از این طریق هر بیماری و علت را دور می کند.
- نوره کشی :امام علی علیه السلام: نوره نشاط است و پاک کننده تن. دوست دارم مومن هر ۱۵ روز نوره کشد.
- حمام :امام رضا علیه السلام فرمودند : نفع حمام عظیم است. باعث اعتدال مزاج و پاکسازی بدن می شود …فضولات را می گدازد و چرک را می برد.
- چکاندن دارو گیاهی در بینی : روغن جات مثل بنفشه و بادام
- حجامت
- فصد عروق ( تخلیه عروق از خون کثیف و مزمن )
- مسهل گیاهی و روغنی

مسهل عام و عمومی برای دفع اخلاط مزمن سه گانه بدن



سنا ( مزاجش گرم و خشک ) :


روزی سه بار ، هر بار یک قاشق مرباخوری برگ سنا را در یک لیوان آب جوش دم نموده و سپس صاف کرده و با یک قاشق مرباخوری پودر آنرا با یک قاشق ماست مخلوط کرده و میل شود .

شکر سرخ ( مزاجش گرم و تر ) :


روزی سه بار ، یک قاشق مرباخوری شکرسرخ تازه (بدون تغییر رنگ ) را در یک لیوان آب گرم حل کرده و میل شود .


ختمی یا پنیرک کوچک ( مزاجش سرد و تر ) :


روزی سه بار ، هر بار یک قاشق مرباخوری پودر ختمی را دم کرده و پس از ۱۰ دقیقه با تنظیف پارچه ای آنرا صاف کرده و میل شود .


اسفرزه ( مزاجش سرد و تر ):


روزی سه بار ، هر بار یک قاشق غذاخوری را در یک لیوان آب جوش ریخته وبعد از ده دقیقه آب و تفاله های آنرا صاف کرده با اندکی عسل میل شود .

فلوس ( مزاجش گرم و تر ) :


روزی سه بار ، هر بار یک قاشق مرباخوری (فقط) مغز فلوس را در یک لیوان آب جوش ریخته و بعد از ۱۵ دقیقه صاف کرده و همراه با اندکی عسل میل شود.

هلیله زرد ( مزاجش سرد و خشک ) :


روزی سه بار ، هر بار یک قاشق مرباخوری پودر پوست هلیله زرد را با اندکی عسل میل شود .

خاکشیر ( مزاجش گرم و خشک ) :


روزی سه بار ، هر بار یک قاشق غذا خوری را در یک لیوان آب جوش ریخته و پس از چند دقیقه میل شود .

ترنجبین ( مزاجش گرم و تر ):


روزی سه بار ، هر بار یک قاشق غذاخوری را در یک لیوان آب جوش ریخته و پس از ده دقیقه سپس صاف کرده و میل شود .


شیر خشت ( مزاجش معتدل و کمی گرم ) :


روزی سه بار ، هر بار یک قاشق غذاخوری را در یک لیوان آب جوش ریخته و سپس صاف کرده و میل شود .

بید خشت ( مزاجش سرد ) :


روزی سه بار ، هر بار یک قاشق غذاخوری را در یک لیوان آب جوش ریخته و سپس صاف کرده و میل شود .


انجیر ( مزاجش گرم و تر ) :


هر شب ۱۲ عدد انجیر میل شود و در صورت استفاده از انجیر خشک از چند ساعت قبل آنرا با آب جوش خیس شده و مصرف شود .


زیتون (مزاجش گرم و خشک ) :


هر روز صبح ده عدد زیتون بدون نمک میل شود .

گلسرخ ( مزاجش سرد و کمی خشک ) :


روزی سه بار ، هر بار یک قاشق مرباخوری گلسرخ را در یک لیوان آب جوش ( مثل چایی ) به مدت ۱۰ دقیقه دم نموده و سپس صاف کرده و با کمی عسل میل شود.

صبر زرد یا الئوورا ( مزاجش گرم و خشک – کمی سمی ) :


روزی یکبار یک گرم آنرا در کپسول ریخته و در ساعات مختلف روز میل شود .

تذکر مهم : خوردن مسهل هر روز صبح سحر و از یک الی دو نوع بوده و در فصل بهار موثرتر است .
advertising