علائم بیماری جنسی و مقاربتی خطرناک کلامیدیا و روش های درمان آن

پزشکی و سلامتجنسی

- 97/10/25
علائم بیماری جنسی و مقاربتی خطرناک کلامیدیا و روش های درمان آن

کلامیدیا چیست؟


کلامیدیا یک بیماری مقاربتی بسیار شایع است که بر اثر یک باکتری به وجود می آید. این بیماری مقاربتی به راحتی از طریق تماس های جنسی مهبلی، دهانی و مقعدی به افراد سرایت می کند.کلامیدیا می تواند آسیب های جدی و دائمی به دستگاه تولید مثل و باروری وارد کند. همچنین، باردار شدن را می تواند بسیار دشوار یا حتی غیر ممکن سازد. متاسفانه باید افزود که این بیماری مقاربتی موجب بارداری خارج از رحم، که جان مادر را به خاطر می اندازد هم می شود.همچنین وقتی یک زن هنگام حاملگی به کلامیدیا مبتلا باشد، امکان سرایت عفونت به نوزاد هنگام وضع حمل هم وجود دارد. این امر موجب زایمان زودرس، عفونت حاد چشم و یا حتی سینه پهلو می شود.

عفونت کلامیدیا رایج ترین بیماری مقاربتی درمان پذیر است. کلامیدیا زنان و مردان را به یکسان مبتلا می کند. البته می توان گفت که یکی از چالش های پیش رو برای تشخیص و درمان کلامیدیا این است که اغلب افرادی که به این بیماری مقاربتی مبتلا شده اند علائمی مشاهده نمی کنند. اما نداشتن علامت بیماری بدین معنی نیست که جایی برای نگرانی هم وجود ندارد.به خاطر وجود این خطرات و سایر موارد ریسک آور، بسیار حایز اهمیت است که افرادی که به لحاظ جنسی فعال هستند به طور مرتب چک آپ پزشکی نمایند و تست بیماری های مقاربتی دهند. علاوه بر این هنگام ابتلا به کلامیدیا حتما باید درمان ها را تا از بین رفتن کامل عفونت طی کنید.

بنا به نقل از انجمن سلامت جنسی آمریکا، حتی اگر به طور مرتب هم در تماس های جنسی از کاندوم استفاده کنید، باید آن را قبل از هر تماس فیزیکی پوستی استفاده نمایید و تا وقتی که دیگر هیچ تماس پوستی وجود نداشت، آن را از آلت خود بر ندارید.به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری بیماری های آمریکا (CDC) تنها در سال 2015 در آمریکا 1,526,658 مورد ابتلا به کلامیدیا گزارش شده است.اما برآورد می شود که سالانه تقریبا دو برابر این رقم، یعنی 2.86 میلیون مورد عفونت در ایالات متحده رخ می دهد.آمار حیرت آور دیگر حاکی از این است که تقریبا دوم سوم عفونت های جدید الابتلا بین افراد جوان در رده ی سنی 15 تا 24 سال رخ می دهد.این آمار و ارقام به ویژه از آن منظر نگران کننده هستند که به خطرات جانی احتمالی این بیماری توجه کنیم و ریسک های دیگر برای سلامتی را هم که بر اثر این بیماری مقاربتی برای بیمار ایجاد می شود را هم در نظر بگیریم.همچنین نباید از نظر دور داشت که سرایت این عفونت مقاربتی از فرد بیمار به شرکای جنسی اش بسیار آسان انجام می گیرد.با توجه به سهولت ابتلا به این بیماری، جوانان باید مرتب چک آپ شده و در صورت ابتدا تحت درمان قرار گیرند و نیز برای محافظت از خود در برابر اثرات بلند مدت عفونت کلامیدیا، از رفتارهای پر خطر جنسی اجتناب کنند.با اینکه آمار و ارقام نشان می دهند که اکثر مبتلایان را جوانان تشکیل می دهند، باید گفت که تقریبا یک میلیون نفر از مبتلایان در ایالات متحده را افراد بالای 24 سال تشکیل می دهند.

تست کلامیدیا آسان است؛ برای تشخیص کلامیدیا تنها نمونه ادرار کافی است. سپس اگر پزشک تشخیص دهد که کلامیدیا چشم، پیشابراه، مقعد یا گلوی شما را مبتلا کرده است، یک تست کشتبرداری برای شما تجویز می کند که طی آن برای برداشت و جمع آوری مایعات بدن شما از یک لوله استفاده می شود.

علائم بیماری جنسی کلامیدیا


متاسفانه همانطور که در بالا اشاره شد کلامیدیا به ندرت دارای علائم است و فرد مبتلا مشکلی در خود نمی بیند. مرکز کنترل بیماری های آمریکا برآورد می کند که 75 درصد زنان و 50 درصد مردان مبتلا به کلامیدیا نمی دانند که کلامیدیا دارند. به همین خاطر شما باید از علائم و نشانه های کلامیدیا آگاه باشید تا در صورت ابتلا آن را تشخیص بدهید.

علائم بیماری جنسی کلامیدیا در مردان


درد یا سوزش هنگام ادرار
تورم بیضه ها، یا درد در آنها یا حساس شدن آنها
خروج مایعات شیری رنگ، زرد-سفید یا غلیظ از آلت تناسلی
قرمری، خارش یا تورم دهانه ی پیشابراه
درد، خونریزی یا خروج مایعات از مقعد
التهاب یا عفونت چشم
گلو درد

علائم بیماری جنسی کلامیدیا در زنان


سوزش و درد هنگام ادرار
درد در زیر شکم
خارج شدن مایعات غیرطبیعی از واژن
درد هنگام برقراری رابطه جنسی
خونریزی بین پریودها
خونریزی بعد از رابطه ی جنسی
درد، خونریزی یا خروج مایعات از مقعد
التهاب یا عفونت چشم
گلو درد دائمی
در در ناحیه ی تحتانی کمر
تب
تهوع

روش های متداول درمان کلامیدیا


چنانچه پزشک تشخیص داد که شما به کلامیدیا مبتلا شده اید، برای شما آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد و شما موظف هستید بسته به شدت بیماری، به مدت 5 الی 10 روز آنها را مصرف کنید.توجه داشته باشید که تا وقتی کلامیدیا کاملا از بدن شما بر طرف نشده است، امکان سرایت عفونت به شریک جنسی تان وجود دارد. بنابراین تا تمام روند درمان از برقراری تماس جنسی اجتناب کنید.

آنتی بیوتیک هایی که برای کلامیدیا تجویز می شوند و عوارض آن ها



درمان کلامیدیا با اریترومیسین و عوارض آن


اسهال خونی یا آبکی ، سر درد همراه با درد قفسه سینه و سرگیجه ی شدید، تپش قلب، مشکلات کبدی، بی اشهتایی، ادرار تیره رنگ، مدفوع به رنگ خاک رس، زردی و یرقان، واکنش های شدید پوستی، وزم صورت یا زبان و جوش های قرمز

درمان کلامیدیا با دوکسیسیلین و عوارض آن


بی اشتهایی ، استفراغ ، تهوع ، جوش زدن، حساسیت به نور خورشید، اسهال خونی ، دل پیچه و دل درد، بی آبی بدن و کاهش وزن، سر درد، کم خونی، تاری دید، افزایش فشار خون و حساسیت مری.

درمان کلامیدیا با لووفلوکساسین و عوارض آن


واکنش های آلرژیک شدید که منجر به جوش، خارش، تنگی نفس یا دشواری در بلع، تنگی قفسه سینه یا گلو، ورم دهان، صورت، لب ها یا زبان، مدفوع خونی یا قیری، درد قفسه سینه، افزایش ضربان قلب و بی نظم شدن آن، توهم، تب، اختلالات خلقی منجمله بروز افکار خودکشی یا اقدام به خودکشی، تغییر در قند خون، مشکلات کبدی، کبودی یا خونریزی و خروج مایعات از واژن.

درمان کلامیدیا با آزیترومایسین و عوارض آن


اسهال، تهوع، معده درد، استفراغ، مشکلات کبدی، خستگی و ضعف، بی اشتهایی، ادرار به رنگ خاک رس، زرد شدن چشم ها یا پوست، افزایش ضربان قلب ( همراه با بی نظم شدن ضربان قلب)، واکنش های آلرژیک، سختی تنفس، ورم صورت، لب ها ، زبان و گلو.
advertising