آشنایی با خواص گل ساعتی

پزشکی و سلامتطب سنتی

- 97/10/15
آشنایی با خواص گل ساعتی

خواص گل ساعتی


رفع بی خوابی، آرامش بخش،ضد رعشه (بدین منظور از دم کرده این گیاه استفاده کنید )،کاهش فشار خون، مُسکن، درمان اضطراب، آرام کردن کودکان بی قرار، ضد تشنج، کاهش عوارض ،یائسگی،ضد گر گرفتگی، ضد افسردگی، بهبود اعصاب، تسکین سردرد، بهبود سرگیجه، درمان همروئید یا بواسی، ضد سرطان

درمان هموروئید با گل ساعتی:


استفاده از دم کرده گل ساعتی و نشستن در دم کرده این گیاه باعث درمان هموروئید خواهد شد.

گل ساعتی آرامبخش و ضد اضطراب:


ناشی از کرایزین می‌باشد که بر روی گیرندههای بنزودیازپینی اثر مثبت Agonist دارد و نیز ناشی از مالتول بوده که اثرات آرامبخشی دارد ( برخلاف هارمالین و هارمین)


گل ساعتی محرک مغز:


بواسطه هارمالین و هارمین که آنزیم منوامین اکسیداز MAO را مهار کرده و باعث تحریک مغز می‌گردد.

گل ساعتی خواب آور:


اثر خواب آوری ملایم داشته و معمولا” برای این اثر همراه گیاهان دیگر استفاده می‌گردد.

گل ساعتی باز کننده عروق:


بواسطه اثر الکالوئید های گیاه می‌باشد.

گل ساعتی شل کننده عضلات:


شل کننده عضلات اسکلتی می‌باشد. ( ولی بر روی عضلات رحم اثر انقباضی دارد. )

تنظیم قاعدگی با خواص گل ساعتی


مصرف‌ گل‌ ساعت‌ در موارد عروق‌ کرونر قلب‌، مالیخولیا، تشنج‌، پرش‌ اعضاء،تشویش‌ و تقویت‌ و تپش‌ قلب‌، همچنین‌ تنظیم‌ قاعدگی‌ می‌باشد .

گل ساعتی برای کاهش کلسترول و رفع بی قراری


از خواص این گیاه کاهش میزان کلسترول است. یکی از خـواص گـل ساعتـی آرام نمودن کودکانی است که بی‌قرار بوده و دارای فعالیت زیاد هستند و برای کودکان بیش فعال مفید خواهد بود.

گل ساعتی برای یائسگی


از خواص دم کرده گل ساعتی کاهش گر گرفتگی و مشکلات و عوارض دوران یائسگی است. تسکین سرگیجه، ضعف اعصاب و از بین بردن افسردگی از دیگر خواص دم کرده گل ساعتی می‌باشد. مصرف گل ساعتی مانع بروز بیماری‌های قلبی و سرطان می شود.


درمان آسم با خواص گل ساعتی


ترکیبات موجود در این گیاه، آلرژی و التهاب را کاهش می‌دهد و در کاهش دادن علائم آسم نیز موثر است. دانه های این گیاه، منبع مهم فیبر به شمار میروند و برای برطرف کردن یبوست مفید هستند.


موارد احتیاط مصرف گل ساعتی


مصرف‌ این‌ دارو، در کودکان‌ زیر دوسال‌ و در افراد با سابقه‌ آلرژی‌ غذایی‌ وگیاهی‌ منع‌ شده‌ است‌. نیز این‌ دارو را نباید در زنان‌ حامله‌ و یا شیرده‌ مصرف‌ کرد.مقدار مصرف‌ در افراد بالای‌ ۶۵ سال‌ باید از مقادیر کم‌ شروع‌ شده‌ و میزان‌ مصرف‌به‌ مرور افزایش‌ یابد تا به‌ حد افراد عادی‌ برسد. در هرحال‌ باید زیر نظر پزشک‌ و بامشورت‌ کارشناسان‌ گیاه‌درمانی‌ از نظر شناخت‌ نوع‌ گیاه‌، مصرف‌ شود.
advertising