انواع رنگ مروارید و دلایل تفاوت رنگ در مروارید

مد و زیباییجواهرات

- 97/10/08
انواع رنگ مروارید و دلایل تفاوت رنگ در مروارید

انواع رنگ مروارید


همانطور که می‌دانید امروزه مروارید‌های طبیعی به رنگ‌ها و اشکال مختلفی معرفی و شناخته شده اند.کشت مروارید فرایندی پیچیده و دشوار است و نمی توان شکل مروارید ها را پیش بینی کرد شاید یکی از دلایل گرانبها بودن جواهرات مروارید نیز همین امر باشد. رنگ‌های مختلف مروارید و فرایند کشت دشوار آن
انواع رنگ مروارید و دلایل تفاوت رنگ در مروارید

دلیل تفاوت رنگ در مروارید


می توان نژاد صدف تشکیل دهنده مروارید را یکی از اصلی ترین عوامل تعیین رنگ طبیعی مروارید ها دانست.و همچنین عوامل مؤثر دیگر شامل رژیم غذایی، درجه حرارت آب و آلاینده ها می شود.هیچ کس نمی تواند رنگ مروارید را پیش بینی و یا کنترل کند.

ویژگی های مروارید سیاه


توجه داشته باشید که مروارید سیاه به ندرت به رنگ سیاه کامل است و گاهی اوقات حاله ای از رنگ های آبی، سبز، نقره ای، خاکستری، بادمجان، مسی، طاووس و بیشمار رنگ های دیگر را از خود منعکس می کند.در این رنگ از مروارید‌ها ، رنگ سبز نسبت به سایر رنگ‌های ذکر شده بیشتر به چشم می‌خورد.

عوامل موثر در تشکیل رنگ مروارید


وجود کانی نمک در آب دریا ، که بستگی به نوع خاکستر دریا دارد . چنانچه فلز اهن رنگ قهوه ای ، آزوریت (Azurite) رنگ آبی و اسمیتسونیت (smithsonite) رنگ خاکستری به مروارید میدهند . مروارید های کرم یا حتی طلائی رنگ ، اغلب درصد بزرگی از کربنات منیزیوم با اکسید آهن و آلومینیوم دارند. مروارید های سفید درصد ناچیزی کربنات منیزیم داشته وتقریبا فاقد اکسید آهن یا آلومینیوم میباشند.درصد شوری آب در رنگ موثر است . در آبهای بسیار شور رنگ مروارید ها همیشه کرم میباشد .اگرمقدار پلانکتون موجود در آب زیاد باشد مروارید ها زمینه ای ازسبز روشن خواهند داشت مانند مرواریدهای استرالیائی.

حرارت آب دریا نیز باعث افزایش سرعت اعمال متابولیسم دربدن حیوان شده و لایه های کربنات کلسیم ضخیم تر میگردد و به این جهت بدون توجه به رنگ ، شدت درخشش کاهش یافته و مروارید به صورت نیمه مات دیده می شود.بطورکلی باید گفت که رنگ مروارید می تواند همه نوع زمینه رنگین از سفید پاک تا سیاه را شامل شود . مروارید سیاه رنگ به علت عدم زمینه رنگی دیگری تشکیل می شود . دوعامل اصلی ایجاد رنگ عبارتند از:

1.تاثیر نورمحیط برسطح مروارید و تغییراتی که در آن بوجود می آید .
2.عوامل رنگزا که در بستر دریا وجوددارند.

دلایل ایجاد بعضی از رنگ ها به قرار زیر است :


صورتی : به دلیل تداخل پرتوهای نور در لایه های درونی.
سفید ، نقره ای: در نتایج بازتاب نوراز لایه های درونی.
زرد ، ارغوانی مایل به زرد و سیاه : به دلیل وجود عوامل رنگزا در آلبومین بستر مروارید پرور.
advertising