قیراط چیست و چه تاریخچه ای دارد

مد و زیباییجواهرات

- 97/08/28
قیراط چیست و چه تاریخچه ای دارد

تاریخچه قیراط در ایران و کشور های دیگر carat


از زمان های بسیار قدیم قیراط واحد سنجش وزن در تجارت جواهرات بوده و اندازه آن از مغز درختی به نام کاروب (carob) و یا بذر درخت مرجانی آفریقائی به نام کورا (Kuara) گرفته شده است. یک قیراط (در امریکا وآلمان)در اصل یک واحد وزن مبنی به یک دانه خرنوب ویا لوبیا بود که توسط تاجران قدیمی در مدیترانه استفاده می کردند. از لحاظ دستوری واژه قیراط ، عربی شده عبارت یونانی Keration می‌باشد که و عقیده اهل فرهنگ از زبان پارسی اقتباس شده است.در کتاب بوستان سعدی نیز این کلمه به چشم می‌ خورد :(بقنطار زر بخش کردن ز گنج نباشد *چو قیراطی از دسترنج )اما چون این واحد وزن در مکان های مختلف متفاوت بود تعریف کنونی از واژه قیراط در سال 1907میلادی، در چهارمین کنفرانس عمومی وزن و اندازه گیری با قیراط متریک Metric Carat تعیین شده است و از آن زمان تا کنون در بسیاری از کشور‌ های جهان مورد استفاده قرار می گیرد.قیراط هنوز بخاطر وزن کردن جواهر استفاده می شود. قیراط بخاطر شمردن طلا اصلی بکار برده می شود، طلای اصلی 24قیراط توصیف کرده شده است.

سوت چیست؟


هر قیراط به 200واحد کوچکتر تقسیم شده که به آن پوینت (Points) که در اصطلاح فارسی " سوت " میگویند.به زبان ساده تر هر یک گرم 5قیراط است و هر قیراط 200سوت می باشد.

قیراط چیست؟


قیراط یک واحد اندازه گیری جرم می‌ باشد که برای سنگ های قیمتی و مروارید مورد استفاده قرار می گیرد.هم اکنون این واحد بیشتر برای اندازه گیری الماس و سایر سنگ‌ های قیمتی کاربرد دارد.
قیراط چیست و چه تاریخچه ای دارد

هر قیراط چند گرم است؟


یک قیراط معادل 200میلی گرم،0.2گرم، 0.007055 انس، یک پنجم گرم و یک بیست و یکم مثقال می‌ باشد.

کاروب چیست؟


کاروب نوعی دانه گیاهی است که در گذشته برای سنجش وزن اشیاء مورد استفاده قرار می گرفت، این دانه‌ ها از نظر ظاهری و وزنی بسیار مشابه هم هستند.

به یاد داشته باشید کوچکترین تغییری در واحد قیراط سبب بروز اختلاف شدیدی در سایز می‌ شود که حتی با چشم غیر مسلح و دید غیر کارشناسانه نیز قابل رویت می‌ باشد.

نام های مختلف قیراط در کشور های مختلف


رومی ها این اصطلاح را بنام (Siliqua Graeca) بکار بردند . در یونان (Keration) در عربی (Qirat) ودر عصر حاضر بوته لوبیا یا کاروب را (Carat) می نامند. رومی ها یک سکه خورد نقره یی که یک بیست وچهارم حصه طلا منجمد قسطنطنیه می باشد (Siliqua) می نامند. این54.4 (Siliqua) گرم وزن دارد، پس (Siliqua) تقریبا معادل ارزش یک (Keration) ویا (Siliqua Graeca) طلا را دارد، بعبارت دیگر ارزش 1.24(Siliqua) تقریبا یک (Keration )طلا مساوی یک قیراط(carat) میباشد.
advertising