کارهایی که انجام آن ها باعث پیری زودرس پوست می شود

پزشکی و سلامتپوست و مو

- 97/08/06
کارهایی که انجام آن ها باعث پیری زودرس پوست می شودروند پیری، امری اجتناب ناپذیر است اما اکثریت ما می‎توانیم برای کاهش سرعت این فرایند و جلوگیری از پیری زودرس در پوست و دیگر ارگان‎ها، اقداماتی را در نظر بگیریم. در کنار فعالیت‎های مفیدی مانند خوابیدن کافی، استفاده از کرم ضد آفتاب وکرم ضد پیری که برای سلامت پوست و جسم ما مفید است.عادت‎های شایعی نیز وجود دارد که باید از آن‎ها اجتناب کنیم. نحوه خوابیدن، تغذیه و تعامل ما با پوست خودمان تأثیر بالایی بر سلامت و پیری جسم می‎گذارد. در واقع اگر دچار این عادت‎ها باشید؛ روند پیری با سرعت بیشتری رخ داده و ممکن است پیری زودرس را تجربه نمایید. از میان رفتارهای نامناسب متعددی که باید از آن‎ها دوری کنید.4 مورد وجود دارد که بیشترین تاثیر منفی را می‎گذارند و میان افراد بسیاری شایع هستند.

عادات بروز پیری زودرس در پوست



1. عدم شستشوی صورت و پیری پوست


این موضوع چندان برای ما اتفاق نمی‎افتد و در بیشتر اوقات در ابتدای صبح صورت خود را می‎شوییمراما نباید اجازه دهید که یک بار هم این رفتار را فراموش کنید. علاوه بر شستشوی صورت پس از بیدار شدن پیش از خواب نیز با آب کمی صورت خود را بشویید تا کثیفی و مواد زائدی که در طول روز بر روی پوست شما قرار گرفته است از آن جدا شود. افراد ورزشکار به دلیل عرق و ترشح مواد زائد بهتر است حتما شستشوی صورت خود را فراموش نکنند همچنین پاک کردن صورت از آرایشی و محصولات بهداشتی نیز اهمیت دارد چرا که باید به پوست خود استراحت دهید.
در صورتی که پوست چربی دارید؛ توصیه می‎شود که از یک پاک کننده پوستی استفاده کنید تا چهره خود را کاملا شسته و مواد درون منافذ را از بین ببرید. این کار باعث می‎شود تا پوست خود را به صورت روزانه پاک و بازسازی نمایید.

2. استفاده بیش از حد از محصولات آرایشی و پیری پوست


اگر از مواد آرایشی-بهداشتی و محصولا مراقبتی از پوست بسیاری استفاده می‎کنید و در مورد کاربر هرکدام به خوبی مطلع نیستید این کار می‎تواند به پوست شما آسیب برساند. محصولاتی که حاوی رتینول هستد که برای جلوگیری از چین و چروک به کار می‎روند در کنار موادی که حاوی بنزینول هستند و برای مقابله با آکنه استفاده می‎شوند؛ می‎توانند موجب تحریک و خشکی پوست شوند.
زمانی که پوست خشک و تحریک شده باشد؛ قرمز و ملتهب به نظر می‎رسد.این شرایط خطوط بیشتری را در پوست نمایان می‎کند. بهتر است تنها از مواد ضروری برای پوست خود استفاده کنید.نوع پوستتان را بشناسید و از مواد مناسب برای آن استفاده کنید.بهتر است درمورد میزان و نحوه استفاده از هر کدام از محصولات اطلاعات جمع آوری کردهو طبق نظر پزشک مصرف کنید. همچنین تداخل استفاده از چند محصول را در نظر بگیرید تا عوارض استفاده بیش از حد یا برخورد دو ماده، گریبان ‎گیر شما نشود.

3. تأثیر خوابیدن بر روی شکم و صورت بر پیری پوست


پف کردن صورت و چشم‎های متورم از نشانه‎های خوابیدن بر روی صورت است. بسیاری تمایل دارند تا بر روی شکم و صورت بخوابند که در این حالت نیروی جاذبه به پوست آن‎ها فشار وارد می‎کند. انجام طولانی مدتی این کار موجب می‎شود تا کلاژن پوست از بین رود و تضعیف پوست را شاهد باشیم. بهتر است برای جلوگیری از پیری زودرس و آسیب رسیدن به پوست به جای خوبیدن بر روی صورت، به پشت خوابیده و فشاری بر پوست چهره خود وارد نکنید. با کمی تمرین می‎توانید به این موقعیت عادت کنید و دیگر اینکه این نوع خوابیدن برای کمر و پشت شما نیز بهتر است.

4. تأثیر ننوشیدن آب کافی در روز بر روی پوست


هیدراته نگه داشتن بدن چه برای درون و چه بیرون آن لازم است. مصرف آب کافی و تامین آب موردنیاز بدن نه تنها برای پوست بلکه برای سلامت جسمی و توان ذهنی توصیه می‎شود اما در زمینه پوست، جالب است بدانید که آب بخش مهمی از ساختار پوست را تشکیل می‎دهد و در عملکرد، سلامت و زیبایی، بزرگترین ارگان بدن، نقش دارد.کمبود آب، خطراتی را برای پوست شما به دنبال دارد. کمبود آب افزایش چین و چروک و همچنین گودرفتگی زیر چشم را به دنبال دارد.عدم مصرف آب کافی در طولانی مدت موجب می‎شود تا قابلیت ارتجاعی پوست تضعیف شود.با از دادن قابلیت ارتجاعی، پوست نمی‎تواند با کشیده شدن به خوبی به حالت قبل خود برگردد.توصیه می‎شود با توجه به نیازتان، حداقل 6 لیوان آب در روز را مصرف نمایید.
advertising