از روغن کرچک برای زیبایی و سلامتی استفاده کنیم

پزشکی و سلامتطب سنتی

- 97/08/10
از روغن کرچک برای زیبایی و سلامتی استفاده کنیم

الف. فواید روغن کرچک برای سلامتی و زیبایی


۱- تقویت دستگاه ایمنی بدن
سلامت دستگاه ایمنی نقش مهمی در محافظت از بدن در برابر انواع بیماری‌ها ایفا می‌کند. برای داشتن سبک زندگی سالم، مصرف روغن کرچک می‌تواند جزء یکی از ضروریات باشد، زیرا این روغن قادر است وضعیت دستگاه ایمنی بدن را بهبود ببخشد. این قابلیت جزء یکی از خواص روغن کرچک برای سلامتی به شمار می‌رود. مصرف روغن کرچک می‌تواند تولید گلبول‌های سفید را در دستگاه گردش خون افزایش دهد. از این رو، برای تقویت دستگاه ایمنی و پیشگیری از بروز عفونت‌ها می‌توانید از روغن کرچک استفاده کنید. پس از گذشت ۲۴ ساعت، تولید گلبول‌های سفید در بدن‌تان افزایش خواهد یافت.

۲-از بین بردن خال و زگیل
استفاده از روغن کرچک به عنوان یکی از درمان‌های خانگی موثر برای از بین بردن خال و زگیل به شمار می‌رود. به همین خاطر نیز تصمیم گرفتیم آن را در فهرست خواص روغن کرچک برای سلامتی و زیبایی قرار دهیم. استفاده از روغن کرچک می‌تواند خال‌ها و زگیل‌ها را از روی پوست‌تان برطرف کند. تنها کافی است روغن کرچک را با فشار ملایم و یکنواخت به مدت چند دقیقه بر روی نواحی پوست که خال یا زگیل در آن‌ها روییده است، بمالید.

3- خلاصی از میخچه
اگر میخچه‌های روی پوست‌تان بسیار آزارتان می‌دهد،‌ روغن کرچک با قابلیت‌های فوق‌العاده‌اش می‌تواند از این وضعیت خلاص‌تان کند. روغن کرچک سرشار از اسیدهای چرب است که در نرم کردن میخچه‌ها و مرطوب سازی پوست بسیار موثر هستند. تکه پنبه‌ای را به روغن کرچک آغشته کنید و به مدت چند ساعت روی میخچه‌ها قرار دهید. بعد از گذشت حدود یک هفته نتیجه‌ی قابل توجهی را مشاهده خواهید نمود.

4-معالجه‌ی قارچ پوستی
درماتوفیتوز یا قارچ پوستی نوعی عفونت قارچی پوست است که آن را می‌توان با داروها و مواد ضد عفونی درمان نمود. روغن کرچک قادر است عفونت‌ها قارچی پوست نظیر قارچ پوستی را درمان نماید؛ و این قابلیت روغن کرچک نیز از اسید آندسیلنیک موجود در آن سرچشمه می‌گیرد.

5- تسکین درد آرتروز
استفاده از روغن کرچک می‌تواند دردهای ناشی از آرتروز را تسکین دهد؛ زیرا این روغن دارای خواص ضد التهابی است. به همین دلیل تصمیم گرفتیم این مورد را نیز به فهرست خواص روغن کرچک برای سلامتی و زیبایی اضافه کنیم. آیا از درد مفاصل رنج می‌برید؟ فقط کافی است برای رسیدن به حس آرامش و رهایی از درد، کمی روغن کرچک گرم را بر روی نواحی دردناک ماساژ دهید.

6-بهبود وضعیت خواب
امروزه کمبود خواب به یکی از مشکلات رایج و روزافزون آدم‌ها تبدیل شده است. کمبود و محرومیت از خواب کامل عوارض و آثار مخربی بر سلامتی و زیبایی‌تان خواهد داشت. دست کم در هر شبانه‌روز داشتن ۷ ساعت خواب عمیق و بدون وقفه بسیار ضروری و مهم است. استفاده از روغن کرچک می‌تواند کمک‌تان کند به آسانی خواب کاملی داشته باشید. برطرف کردن کمبود خواب یکی دیگر از فواید بی‌نظیر روغن کرچک برای سلامتی به شمار می‌رود که لازم همگان از آن باخبر شوند. برای رسیدن به نتیجه‌ی رضایت‌بخش بهتر است پیش از رفتن به تخت‌خواب کمی روغن کرچک پشت پلک‌های‌تان بمالید.

7- درمان بیماری پای ورزشکاران
بیماری پای ورزشکاران، نوعی عفونت قارچی بین انگشت‌های پا است که به دلیل تعرق زیاد پا یا پوشیدن کفش‌های تنگ ایجاد می‌شود. علائم بیماری پای ورزشکاران شامل احساس درد، خارش، و سوزش است. نکته‌ی مهمی که باید به خاطر بسپارید این است که بیماری پای ورزشکاران یک بیماری واگیردار است. این بیماری می‌تواند از راه فرش، کفپوش، حوله، کفش، و لباس آلوده از فردی به فرد دیگر منتقل شود. مکان‌هایی که معمولا آدم‌ها پا برهنه در آن جا قدم می‌گذارند (مانند اتاق‌های رختکن یا استخر) می‌توانند خطر شیوع این بیماری را افزایش دهند.
استفاده از روغن کرچک، درمانی موثر برای بیماری پای ورزشکاران به حساب می‌آید؛ از این رو، تصمیم گرفتیم این فایده را نیز در فهرست فواید بی‌نظیر روغن کرچک ذکر نماییم. این قابلیت روغن کرچک از خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی آن سرچشمه می‌گیرد. استفاده از روغن کرچک می‌تواند به تسکین سوزش، خارش، و ناراحتی‌های ناشی از بیماری پای ورزشکاران کمک کند.

8- تسکین میگرن
میگرن باعث ایجاد احساس ضربان و تپش در سر می‌شود. هر کسی ممکن است در طول زندگی‌اش دچار میگرن و سردرد شود. وقتی میگرن به سراغ‌تان می‌آید، غالبا دچار علائمی نظیر تهوع، استفراغ، و حساسیت به صدا و نور خواهید شد. استفاده از روغن کرچک می‌تواند باعث تسکین علائم میگرن شود و با افزایش گردش خون و تقویت دستگاه ایمنی آرامش قابل توجهی را برای‌تان به ارمغان بیاورد. روغن کرچک فواید بسیاری برای سلامتی‌مان دارد. لطفا به مطالعه‌ی این مقاله ادامه دهید تا از فواید دیگر آن نیز باخبر شوید.

9-درمان و پیشگیری از اختلالات قاعدگی
استفاده از روغن کرچک فواید بسیاری برای سلامت زنان به همراه دارد. برای مثال، استفاده از روغن کرچک در درمان و پیشگیری از اختلالات قاعدگی نظیر خونریزی غیرطبیعی رحم، سندرم پیش از قاعدگی، قاعدگی دردناک، و اختلال ناخوشی پیش از قاعدگی موثر است. این مشکلات ممکن است در اثر اختلالات مربوط به هورمون‌های جنسی مانند استروژن، به هم ریختن تعادل هورمون‌ها، یا برخی بیماری‌های خاص به وجود بیایند. عوامل ایجاد کننده‌ی اختلالات قاعدگی هر چه باشند، روغن کرچک می‌تواند به عنوان درمان موثر برای آن‌ها وارد عمل شود. روغن کرچک به کاهش التهاب ناشی از اختلالات قاعدگی کمک می‌کند. به علاوه، استفاده از کرچک غده‌های فیبروید و کیست‌ها را نیز از بین می‌برد.

10- درمان مشکلات گوارشی
مشکلات گوارشی نظیر سندرم روده‌ی تحریک پذیر و یبوست را می‌توان با استفاده از روغن کرچک درمان نمود. مصرف خوراکی روغن کرچک می‌تواند به تسکین مشکلات گوارشی کمک کند. روغن کرچک حاوی خواص ضد باکتریایی، ضد قارچی، ضد التهابی، و آنتی‌اکسیدانی است که می‌توانند میزان گردش خون را در روده‌ها افزایش دهند.

11- درمان گل مژه
گل مژه نوعی ورم چرکی است که گاهی اوقات داخل یا خارج پلک‌ها ظاهر می‌شود. هجوم باکتری استافیلوکوک عامل اصلی بروز گل مژه محسوب می‌شود. روغن کرچک در درمان گل مژه بسیار موثر است؛ زیرا این روغن خواص ضد باکتریایی دارد. هم‌چنین خواص ضد التهابی روغن کرچک کمک‌تان می‌کند به اندازه‌ی قابل توجهی از درد و سوزش خلاص شوید. اسید ریسینلیدیک موجود در روغن کرچک قادر است تورم ناشی از گل مژه را نیز کاهش دهد.

12-درمان قولنج نوزادان
چنان‌چه نوزادتان به دلیل ابتلا به قولنج یا کولیک نوزادان به شکل غیر قابل کنترلی گریه و بی‌ قراری می‌کند، روغن کرچک می‌تواند به عنوان یک درمان خانگی شگفت‌انگیز به شما کمک کند. دلایل دقیق بیماری قولنج نوزادان تاکنون هم‌چنان ناشناخته مانده است. عوامل متعددی نظیر اسپاسم غیر طبیعی، نفخ، انسداد مجاری گوارشی و غیره در نوزادان ممکن است سبب افزایش خطر ابتلا به قولنج یا کولیک شود. صرف نظر از دلایل این عارضه، استفاده از روغن کرچک راه درمانی طبیعی و فوق‌العاده‌ای است که آرامش را به خانه و خانواده‌تان بر می‌گرداند. این نیز از دیگر فواید بی‌نظیر روغن کرچک برای سلامتی است که حتما باید در این فهرست از آن نام می‌بردیم. خواص تسکین دهندگی روغن کرچک چنین قابلیتی را به این ماده بخشیده است.

13- فواید روغن کرچک برای مرطوب کنندگی پوست
روغن کرچک می‌تواند به عنوان مرطوب کننده‌‌ای فوق‌العاده برای پوست عمل کند. وقتی روغن کرچک را مستقیما به پوست بمالید، عمیقا می‌تواند داخل پوست‌تان نفوذ کند و رطوبت مورد نیاز آن را تامین نماید. این قابلیت روغن کرچک از اسیدهای چرب موجود در آن، سرچشمه می‌گیرد. به همین دلیل نیز غالبا از روغن کرچک در تولید بسیاری از محصولات گران قیمت مراقبت از پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. هم‌چنین شواهد بسیاری وجود دارد که استفاده از روغن کرچک می‌تواند رنگ پوست‌تان را روشن‌تر کند. این نیز از خواص روغن کرچک برای زیبایی به شمار می‌رود.

14- روغن کرچک، یک ریمل طبیعی
استفاده از ریمل یکی از مراحل مهم در آرایش صورت بسیاری از خانم‌ها به شمار می‌رود؛ زیرا آن‌ها دوست دارند مژه‌هایی پر و تیره‌تر داشته باشند. ریمل‌های تجاری موجود در بازار حاوی مواد شیمیایی خطرناکی هستند که ممکن است به مژه‌های‌تان آسیب برسانند. ولی برخی ریمل‌های طبیعی نیز وجود دارند که با استفاده از مواد موجود در خانه می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. روغن کرچک نه تنها به خاطر قیمت ارزان‌اش برای همه‌ی قابل خرید است، بلکه این قابلیت را دارد که مانند ریمل واقعی مژه‌های‌تان را زیبا و پر رنگ‌تر کند. این نیز یکی دیگر از خواص روغن کرچک برای زیبایی به شمار می‌رود.
برای درست کردن ریمل خانگی و با کیفیت از روغن کرچک، فقط کافی است ۱ قاشق غذاخوری موم زنبور عسل را با حرارت آب کنید و با ۲ قاشق غذاخوری روغن کرچک مخلوط نمایید. برای افزودن رنگ به این ترکیب، اگر دوست دارید مژه‌های‌تان مشکی شوند باید آن را با پودر زغال، و چنان‌چه رنگ مژه‌های‌تان قهوه‌ای است آن را با پودر کاکائو مخلوط نمایید. استفاده از روغن کرچک در ترکیب این ریمل طبیعی و خانگی، هیچ عارضه‌ی جانبی برای‌تان در بر نخواهد داشت.

اگرچه روغن کرچک برای سلامتی و زیبایی فواید شگفت‌انگیزی به همراه دارد؛ ولی در این میان، نکته‌ی مهمی را باید در نظر بگیرید؛ زیاده‌روی در استفاده از روغن کرچک می‌تواند عوارض جانبی ناخواسته‌ای برای‌تان داشته باشد. برای پیشگیری از گرفتار شدن به عوارض جانبی روغن کرچک رعایت تعادل در استفاده از آن، نکته‌ی کلیدی و مهمی است. زنان باردار، مادرانی که به نوزادان‌شان شیر می‌دهند، و آن‌هایی که به انسداد روده، آپاندیس، بیماری التهاب روده، و درد شکمی مبتلا هستند، نباید بدون مشورت با پزشک از روغن کرچک استفاده کنند.

هرگز فراموش نکنید پیش از مصرف خوراکی روغن کرچک با پزشک مشورت کنید و نکات و دستورالعمل‌های مندرج روی جعبه‌ی محصول یا بروشور داخل آن را به دقت مطالعه‌ نمایید. هرگز بیش‌تر از نصف تا یک قاشق چای خوری روغن کرچک را در یک روز مصرف نکنید. مصرف بیش از اندازه‌ی روغن کرچک می‌تواند به حالت تهوع، اسهال، استفراغ، گرفتگی ماهیچه‌ی معده، و شکم درد منجر شود.
advertising