در مورد پرکردن دندان تا درد بعد از آن بیشتر بدانیم

پزشکی و سلامتدهان و دندان

- 97/08/24
در مورد پرکردن دندان تا درد بعد از آن بیشتر بدانیم

پرکردن دندان


فرآیند پوسیدگی با خارج کردن بخش پوسیده دندان و پر کردن آن متوقف می شود. در مواقعی که پوسیدگی وسیع باشد، به طور موقت دندان پر می شود تا حساسیت دندان نسبت به درمان مشاهده شود.اگر بعد از چند روز علائم نامطلوبی وجود نداشت، ترمیم موقت برداشته شده و ترمیم دائمی جایگزین می شود.
نوع ماده ای که برای پر کردن استفاده می شود؛ به محل و نوع دندان بستگی دارد. دندان های آسیای بزرگ بیشترین عمل را انجام می دهند و فشار زیادی را در جویدن متحمل می شوند بنابراین نسبت به دندان های جلویی به ماده با دوام تری نیاز دارند. مواد پرکننده برای دندان های جلویی باید به رنگ دندان باشد.

مراحل عصب کشی و پر کردن دندان


مرحله اول :
ورود میکروب ها به پالپ دندان باعث ایجاد التهاب در پالپ شده و این التهاب باعث افزایش حجم پالپ می شود. با توجه به اینکه پالپ دندان در یک محفظه بسته واقع شده، باعث افزایش شدید فشار داخلی آن می شود. این افزایش فشار، منجر به فشار آمدن به پایانه های عصب دندان شده و درد دندان شروع می شود.علت افزایش درد دندان در شب این است که موقعی که دراز می کشیم، فشار داخلی پالپ دندان باز هم بیشتر می شود.در زمان های قدیم سیخ داغ شده را به محل پوسیدگی وارد می کردند و دندان درد خوب می شد. علت آن بود که با سوراخ کردن سقف پالپ و جاری شدن خون، فشار داخل پالپ کاهش پیدا کرده و درد کم می شد، هم اکنون نیز دندانپزشکان همین کار را با وسایل پیشرفته تر انجام می دهند.

مرحله دوم پر کردن دندان:
بعد از تمیز کردن و برداشتن پوسیدگی به کانال های داخل ریشه دسترسی پیدا می کنیم. این کانال ها باید از هر نوع بافت نرم و احتمالا میکروب پاک سازی شده و کانال ها فرم داده شوند. این کار به وسیله فایل ها انجام می شود. بعد از این مرحله کانال های ریشه، آماده پُر کردن می شود.

مرحله سوم عصب کشی و پر کردن دندان :
کانال های ریشه با موادی به نام گوتا پرکا پُر می گردد. این مواد سازگار با نسوج انسانی است و موادی همراه دارد که باعث مشاهده ی آن توسط رادیوگرافی می شود. در ضمن توانایی شکل پذیری و فشرده شدن را دارد.

مرحله چهارم عصب کشی :
ترمیم تاج دندان های عصب کشی شده باید با دقت صورت بگیرد، چون هم نسج دندانی زیادی تخریب شده و هم به علت عصب کشی دندان خشک و شکننده می شود.

مواد مختلف پرکردن دندان


آمالگام
آمالگام احتمالاً قدیمی ترین ماده ای است که برای پر کردن دندان به کار برده می شود و به دلیل رنگ نقره ای به سادگی قابل تشخیص است. آمالگام ترکیبی از چند فلز، از قبیل نقره، جیوه و قلع است. از آنجایی که جیوه موجود در آمالگام سمی دانسته می شود، این ماده اندک اندک در درمان به کار برده نمی شود.
به هر حال آمالگام هنوز یکی از ارزان ترین و مقاوم ترین مواد پر کردن دندان است که به دلیل تیره شدن رنگ فلز به مرور زمان طرفدار زیادی ندارد. به علاوه برای استفاده از آمالگام باید بخش سالم دندان نیز تراشیده شود تا بتوان ماده را به خوبی به دندان چسباند. همچنین چون آمالگام از فلز ساخته می شود، احتمال بروز حساسیت به سرما و گرما را نیز به دنبال دارد.

کامپوزیت برای پر کردن دندان
کامپوزیت ظاهری شبیه به دندان طبیعی ایجاد می کند و در صورت استفاده از آن لازم نیست بخش سالم دندان برای چسباندن آن تراشیده شود. کامپوزیت برخلاف فلز دچار خوردگی یا تغییر رنگ نمی شود. چسباندن این ماده به دندان آن را مقاوم تر می کند و انتخابی مناسب برای ترمیم پوسیدگی های کوچک به شمار می آید.
اما نقطه ضعف کامپوزیت این است که برای ترمیم پوسیدگی های بزرگ مناسب نیست و هزینه پر کردن دندان با کامپوزیت بیشتر از آمالگام است. از این گذشته پر کردن دندان با کامپوزیت زمان بیشتری می برد و این ماده در برابر لک شدن با چای و قهوه آسیب پذیرتر است.

سرامیک برای پر کردن دندان
سرامیک یا چینی (پرسلن) ماده ای است که برخلاف آمالگام یا کامپوزیت به دندان چسبانده نمی شود. این ماده در لابراتوار دندانپزشکی به گونه ای تهیه می شود که به خوبی پوسیدگی را پوشش دهد. از آنجایی که این ماده ظاهری شبیه به دندان طبیعی را ایجاد می کند، پرکردگی قابل تشخیص نخواهد بود.
اما نقطه ضعف اصلی سرامیک این است که پر کردن با آن گران تر از پر کردن دندان با آمالگام یا کامپوزیت است و به دلیل ماهیت حجیم آن در مقایسه با پر کردن با آمالگام بخش بیشتری از دندان سالم باید تراشیده شود.

طلا برای پر کردن دندان
همان طور که می توانید حدس بزنید، طلا گران ترین ماده برای پر کردن دندان است و تنها زمانی به کار برده می شود که استحکام بسیار بالا مد نظر باشد. ترمیم طلایی مشابه ترمیم سرامیکی در لابراتوار آماده می شود و به افرادی پیشنهاد می شود که می خواهند پرکردگی مقاوم در برابر تغییر رنگ و خوردگی داشته باشند. طلا اجازه نمی دهد آب دهان، باکتری و ذرات غذا طلا در سوراخ ناشی از پوسیدگی نفوذ کنند. معایب پر کردن با طلا آشکار است، این انتخاب هزینه سنگینی دارد و رنگ زرین آن کاملاً مشخص است.

آیا جیوه موجود در آمالگام مضر است؟
بسیاری تصور می کنند چون داخل آمالگام جیوه وجود دارد برای سلامت مضر است و نباید از آن استفاده کرد اما باید گفت تحقیقات متعدد دانشمندان علوم دندان پزشکی در سراسر دنیا این قضیه را رد کرده است. نتایج این تحقیقات نشان داد، جیوه موجود در آمالگام برای سلامت بیمار به هیچ وجه مضر نیست. حدود 10سال قبل هم انجمن ملی غذا و داروی آمریکا تاکید کرد که جیوه موجود در آمالگام برای سلامت مضر نیست و کاربرد آن بلامانع است.ولی پر کردن چند دندان ممکن است سبب مسمومیت با جیوه شود در این موارد دندانپزشکان آمالگام را حذف و از مواد کامپوزیت به جای آنها استفاده می کنند که دوام آمالگام را ندارد.

چرا بعضی از پرکردگی ها می شکنند و یا خالی می شوند؟


دندانی که ترمیم می گردد مسلماً مثل حالت اولی که سالم و دست نخورده و بدون پوسیدگی بوده مقاومت ندارد و همانند چینی بند زده شده است و احتیاج به مراقبت بیشتری دارد. ضمناً به دلیل اینکه آمالگام به دندان نمی چسبند نیاز به حفره گیردار دارد. رعایت بهداشت دهان ودندان و دستوراتی که دندانپزشک می دهداز موارد شکست می کاهد. عدم رعایت موازین بهداشتی و توصیه های مراقبتی باعث عود پوسیدگی در نسج دندانی باقیمانده می شود. علاوه بر این فشارهای زیاد سیستم جونده، رفتن یک جسم سخت مثل سنگ روی پرکردگی به هنگام غذا خوردن و ضعیف بودن دیواره های حفره سبب ساز می باشند. مقدار نسج باقیمانده، وسعت و عمق حفره، محل آن و دندان درگیر نیز از مواردی هستند که در دوام و عمر دندان ترمیم شده دخالت دارند.

علت دندان درد بعد از پر کردن دندان


در حالی که پر کردن به معنای رفع پوسیدگی دندان و از بین بردن حفره دندان است گاهی اوقات درد ممکن است برای برخی از زمان ها از بین نرود این است که در واقع کاملاً رایج است و ممکن است به وسیله موارد زیر اتفاق افتد:

حساسیت از دلایل درد بعد از پر کردن
برخی از افراد به بی حسی دندان بسیار حساس هستند. شما همچنین می توانید یک دندان حساس پس از بی حسی داشته باشید این معمولاً ظرف چند روز تا دو هفته پس از پر کردن از بین می رود اگر درد از بین نمی رود با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

پوسیدگی عمیق از دلایل درد بعد از پر کردن دندان
اگر شما همچنان یک دندان درد پس از پر کردن دارید ممکن است پوسیدگی دندان شما عمیق تر بوده و نیاز به یک عصب کشی در کانال دندان باشد.

واکنش های آلرژیک از علت های درد بعد از پر کردن دندان
برخی از افراد به آمالگام نوع ماده پر شده آلرژیک دارند. در حالی که این مورد نادر است واکنش آلرژیک شامل درد، التهاب پوست و خارش است. این اغلب در افرادی که به فلزات حساسیت دارند اتفاق می افتد. دندانپزشک به راحتی می توانید مواد پر شده را تخلیه و مواد جدید جایگزین نماید.

پر کردن قدیمی از دلایل درد بعد از پر کردن دندان
اگر شما مدتی بعد از پر کردن دندان به دندان درد گرفتار شدید شما ممکن است یک پر کردن قدیمی دارید که نیاز به جایگزینی داشته باشد. از پر کردن ممکن است مدت زمانی گذشته باشد اما همیشه این طور نیست. جویدنی یا سایش دندان می تواند به دندان پر شده آسیب برساند. اگر دندان پر شده به اندازه کافی آسیب دیده، مواد غذایی و باکتری ها می توانند در زیر پر کرده گی قدیمی باعث فساد و دندان درد شوند. این نیز شما را در معرض خطر بالاتری برای آبسه دندان قرار می دهد.

چه قدر باید صبر کنیم تا درد بعد از پرکردن خوب شود؟


اگر درد بعد از پرکردن بعد از دو روز اول آن قدر شدید است که زندگی شما را مختل کرده است، اگر درد شبانه، درد نبض دار دارید و اگر بعد از یکی دو روز اول مجبور به مصرف دارو برای کنترل درد می شود، نیازی نیست که انتظار بکشید و در اولین فرصت به دندانپزشک مراجعه کرده و این موارد را با او در میان بگذارید.
اما حساسیت جزئی بعد از پرکردن دندان برای چند روز و حتی چند هفته آینده طبیعی است. شاید شما در خوردن آب خنک، بستنی و چای احساس ناراحتی کنید؛ اما قرار نیست که شما همیشه این مواد غذایی را در چند هفته آینده مصرف کنید. قدرت مدارای شما در این مورد فاکتور تعیین کننده ای به شمار می آید. گاهی اوقات شما تعیین می کنید که دندان شما توسط دندانپزشک و اندودنتیست عصب کشی شود یا نشود! از نظر اخلاقی ما به عنوان درمانگر موظف هستیم درد را برای شما برطرف کنیم. ولو اینکه مجبور باشیم دندان زنده ای را که بعد از پرشدن (بدون عصب کشی) حساسیت آن برطرف نمی شود، عصب کشی (درمان ریشه) بکنیم.

درمان های خانگی برای دندان درد پس از پر کردن


اگر دندان های شما پس از پر کردن درد دارد در چند روز اول این درمان های خانگی ساده به شما کمک می کند.

سعی کنید چیزی بیش از حد گرم یا خیلی سرد نخورید یا ننوشید

سعی کنید یک خمیر دندان با نام تجاری ضد حساسیت استفاده کنید

برای چند روز اول مواد غذایی نرم بخورید.

از مسکن ضد درد بدون نسخه استفاده نمایید

از سیگار کشیدن اجتناب کنید.

آن استفاده برای چند روز از طرف دیگر دهان خود برای جویدن استفاده نمایید.

از روغن گل میخک بر روی نمایید.

با آب شور گرم هر روز چند بار شستشو دهید.

پرکردن دندان کودکان


پرکردن دندان ها هم بر روی دندان های شیری و هم بر روی دندان های دائمی کودکان قابل انجام است. دندان های کودکان ممکن است به دلایل مختلفی به پر کردن نیاز داشته باشد، مانند پوسیدگی و خرابی دندان، شکستگی دندان، عدم رشد صحیح و بی نظمی دندان ها، بعد از پروسه ی عصب کشی دندان و یا برای ترمیم دندان هایی که دچار تغییر رنگ شدید شده اند.

روش های مختلف پرکردن دندان


پرکردن دندان ها را می توان به سه روش انجام داد:پرکردن دندان ها با متد کامپوزیتی (پرکردن با مواد سفیدرنگ)، پرکردن دندان با آمالگام(مواد نقره ای رنگ) و یا پرکردن با اوژنول یا اکسید روی. در حالی که آمالگام بسیار قوی تر است، مواد کامپوزیتی زیبایی بیشتری دارند.

پر کردن با مواد براق رنگی روشی برای پر کردن دندان کودکان


این مواد دارای 7 رنگ براق متفاوت هستند که کودکان شیفته ی آن می شوند.در صورتی که شما کودک را در انتخاب رنگ مواد پرکردن دندان درگیر کنید و از او بخواهید که رنگ مورد علاقه ی خود را انتخاب کند، این کار باعث می شود دلهره ی او کمتر شود و ترس خود را فراموش کند و از پروسه ی درمان بیشتر لذت ببرد.

آیا پر کردن دندان ها در کودکان دردناک است؟


ابتدا دندان کودک بی حس می شود و بعد از آن دیگر کودک هیچ چیزی را احساس نخواهد کرد و دردی خواهد داشت.با این وجود، طی پروسه ی اولیه ی بی حس کردن دندان، ممکن است کودک احساس کند که آب سرد روی دندان او اسپری می شود و سپس فشار کوچکی را احساس کند. در مجموع، کل پروسه ی پر کردن دندان تقریبا سریع و بدون درد انجام می شود.
advertising