رابطه مقعدی و نکات بسیار مهم درباره آن

پزشکی و سلامتجنسی

- 98/04/01
رابطه مقعدی و نکات بسیار مهم درباره آنرابطه مقعدی از آن دست روابطی است که در جامعه و میان مردم به یک تابو تبدیل شده و حتی صحبت از این نوع رابطه نیز با احساس شرمساری و گناه همراه است . به رغم این واقعیت انجام این فعالیت جنسی در حال افزایش است .

زوج‌ های بسیاری در پی کنجکاوی و تجربه و لذت بردن از نوع جدیدی از رابطه جنسی یا در اثر مشاهده فیلم‌ های پورنو مایل به داشتن رابطه جنسی مقعدی هستند به همین خاطر در این مقاله به خطرات، مزایا و نحوه داشتن یک رابطه مقعدی امن می‌ پردازیم .

بر اساس گزارش مرکز کنترل بیماری‌ ها در آمریکا، رابطه مقعدی بیشتر بین زوج‌ های زیر ۴۵ سال محبوبیت دارد. یک نظر سنجی نشان داد ۳۶ درصد زنان و ۴۴ درصد مردان تا کنون رابطه جنسی مقعدی داشته‌ اند .

رابطه مقعدی تنها شامل نفوذ آلت تناسلی مرد به مقعد نمی‌ شود بلکه استفاده از انگشت، زبان، اسباب بازی‌ های جنسی مانند ویبراتور و… نیز کاربرد دارد ، با توجه به بیماری‌ های جنسی مختلف قابل انتقال ، ایمنی در رابطه جنسی مهم‌ ترین اولویت است و شاید بتوان لذت را در جایگاه بعدی قرار داد .

نکات مهم رابطه مقعدی


اگر در مورد رابطه جنسی مقعدی کنجکاو هستید ، قبل از این که به اتاق خواب تان بروید باید برای انجام آن آماده شوید . اقدامات احتیاطی زیر را دنبال کنید تا ریسک بیماری و جراحت را کاهش دهید. هنگامی که برای انجام یک رابطه جنسی از پیش آماده باشید مطمئناً لذت بیشتری خواهید برد .

۱- برخلاف واژن، در رابطه مقعدی احتیاج به روان کننده دارید


هنگامی که یک زن تحریک می‌ شود، واژن به طور طبیعی در خود روان کننده ایجاد می‌ کند و برای برقراری رابطه جنسی آماده می‌ شود. اما مقعد چنین ساختاری ندارد و باید این شرایط را ایجاد کنید . ورود آلت به مقعد بدون استفاده از روان کننده ممکن است باعث ایجاد جراحت در بافت ظریف و نرم داخل مقعد و درد فراوان و خونریزی شود . استفاده از ژل ها و روان کننده ها مانند ژل لوبریکانت می تواند گزینه خوبی باشد .

۲- بافت داخلی مقعد از بافت بیرونی آن حساس‌ تر است


بافت و پوست اطراف مقعد در واقع به عنوان یک محافظ برای انتهای دستگاه گوارش به حساب می‌ آیند. بافت داخل مقعد نازک و ظریف بوده و به راحتی پاره شده و دچار خونریزی می‌ شود. بنابراین احتمال انتقال عفونت، ویروس و باکتری بین شریک جنسی بیشتر می‌ شود ، حتی اگر هر دو طرف به عفونت‌ های انتقال جنسی STI مبتلا نباشند باز هم باکتری‌ ها از طریق همین زخم‌ ها قابل انتقال بوده و می‌ توانند باعث ایجاد بیماری شوند.

۳- در رابطه مقعدی


عضله مقعد باید شل شود
ماهیچه اسفنکتر عمل انقباض و انبساط در انتهای روده بزرگ (رکتوم) انجام می‌ دهد. برای رابطه مقعدی این ماهیچه باید شل باشد تا آلت بتواند به راحتی وارد مقعد شود. در صورتی که به درستی ماهیچه شل شود رابطه مقعدی بسیار لذت بخش خواهد بود ، همچنین احتمال درد و ناراحتی و جراحت را نیز پایین می‌ آورد.

۴- باکتری‌ های مقعد


انتقال عفونت جنسی تنها نگرانی موجود در رابطه جنسی مقعدی نیست، باکتری‌ هایی در مقعد و اطراف آن زندگی می‌ کنند. غالبا پس از رابطه مقعدی آلت تمیز نشده و رابطه جنسی واژنی نیز انجام شده و این باکتری‌ ها به راحتی در بدن و ناحیه تناسلی شریک جنسی شما پخش می‌ شود. اگر از کاندوم استفاده می‌ کنید پس از رابطه مقعدی حتما آن را تعویض کرده و سپس رابطه واژنی برقرار نمایید. اگر از دست یا اسباب بازی‌ های جنسی برای رابطه مقعدی استفاده کرده‌ اید حتما مطمئن شوید که آن را به خوبی شستشو داده و سپس در ناحیه واژن از آن استفاده کنید . باکتری‌ ها از جمله هپاتیت A و E می‌ تواند از طریق شیوه‌ های رابطه جنسی مقعدی انتقال پیدا کنند .

نگرانی‌ها موجود در رابطه مقعدی


زوج‌ هایی که برای داشتن رابطه جنسی مقعدی نگرانی‌ هایی دارند پاسخ این سوالات می‌ تواند به تصمیم گیری آن‌ ها کمک کند.

۱- آیا رابطه مقعدی باعث آسیب می‌ شود


بله و خیر. اگر رابطه مقعدی به درستی و با آمادگی انجام شود می‌ تواند بسیار لذت بخش باشد ، البته به یاد داشته باشید حتی با آمادگی هم، ممکن است در دفعات اول ناراحتی داشته باشید اما به مرور از بین خواهد رفت . اگر احساس ناراحتی داشتید سعی کنید از انگشت یا اسباب بازی های کوچک استفاده کنید تا بدن کم کم عادت کرده و ماهیچه مقعد شل شود .

۲- خونریزی طبیعی است


بله و خیر. ممکن است برای اولین یا دومین بار دچار خونریزی شوید، اگرچه این خونریزی باید در دفعات بعدی متوقف شود . اگر این اتفاق نیفتاد یا این که هر دفعه میزان خونریزی و درد بیشتر شد، با پزشک خود مشورت کنید .

۳- بر توانایی دفع تاثیر می‌ گذارد


ممکن است در دفعات ابتدایی رابطه مقعدی احساس نیاز فوری به دفع، بلافاصله پس از رابطه داشته باشید اما این نوع رابطه روی توانایی دفع تاثیری ندارد. برخلاف ادعا های مطرح شده که داشتن رابطه مقعدی باعث شل شدن ماهیچه اسفنکتر شده و به دفع غیر ارادی منجر خواهد شد ، رابطه مقعدی چنین تاثیری بر مقعد ندارد.

۴- عوارض جانبی و خطرات


عوارض جانبی که ممکن است در اثر رابطه از مقعد بوجود بیایید شامل:
بازگشت منی به عقب
همانطور که میدانید مقعد دارای ماهیچه محکم و حلقوی است. این ماهیچه می تواند به جهت فشار زیاد به آلت تناسلی مرد مانع از خارج شدن منی از آلت شده به همین جهت پس زده می شوند ، متاسفانه از عوارض این بازگشت می توان به فشار بسیار زیاد بر روی کیسه منی و غدد پروستات اشاره نمود .

انتقال عفونت‌های جنسی


عفونت‌ ها و بیماری‌ هایی مانند HIV، گونوره، کلامیدییا ، زگیل تناسلی و تبخال جنسی که در رابطه جنسی قابل انتقال است با داشتن رابطه مقعدی نیز منتقل می‌ شود . در واقع رابطه جنسی مقعدی خطرناک‌ ترین رفتار جنسی برای انتقال و ابتلا به HIV است . احتمال ابتلا به HIV در فردی که نقش مفعول را در این رابطه دارد ۱۳ درصد بیشتر از فرد فاعل است.

هموروئید


کشش و فشاری که در حین رابطه مقعدی ایجاد می‌ شود می‌ تواند هموروئید های موجود را تحریک کند اما بعید به نظر می‌ رسد که باعث ایجاد اتساع عروق خونی در داخل رکتوم شود.

سوراخ شدن کولون


سوراخ شدن کولون یا روده بزرگ بسیار نادر است اما ممکن است نفوذ آلت در مقعد به خصوص در صورت نفوذ پرخاشگرانه منجر به سوراخ شدن روده بزرگ شود ، اگر پس از رابطه مقعدی خونریزی رکتال شدید و درد شکم را تجربه کردید به پزشک خود مراجعه کنید .

رابطه مقعدی امن


رابطه مقعدی می‌ تواند نوعی ارتباط جنسی شاد و جالب با شریک جنسی شما باشد، فقط کافیست برای این کنجکاوی جنسی از پیش برنامه ریزی کنید و با آمادگی به سراغ آن بروید

۱- با شریک جنسی خود صحبت کنید


درخواست رابطه مقعدی بدون اطلاع قبلی ، درست وسط رابطه جنسی کمی عجیب به نظر می‌ رسد و بدون شک با پاسخ منفی یا تردید روبرو خواهید شد . پس اگر خواهان امتحان این نوع از رابطه هستید پیش حتما با شریک جنسی خود در رابطه با آن و احساس او به این رابطه صحبت کنید .

۲- تنقیه در رابطه مقعدی


نگران این هستید که کثیف کاری شود؟ خب ممکن است این اتفاق بیفتد. اگر می‌ خواهید که کاملا از تمیز بودن رابطه مقعدی اطمینان حاصل کنید می‌ توانید پیش از برقراری رابطه از تنقیه برای پاکسازی نیمه انتهایی رکتوم استفاده کنید .

۳- ناخن‌ های خود را بگیرید


گرفتن ناخن، خطر جراحت و زخمی کردن شریک جنسی تان را کاهش می‌ دهد ، همانطور که پیشتر ذکر شد برای شل شدن ماهیچه اسفنکتر می‌ توانید ابتدا از انگشت برای نفوذ به مقعد استفاده کنید بنابراین داشتن ناخن‌ های بلند ممکن است منجر به خونریزی شود . همچنین باکتری‌ های ناحیه مقعد زیر ناخن‌ ها جا می‌ گیرند. پس از رابطه مقعدی حتما دست‌ های خود رابشویید و زیر ناخن‌ ها را نیز تمیز کنید .

۴- در رابطه مقعدی از کاندوم استفاده کنید


افرادی که رابطه مقعدی دارند ریسک بیشتری برای ابتلا به عفونت‌ های جنسی دارند. اگر در حین رابطه جنسی خواستید از رابطه مقعدی به رابطه واژنی تغییر موقعیت دهید از کاندوم جدید استفاده کنید .

۵- پوزیشن درستی را پیدا کنید


برخی افراد روی شکم دراز کشیده و شریک جنسی از پشت رابطه مقعدی را برقرار می‌ کند . می‌ توانید با امتحان پوزیشن‌ های مختلف به یک پوزیشن راحت برای خود و شریک جنسی تان برسید .

۶- استفاده از روان کننده


استفاده از روان کننده در رابطه مقعدی بسیار مهم و ضروری است . استفاده از لوسیون‌ های بر پایه آب نیز مناسب است. در استفاده از روان کننده صرفه جویی نکنید زیرا میزان درد و ناراحتی را در شریک جنسی تان کمتر می‌ کند .
advertising