عوارض رابطه جنسی در دوران قاعدگی

پزشکی و سلامتجنسی

- 97/08/20
عوارض رابطه جنسی در دوران قاعدگیبرخی زوجین در دوران قاعدگی اقدام به نزدیکی می کنند این کار برای سلامتی هردوی آن ها به خصوص خانم ها خطرساز خواهد بود. انواع عفونت ها و مشکلات زنانه با برقراری رابطه زناشویی در زمان پریودی ایجاد خواهد شد. سعی کنید امیال جنسی خود را در تا پایان این دوره کنترل و مدیریت کنید تا دچار مشکلات جانبی نشوید. خانم ها در این دوران از دردهای لگنی رنج میبرند. نزدیکی کردن با وجود خونریزی در زنان می تواند برای مردان چندش آور و دلسردکننده باشد. پس از این کار صرفنظر کرده و همسرتان را در مورد عوارض جانبی نزدیکی در زمان عادت ماهیانه آشنا کنید.

شرایط خانم ها در دوران قاعدگی:


دوران قاعدگي براي اكثر خانم‏ها همراه با دردهاي لگني، شكمي، كمردرد، احتقان ناحيه شكم، احساس سنگيني و درد ناحيه پستان‏ها و… همراه است. به علاوه فرد دچار افسردگي و اضطراب و برخي ديگر علائم روحي – رواني نيز هست. لذا تحميل نزديكي در چنين حالتِ بيمار گونه‏اي صحيح نبوده و تجربه منفي به بار خواهد آورد كه در روابط آتي زناشويي ايجاد مشكل خواهد كرد.

صحبت های زیادی در مورد عوارض جانبی نزدیکی در دوران قاعدگی می شود برخی شایعات و باورهای غلط در این زمینه وجود دارد که بهتر است با مشورت با پزشک زنان به درستی یا نادرستی آن ها پی ببرید. رحم زنان در این دوران بسیار حساس و آسیب پذیر شده و آماده پذیرایی انواع عفونت ها و زخم های ناشی از نزدیکی خواهد بود.

عوارض رابطه جنسی در دوران قاعدگی:


در زمان قاعدگی یا پریود یا عادت ماهانه، دیواره‌های رحمی که جهت لانه گزینی جنین آماده شده است و بافتی پر از عروق در جداره رحم شکل گرفته است ریزش می‌کند و از طریق دهانه رحم وارد واژن یا مجرای تناسلی شده، خارج می‌شود. در این زمان هم دهانه رحم باز است و هم دیواره‌های رحم بر اثر ریزش زخمی شده‌اند. با این اوصاف وقتیرابطه جنسی در دوره عادت ماهانه برقرار شود میکروب‌ها بسادگی وارد رحم شده و ایجاد عفونت می‌کنند.

عفونتی که بدین طریق ایجاد می‌شود ممکن است شدید بوده، عوارض بسیاری برای فرد به جا بگذارد. مثلا این عفونت می‌تواند باعث چسبندگی‌های داخل رحمی شود و مانع از بارداری فرد در آینده گردد؛ یا ممکن است عفونت منجر به عفونت دیگری در داخل حفره لگن شود و مشکلات زیادی را برای زن ایجاد کند. از این روست که پزشکان معتقدند برقراری رابطه جنسی دخولی در این دوران صحیح نیست.

در صورتي كه آب مني در هنگام عادت ماهانه در واژن زن ريخته بشود از طريق خون آن اسپرم را به عنوان يك ميكرب شناخته وپاد زهري براي آن مي سازد واين باعث عقيم شدن زن نيز ميشود ونميتواند باردار شود ويا ميكروبهاي احتمالي موجود بر روي الت مرد باعث بيماري زن بشود به هر حال در زمان پريدي منفز خون در رحم باز است واحتمال بيماري رحمي راافزايش ميدهد

یکی از مهمترین عوارض نزدیکی در پریود عفونتهای شدید رحمی به خصوص آندومتریوز می باشد بنابراين داشتن رابطه جنسي در هر دو صورت ميتواند بارداري نا خواسته رو بهمراه داشته باشد داشتن رابطه بدون استفاده از وسايل جلوگيري از حاملگي، در زمان عادت ماهيانه و حتي در زمان خونريزي همچنان داراي ريسک ميباشد. خارج از اين مسئله ، روابط جنسي در زماني که فرد داراي شرايطي اينچنين مي باشد هم از نظر روحي و هم از نظر جسمي توصيه نمي گردد. در اين شرايط حتي ريسک مبتلا شدن به انواع بيماريهاي جنسي از قبيل ايدز و يا زگيلهاي واژن و انواع ديگر بيماريها کاملاٌ بالا مي باشد تنها راه قابل اطمينان و شايع براي جلوگيري از بارداري نا خواسته و بيماريهاي واگيردار، در شرايط فعلي استفاده از کاندوم ميباشد.

تازه عروس و دامادها باید در این زمینه هوشیار باشند و از ایجاد مشکلات جنسی پیشگیری کنند .بهداشت رابطه جنسی از اهمیت ویژه ای برخوردار است به خصوص در دوران قاعدگی باید بیشتر به این موضوع دقت کنید. چون تاثیرات فراوانی بر سلامت جنسی زنان خواهد گذاشت.اگر به سلامت همسرتان اهمیت میدهید پیشنهاد می کنیم رعایت اصول بهداشتی را در زمان برقراری رابطه جنسی را در اولویت قرار دهید.
advertising