خواص و مضرات نعنا در طب سنتی

پزشکی و سلامتطب سنتی

- 98/02/30
خواص و مضرات نعنا در طب سنتی

گیاه نعنا


نعنا با نام علمی منتا اسپیکاتا گونه‌ای از خانواده نعناعیان است که بوی خوشایندی دارد.نعناع گیاهی است باطبع گرم و خشک که دارای خواص فراوان دارویی است و مصرف آن به اشکال مختلف از جمله تازه، خشک شده، اسانس، دمکرده، پودر و... امکان پذیر است. نعناع دارای ماده ای بنام منتول می باشد که ایجاد احساس خنکی در دهان می کند . مقدر منتول در نعناع بسته به نوع آن از ۳۵% تا ۵۵% تغییر می کند که البته اگر نعناع دیر کنده شود مقدر منتول آن تا حدود ۳۰% پائین می آید.نعناع یک گیاه بسیار معطر و با طراوت است که به طور گسترده در آشپزی و در کرم ها،خمیردندان، آدامس، خوشبو کننده ها، آبنبات ها و به عنوان یک ترکیب باشکلات در کوکی و کلوچه مورد استفاده قرار می گیرد. نعناع یک گباه رایج و پرمصرف است که بیشتر آن در نزدیکی بدنه های آبی رخ می دهد و در طول سال رشد می کند. نعناع هم چنین به طور گسترده در محصولات آرایشی، در آروماتراپی و به طور طبیعی از حشره کش ها استفاده می شود. نعناع ، برگ‌های تیز و نیزه مانندی دارد که ۵-۹ سانتی متر طول و ۱.۵-۳ سانتی متر پهنا دارند. نعناع به طور گسترده در غذاهای خاور میانه ای، هندی، انگلیسی و آمریکایی به شکل چای، نوشیدنی، آب نبات، ژله، شربت، بستنی و غیره استفاده می شود.

خواص نعنا


1.نعناع باد شکن است و گاز معده و روده را از بین می برد. نعنا درد شکم را برطرف می کند.
2. نعناع تقویت کننده معده وبدن است. برای رفع رطوبت‎های معده مفید است (گاهی اوقات رطوبت‎های معده به‎حدی می‎رسد معده را سرد نموده ترش می‎كنیم و گاهی اوقات بدون اراده آب از دهان بیرون می‎ریزد و بادگلو زیاد می‎گردد) برای درمان این بیماری نعناع و ترخون همراه آن نان میل كنید.
3. نعناع ضد تشنج و ضد سرفه است و برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا مفید می باشد. یک فنجان چای گرم نعناع سینه را آرام می کند و برای از بین بردن گلو درد می توانید چای نعناع غرغره کنید.
4. برای تسکین درد دندان نعناع را دردهان گذاشته و بجوید
5.نعناع مسکن ،‌آرام بخش و قاعده آور است
6.نعناع ناراحتی های عصبی را برطرف می کند
7.آشامیدن چای نعناع و یا عصاره نعناع خونریزی سینه را قطع می کند و کمپرس نعناع درد سینه و پهلو را از بین می برد
8.نعناع کرم های روده و معده را می کشد
9.برای از بین بردن سکسکه و دل بهم خوردگی و استفراغ نعناع را با انار ترش بخورید
10.نعناع ادرار را زیاد می کند
11. برای رفع قولنج و دردهای روده معده و هضم نشدن غذا چای نعناع بنوشید
12. نعناع معرق است بنابراین تب را پائین می آورد
13. اگر اسانس نعناع به مقدر زیاد مصرف شود فشار خون را بالا برده و موجب حالت تهوع ، استفراغ و درد معده و حرکات دری را از بین می برد .
14. اگر بدن شما خارش درد مقدر ۲ گرم اسانس نعناع را در ۵۰ گرم وازلین ریخته ، خوب با هم مخلوط کرده و در محل خارش بمالید.
15.اگر از بیماری رماتیسم و آرتروز رنج می برید از روغن نعناع استفاده کنید طرز استفاده از آن به این صورت است که ۲ قطره روغن نعناع را با یک قاشق سوپخوری روغن بادام مخلوط کرده و محل های دردناک را با آن ماساژ دهید .
16. برای رفع سردرد از کمپرس نعناع استفاده کنید بدین ترتیب که ۱۰قطره روغن نعناع را با یک لیوان آب سرد مخلوط کرده و در یک کاسه بریزید سپس یک پارچه که باندازه پیشانی باشد در آن فرو برده آب اضافی آنرا بگیرید و روی پیشانی و شقیقه ها بگذارید تا سردرد برطرف شود.
17.نعناع بهترین دوست کبد است . کبد را تمیز کرده وص فرا را رقیق می کند و کلسترول خون را پائین می آورد .برای این مورد چای نعناع را قبل از غذا بنوشید.
18. دمكرده نعناع غلظت خون را طبیعی می‎كند.
19. برگ های تازه نعناع را کاملا بکوبید تا له شوند. له شده برگ ها را به موضع به صورت خیلی آرام بمالید و پس از ۲۰ دقیقه صبر کنید سپس با آب سرد بشویید. بررسی ها نشان می دهند تکرار این عمل ۲ بار در هفته تاثیر زیادی در زیبایی پوست دارد و قادر است تمام لک ها و جوش های صورت را نیز از بین ببرد.
20. نعنا محرکی طبیعی است و بوی آن موجب بهبود عملکرد مغز می شود. به همین دلیل می توان از آن برای درمان اضطراب ، افسردگی و خستگی استفاده کرد.
21. چون نعناع در آزاد و آرام كردن عضلات خیلی مؤثر است. لذا در درمان گرفتگیها نیز كارساز است.
22.برای درمان قاعدگی دردناك از چای نعناع استفاده كنید.
23. تحقیقات نشان داده است كه توانایی روغن نعناع در آزاد ساختن عضلات و تسكین درد، این گیاه را به صورت عامل ویژه و مؤثری در قبال عذاب سردرد تبدیل كرده است. چندین مطالعه تحقیقی اثبات كرده است كه مالیدن تنتور روغن نعناع روی پیشانی می تواند به اندازه مصرف دو قرص استامینوفن كارساز باشد. نقطه مورد نظر را با لایه نازكی بپوشانید به طوری كه تنتور مصرفی فرصت و امكان تبخیر داشته باشد.

مضرات مصرف نعنا


1.اسانس نعناع را نباید بمقدار زیاد برای کودکان و نوزادان استفاده کرد زیرا روی حرکات تنفسی و قلب اثر گذاشته و ممکن است که خطرناک باشد.
2. نعناع با تمام خواصی که گفته شد اگر زیادمصرف شود سیستم گوارشی را تحریک می کند اگر شما دو تا سه فنجان چای نعناع در روز بنوشید بهتر است که بعد از دو هفته چند روزی آنرا قطع کرده و دوباره شروع کنید.
3. چای نعناع معمولا بی خطر است اما مادران باردار و شیرده باید چای نعناع كم بخورند.
4. افرادی كه دارای سابقه سقط جنین هستند در دوران بارداری از مصرف نعنا باید اجتناب ورزید.
5. منتول یا روغن نعنا كه روی پوست مالیده شده باشد می تواند سبب بروز التهاب یا بثورات پوستی گردد. روغن نعناع باید رقیق شود و میزان مصرف آن باید كم باشد چون میزان مصرفی بالا سبب آسیب دیدگی كلیه میشود.
advertising