نایت گارد چه کاربردی دارد و مزایای آن چیست

پزشکی و سلامتدهان و دندان

- 97/10/14
نایت گارد چه کاربردی دارد و مزایای آن چیستنایت گارد یک محافظ دهانی (دهانگیر) پلاستیکی دست ساز است که قالب دندان‌های بالا و پایین شما می‌شود تا اثرات مخرب دندان قروچه یا به هم فشردن دندان‌های شما را کاهش دهد. نایت گاردها بسته به نیاز هر فرد، می‌توانند از پلاستیک سخت یا نرم یا ترکیبی از هر دو ساخته شوند. نایت گاردها می‌توانند حتی با مرتب کردن دندان‌ها، بایت شما را نیز اصلاح نمایند. حداقل 7 نوع متفاوت نایت گارد دست‌ساز وجود دارد که برای مشکلات خاص طراحی شده‌اند.

چرا استفاده از نایت گارد ضروری است؟


تخمین زده می‌شود که حدود 20درصد از بزرگسالان از اثرات مخرب ساییدن یا فشردن دندان‌های خود روی یکدیگر که به آن دندان قروچه در خواب گفته می‌شود رنج می‌برند. علت اصلی دندان قروچه، استرس است. ساییدن و فشردن دندان‌های روی یکدیگر، نه تنها باعث فرسایش بیشتر دندان‌های شما می‌شود، بلکه منجر می‌شود به:
بی‌حسی عضلات گردن و صورت
مشکل ناهنجاری مفصل فکی گیجگاهی (TMD)
درد و معلولیت ناشی از آرتروز
ترک یا شکستگی دندان
نایت گارد از روکش‌ها یا بریج‌های دندانی شما نیز محافظت می‌کند و اغلب برای این منظور ارائه می‌شوند. اغلب کارهای انجام شده در دندانپزشکی زیبایی، مانند لامینت یا باندینگ دندان، باید توسط نایت گارد محافظت شوند.

انواع نایت گارد



1.نایت گاردهای آماده


نایت گاردهای آماده ارزان قیمت که در داروخانه‌ها یافت می‌شوند. آنها معمولاً به صورت فری سایز ساخته شده‌اند و معمولاً کاملاً قالب دندان نیستند. اغلب خیلی حجیم بوده و مدام از دهان بیرون می‌افتد یا تنفس را دشوار می‌کند. اما، قیمت آنها پایین بوده و تا زمان دریافت نایت گارد دست‌ساز که راحت‌تر است، می‌تواند جهت حفاظت موقتی از دندان‌های شما مورد استفاده قرار گیرد.
انواع مختلفی از نایت گارد در بازار وجود دارد که برخی از آنها از بقیه مناسب‌تر هستند. نایت گاردهایی که از جنس ترموپلاستیک هستند، راحت‌تر بوده و بهتر در دهان و روی دندان‌ها جای می‌گیرند. این نوع نایت گارد طوری طراحی شده‌اند که بتوان با آب داغ آنها را حرارت داد تا انعطاف‌پذیر شده و قالب دندان شما شود تا راحت تر در دهان جای گیرد. متاسفانه این نوع پلاستیک خیلی مقاوم نیستند.

2.نایت گاردهای دست ساز


بعد از اینکه دندانپزشک‌تان شما را از مشکل دندان قروچه‌تان مطلع می‌نماید، به شما اطلاع می‌دهد که احتمالاً به نایت گارد نیاز دارید تا از آسیب بیشتر دندان‌هیتان جلوگیری نمایید. او همچنین به شما اطلاع می‌دهد که بهترین نوع نایت گارد، نوع دست‌ساز آن هستند که خاص شما و با کیفیت عالی، دوام بالاتر و راحتی بیشتر ساخته می‌شوند.
یک نایت گارد که قالب دندان‌های شما هستند احتمالاً بیشتر توسط فرد استفاده می‌شود. نایت گاردهایی که باید بعد از جوشاندن آنها در آب داغ آنها را بین دندان‌های خود بفشارید تا قالب دندان شما شوند، اغلب از جای خود سر می‌خورند و حتی باعث بند آمدن راه تنفس فرد می‌شوند. به این دلیل که نایت گاردهای دست‌ساز قالب دندان فرد تهیه نشده‌اند، باعث می‌شود تا ضخیم‌تر تهیه شوند و این امر منجر به آسیب‌ها و اثرات جانبی جدی شود.

یک نایت گارد چگونه تهیه می شود؟


‌ساخت نایت گاردهای دست‌ساز دو جلسه زمان می‌برد و راحت، سریع و بدون درد است. در ملاقات اولیه، دندانپزشک از دندان‌های بالا و پایین شما قالب می‌گیرد، که فقط چند دقیقه زمان می‌برد و به ابزار خاص یا آمپول بی‌حسی نیازی ندارد. سپس، با استفاده از قالب‌های تهیه شده از دندان شما، او یک مدل تهیه کرده و به آزمایشگاه می‌فرستد تا نایت گارد خاص شما تهیه شود. چند روز بعد، در ملاقات دومتان، او نایت گارد را در دهان شما چک کرده و اطمینان حاصل می‌کند که شما با آن راحت هستید. این کل فرآیند است.

نایت گارد بین دندانهای بالا و پایین شما کمی فاصله می اندازد و از ساییده شدن آنها به یکدیگر جلوگیری می کند. علاوه برآن با افزایش جزیی در ارتفاع عمودی صورت، عضلات صورت را بتدریج در وضعیتی قرار می دهد که مانع فشرده شدن دندانها به یکدیگر شوند.

آیا عادت کردن به استفاده از نایت گارد سخت است؟


عادت به استفاده از هر جسم جدیدی مثل عینک جدید، کفش جدید یا نایت گارد کمی زمان می‌برد. اگر از قالب‌های مخصوص سفید کردن دندان استفاده نموده باشید، با احساس وجود چیزی روی دندان خود آشنا هستید. برخی افراد راحت‌تر به وجود نایت گارد روی دندان‌های پایین خود عادت می‌کنند. می‌توانید نگرانی‌ها و گزینه‌های خود را با دندانپزشک‌تان مطرح نمایید.


مراقبت و تمیز کردن نایت گارد


گارد دندان شما بعد از استفاده باید به‌طور کامل و دقیق تمیز و خشک شود تا از رشد باکتری در آن جلوگیری شود. به محض خارج کردن آن از دهان، آن را با آب سرد آبکشی نمایید و همزمان با دندان‌هایتان، آنها را نیز با مسواک و خمیر دندان تمیز نمایید. هفته‌ای یکبار آنها را به مدت چند ساعت در مخلوطی از آب و تمیز کننده مخصوص گاردهای دهانی و دندان مصنوعی قرار دهید. از پاک کننده موقت مانند سرکه، هیدروژن پراکسید یا مواد مشابه آنها استفاده ننمایید، زیرا بوی آنها در بافت نایت گارد نفوذ کرده و تا مدت‌های طولانی باقی می‌ماند. نایت گارد خود را شسته و خشک نمایید و در جعبه دارای تهویه خود قرار دهید و مطمئین شوید کنار منبع حرارتی قرار نگیرد. حرارت می‌تواند باعث شل شدن و تغییر شکل آن شود.

آیا می توان نایت گارد را همزمان با سیم کشی دندان استفاده کرد؟


در طول دوره درمان ارتودنسی، دندان‌های شما باید حرکت کنند و جابجا شوند تا در جای مناسب خود قرار گیرند و استفاده از نایت گارد می‌تواند در این فرآیند اختلال ایجاد نماید. اما، اگر دندان قروچه شما خیلی شدید است و با سردرد شما را از خواب بیدار می‌کند، می‌توانید از نایت ‌گاردهای شل و نرم که حرکت دندان‌های شما را محدود نمی‌کند، اما از روی هم قرار دندان‌های بالا و پایین جلوگیری می‌نماید، استفاده نمایید.
راه حل دیگر که می‌توان پیشنهاد نمود، عبارت است از: اگر سیم‌کشی دندان شما فقط روی بخشی از فک شما (دندان‌های بالا یا پایین) قرار دارد و روی هر دو ردیف دندان نباشد، می‌توانید از نایت گاردی که قالب ردیف مقابل دندان سیم کشی شده شماست (ردیف بدون سیم‌کشی) استفاده نماید. با مشورت با متخصص ارتودنسی خود در این باره، می‌تواند یک راه حل مناسب برای دندان‌های خود پیدا نمایید.

آیا هنگام استفاده از نایت گارد می توان صحبت کرد؟


صد در صد! هر چه نایت گاردتان بیشتر فیت یا سایز دندان‌های شما باشد، کمتر برای صحبت کردن شما مشکل ایجاد می‌کند. یک نایت گارد خوب، خصوصاً نوع دست‌ساز آن آنقدر خوب روی دندان‌های شما قرار می‌گیرد که مردم به سختی متوجه می‌شوند شما آنها را استفاده کرده‌اید. این امر خصوصاً برای افرادی که نایت گاردشان را به دلیل استرس تحت شرایط خاص در طول روز هم استفاده می‌نمایدن، مناسب است.

آیا موقع استفاده از نایت گارد می تواند غذا یا نوشیدنی خورد؟


نایت گارد برای استفاده در شب، هنگام خواب، به منظور جلوگیری از ساییدن دندان‌هایتان روی یکدیگر طراحی شده‌اند. اگر مانند برخی افراد، نایت گارد خود را در طول روز استفاده می‌نمایید، جوییدن غذا با وجود نایت گارد سخت می‌شود، زیرا آنها طوری طراحی شده‌اند تا از روی هم قرار گرفتن و ساییدن دندان‌های بالا و پایین جلوگیری نمایند. اما اگر به هر دلیلی هنگام استفاده از نایت گارد خود مجبور به غذا خوردن یا نوشیدن شدید، حتماً آن را خوب تمیز نمایید تا هیچ نوع ذره‌ای از غذا روی آن باقی نماند.

چه زمان باید نایت گارد را جایگزین کرد؟


برخی نایت گاردها، آنقدر مستحکم هستند که سالها دوام خواهند داشت. اغلب افراد گزارش کرده‌اند که نایت گاردشان بعد از گذشت ماه اثراتی از استهلاک نشان می‌دهد. طول عمر یک نایت گارد به جنس آن و میزان قدرت فک شما بستگی دارد. وقتی متوجه شدید که نایت گاردتا خیلی فرسوده شده، ترک خورده، آسیب دیده یا از شکل خود خارج شده، آنرا جایگزین نمایید. اگر شما خیلی شدید دندان قروچه می‌کنید، حتما سعی نمایید از نایت گاردهای محکم‌تر استفاده نمایید.

آیا می تواند نایت گارد را در طول روز و در کل روز استفاده نمود؟


بله. بسیاری از افراد در طول روز وقتی دچار استرس خاصی هستند، دندان‌هایشان را روی هم قفل می‌کنند یا به هم می‌سایند. برای این افراد، استفاده از نایت گارد، می‌تواند از وارد آوردن آسیب به دندان‌هایشان جلوگیری نماید. بهترین زمان پوشیدن نایت گارد، هنگام رانندگی، کار کردن به تنهایی در دفتر کار یا هنگام تهیه غذا است. به دنبال یک نایت گارد سبک و نازک باشید که برای صحبت کردن شما مشکلی ایجاد نمی‌کند و هنگام صحبت خیلی مشخص نیست.

هزینه نایت گارد چقدر است؟


در مورد هزینه نایت گارد می‌توانید از دندانپزشک خود سوال نمایید و قبل از اقدام به تهیه آن، تخمینی از قیمت پایه نایت گارد به دست آورید.
advertising