لمینت دندان چیست و مناسب چه افرادی است

پزشکی و سلامتدهان و دندان

- 97/10/18
لمینت دندان چیست و مناسب چه افرادی است

انواع لمینت دندان



لمینت سرامیکی دندان ( روش غیر مستقیم ) :


این لمينت دندان سرامیکی از جنس سرامیک یا در اصطلاح عامیانه تر از جنس چینی هستند. دارای ظاهری زیباتر بوده، ثبات رنگ بیشتری داشته و نسبت به لمینت های کامپوزیتی مقاوم ترند. این ونیرها پس از قالب گیری در لابراتوار ساخته میشوند. هزینه ی لمینت دندان با این روش در مقایسه با روش دیگر بیشتر است.

لمینت کامپوزیتی ( روش مستقیم ) :


در مقابل لمینت سرامیکی ، كامپوزيت دندان قرار دارد که نسبت به لمینت سرامیکی تراش کمتری به دندان داده میشود (و حتی در مواردی که شرایط دندانی مناسب باشد بدون تراش انجام میشود) ، میزان پایش پذیری (براق تر شدن سطح) و عبور نور کامپوزیت دندان بیشتر است و تنوع رنگ بیشتری داشته (پس میتواند کاملا همرنگ دندانهای دیگر باشند). همچنین قیمت لمینت دندان با این روش ارزان تر از روش دیگر است.

چه کسانی می توانند لمینت دندان انجام دهند؟


کسانی که دندانهای بد رنگ دارند. این تغییر رنگ که ممکن است ناشی از کشیدن سیگار، مصرف مواد غذایی، نوشدن قهوه زیاد و ضرب دیدگی دندان یا عصب کشی ناقض باشد
برای فرم بخشیدن و یکدست کردن دندان کسانی که به هم ریختگیهای دندانی دارند یعنی فاصله ی بین دندان های آن ها زیاد است یا موقعیت دندان آنها بد است و فرو رفتگی یا برامدگی در آنها وجود دارد.

اگر لبه ی دندان فرد شکسته شده یا اثرات ترک خوردگی در آن مشاهده میشود لمينت دندان میتواند درمان مناسبی باشد.
اصلاح طرح لبخند بر حسب درخواست مراجعه کننده.
همچنین برای انجام اصلاحات جزئی ترتیب دندان های جلو و منظم کردن آن ها این روش کارا است.

لمینت دندان برای چه کسانی مناسب نیست؟


کسانی که پوسیدگیهای وسیع روی دندانهایشان دارند. در این صورت انجام لمینت سرامیکی دندان و کامپوزیت دندان برای این افراد به بعد از برطرف کردن پوسیدگی یا عفونت لثه هایشان موکول میشود.
کسانی که سایش مینای دندان شدیدی دارند و بافت مینای دندان آنها کافی نیست. برای این گونه افراد معمولا به جای لمینت کردن دندان مجبور به استفاده از انواع روکش دندان هستیم.

کسانی که به لمینت کردن دندانهایشان علاقمند هستند نباید تا زمانی که مشکلی برای دندانشان به وجود بیاید، دندان هایشان را لمینت کنند زیرا اگردندان پزشک متبحر نباشد و لمینت را به درستی انجام ندهد، عصب دندانها از بین می رود و دندانها نسبت به سرما و گرما حساس می شوند .

اگر دندان فردی در اثر انجام لمینت دچار آسیب دیدگی شود، او می تواند به معاونت درمان دانشگاه های علوم پزشکی مراجعه کند تا به شکایتش، رسیدگی گردد.

کسانی که عادت دارند دندان قروچه کنند و یا زیاد ترشی یا مواد اسیدی می خورند و کسانی که بیماری های مفصلی دارند و مهم تر از همه کسانی که بهداشت دهان را رعایت نمی کنند، نباید از این روش ها استفاده کنندزیرا لمینت مستلزم استفاده منظم از نخ دندان و مسواک است.

تراش دندان ها در طی درمان با لمینت


برای انجام لمینیت سرامیکی دندان حدود نیم میلیمیتر از دندان تراش داده میشود ولی برای انجام لمینت کامپوزیتی با کامپوزیت دندان ، اگر شرایط دندانی فرد اجازه دهد میتوان آن را بدون تراش انجام داد. البته حجم این تراش خیلی جزئی تر از تراش مورد نیاز برای قرار دادن روکش روی دندان های فرد است.

حساسیت دندان لمینت شده بعد از درمان


پس از انجام لمینت دندان ، همانند سایر ترمیم ها ، در ابتدا حساسیت هنگام مصرف مواد غذایی خیلی گرم و یا خیلی سرد مشاهده میشود. ولی بعد از مدت زمان کوتاهی این حساسیت از بین میرود.

شکستگی دندان لمینت شده


نقش فرد در افزایش عمر این درمان بسیار مهم است. همچنین با رعایت اصول اولیه انتخاب درمان لمينت دندان، احتمال شکستگی لمینیت به شدت کاهش میابد ولی از بین نمیبرد. درصورتی که لمینت سرامیکی یا كامپوزيت دندان دچار لب پریدگی یا شکستگی شود امکان ترمیم و اصلاح مجدد آن با کامپوزیت دندان وجود دارد.

تغییر رنگ لبه ای لمینت دندان به چه علت است؟


تغییر رنگ لبه ای لمینیت با گذشت زمان ، بسیار بستگی به مواد رنگی مصرف شده توسط فرد دارد. مثلا چایی، قهوه ، کشدن سیگار، و قلیانبه به مرور زمان باعث تغییر رنگ دادن لبه های دندان مشود. میتوان با کم کردن مصرف این مواد رنگی از تغییر رنگ آن پیشگیری کرد. این تغییر رنگ یا رنگ پذیری در درمان لمینت سرامیکی دندان کمتر از كامپوزيت دندان است. همچنین جنس لمينت سرامیکی و کامپوزیت دندان استفاده شده برای درمان و میزان مرغوبیت آنها در این رنگ پذیری تاثیر دارد. مواد مرغوب تر دیرتر تغییر رنگ میدهند.

مراقبت های بعد از لمینت دندان چیست؟


پس از انجام درمان لمینیت ، فرد باید بهداشت دهانی و رسیدگی به دندان های خود را بیش از پیش جدی بگیرد. همچنین استفاده نامناسب و زیاد از دهان شویه های حاوی فلوراید میتواند روی لمینت دندان تاثیر بگذارد. پیشنهاد ما این است قبل از استفاده از دهانشویه با دندانپزشک خود مشاوره لازم را انجام دهید تا ایشان راهنمایی های لازم را انجام دهند.

طول عمر کامپوزیت دندان چقدر است؟


طول عمر کامپوزیت دندان رابطه مستقیم با رعایت بهداشت دهان و همچنین مراقبت های فردی دارد. ترک کردن برخی از عادت های غذایی مثل گاز زدن غذاهای سفت و ته دیگ، جویدن یخ و … طول عمر درمان را افزایش میدهد. البته اگر كامپوزيت دندان دچار لب پریدگی یا شکستگی شود امکان ترمیم آن وجود دارد.

احتمال جدا شدن و یا پوسیده شدن دندان لمینت شده


سوال بیشتر مراجعه کنندگان این است که احتمال جدا شدن و یا پوسیده شدن لمينت سرامیکی یا کامپوزیت دندان چقدر است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت وقتی لمینت توسط دندانپزشک مجرب به درستی و دقت طراحی شده و با دقت کافی روی دندان قرار بگیرد هرگز از دندان جدا نمیشود. ولی این امکان وجود دارد که لمینت دندان دچار شکستگی یا لب پریدگی شود. که البته طراحی و نصب دقیق، احتمال شکستگی یا لب پریدگی را کاهش میدهد. دندان ترمیم شده با لمینیت به همان اندازه ممکن است دچارپوسیدگی شود که دندان طبیعی دچار میشود. پس اهمیت دادن به بهداشت دهان و دهان از دیگر عوامل افزایش طول عمر لمينت دندان میباشد.

موارد عدم استفاده از لمینت سرامیکی دندان


برای دندانهایی که تمایل به سمت لبی دارند ابن درمان لمینت دندان مناسب نیست
افرادی که عادات دهانی مختلف دارند مثل دندان قروچه یا فشردن دندانها به هم و یا افرادی که سایش دندانی دارند.
بر روی دندانهایی که بر اثر سایش ارتفاع خود را از دست داده اند نمیتوان از لمینیت استفاده کرد.
اگر ضخامت مینای دندان به اندازه کافی نباشد.
افرادی که بهداشت دهانی ضعیفی دارند.

معایب لمینت دندان ( ونیرهای ) سرامیکی


در صورت شکستگی یا پریدگی ، باید کل لمینیت هر دندان عوض شود.
عمر متوسط آنها 10 سال است و معمولا بعد از آن نیاز به تعویض دارند.
اگر کمی تراش زیادتر از حد باشد و به عاج دندان برسد، باند ضعیفتری خواهد داشت و لامینت ممکن است زودتر بیفتد.
در دندانها با پوسیدگی وسیع و یا پر کردگیهای قدیمی کاربرد ندارد. این یکی از عمده ترین معایب لمینت دندان است.
بعد از سمان کردن وچسباندن لمینت بر روی دندان رنگ و شکل آن قابل تغییر نیست.
درمان گرانی است : هزینه لمینت دندان نسبتا گران است
نیاز به تراش مختصر سطح جلویی مینا ( البته تراش بسیار محافظه کارانه هست، به حدی که گاها از میلیمتر هم کمتر هست. چرا که باید لمینیت روی مینای دندان بچسبد.)
چون بخشی از دندان تراش خورده است ، غیرقابل بازگشت هست.
advertising