راهنما خرید و انتخاب عینک آفتابی مناسب برای کودکان

مد و زیباییاکسسوری

- 97/09/03
راهنما خرید و انتخاب عینک آفتابی مناسب برای کودکانچشم کودکان در برابر اشعه مضر آفتاب بسیار حساس تر است. تا 12سالگی چشم کودکان توانایی فیلتر کردن اشعه فرابنفش (UV) را ندارد و مواجهه طولانی با نور خورشید میتواند سبب چسبندگی قرنیه و پیرچشمی شود.متخصصان درباره خطر تاثیر نورخورشید بر چشم کودکان هشدار می دهند و توصیه می کنند کودکان بدون عینک آفتابی در مقابل نورخورشید قرار نگیرند.چشم پزشکان می گویند اشعه فرابنفش خورشید می تواند بر سلامت چشم ها و به ویژه سلامت چشم کودکان اثر منفی بگذارد و زمینه ساز بروز بیماری های مختلفی در بزرگسالی باشد. به همین دلیل لازم است در خرید عینک برای کودکان، محتاطانه عمل کنید و بهترین را برایشان بیابید.عادت به استفاده از عينك آفتابي را بايد از خود شروع كنيد. اگر شما هميشه در مواجهه با آفتاب از عينك آفتابي استفاده كنيد، فرزند شما با الگو‌برداري از شما اين كار را تكرار مي‌كند.
راهنما خرید و انتخاب عینک آفتابی مناسب برای کودکان

قبل از خريد عینک آفتابی برای بچه ها به این نکات توجه کنید.


فروشگاه‌هاي لباس بچه‌گانه مي‌توانند عينك‌هاي آفتابي كودكانه را در اختيار شما قرار دهند. در اين فروشگاه‌ها بي‌شك مدل‌هاي فانتزي‌تري را پيدا خواهيد كرد كه سريع‌تر بچه‌ها را شيفته خودشان مي‌كنند اما خريد از فروشگاه‌هاي عينك مطمئن‌تر است. فروشندگان اين مغازه‌ها اطلاعات تخصصي‌تري درباره شيشه عينك و كيفيت آنها دارند. اگر فرزند شما از عينك طبي استفاده مي‌كند، پيش از خريد عينك آفتابي با پزشكش مشورت كنيد. از متخصص چشم بخواهيد ويژگي‌هاي عينك مناسب را براي شما مشخص كند؛ مثل پولاريزه بودن يا نبودن عينكبراي بچه‌هاي دو تا هشت ساله عينك‌هاي رنگي و شاد بخرید.

راهنماي خريد عینک آفتابی برای کودکان


1.با ورود به فروشگاه از فروشنده بخواهيد، عينك‌هاي آفتابي خوب بچه‌گانه كه داراي UV صددرصد هستند را به شما نشان دهد. شايد لازم باشد كه به فروشنده يادآور شويد شما قصد خريد يك عينك براي محافظت از چشم فرزندتان را داريد و يك عينك فانتزي كه نقش اسباب بازي را ايفا كند، هدف‌ شما از اين خريد نيست.
2.هزينه‌اي كه براي خريد عينك پرداخت کرده یا برندي كه خريد مي‌كنيد، هيچ اهميتي ندارد؛ براي تمام عينك‌ها چه برای بزرگسالان و چه برای کودکان مهم اين است كه عينك UV كاملي براي محافظت از چشم‌ها داشته باشد. بررسي اين موضوع فقط با دستگاه‌هاي تخصصي ميسر است؛ به همين دليل خريد از يك فروشگاه مطمئن و معتبر است.
3.براي بچه‌هاي دو تا هشت ساله سراغ عينك‌هاي رنگي و شاد برويد. طرح و رنگ شاد، جذابيت آن را بيشتر مي‌كند ولي بچه‌هاي 9سال به بالا، بيشتر دوست دارند شبيه بزرگ‌ترها شوند و عينك‌هاي تيره را ترجيح مي‌دهند.
4.اندازه فريم عينك و در واقع بزرگي و كوچكي شيشه اهميت دارد. عينكي انتخاب كنيد كه تمام دور چشم فرزند شما از بالاي ابرو تا انتهاي خط ابرو و زير چشم را بپوشاند.
5.والدین برای تعیین اندازه قاب، باید عینک را روی چشم کودک بگذارند و ببینند به سمت پایین حرکت می کند یا نه. اگر عینک حرکت کند، ممکن است پایین بیاید و روی نوک بینی قرار بگیرد. اگر کودک دایم مجبور باشد عینکش را سرجایش بگذارد، برایش آزاردهنده است. پدال عینک هم یا باید قابل تنظیم باشد یا اندازه مناسبی داشته باشد تا به راحتی روی بینی کودک قراربگیرد.
6.دسته های عینک باید طوری باشند که نه فشار زیادی به پشت گوش وارد کنند که جا بیندازند و نه خیلی شل باشند که عینک از روی صورت بیفتد. وقتی عینک را روی چشم کودک می گذارید، با دست به قاب در جهت های بالا، پایین، جلو و عقب فشار بیاورید و آن را حرکت دهید. در آن صورت خود شما متوجه می شوید که آیا دسته ها روی گوش ها اندازه است و فاصله پل بینی عینک درست تنظیم شده یا نه.

چه رنگ شیشه عینکی برای کودکان مناسب است؟


باور عموم مردم این است که هر چه رنگ شیشه عینک تیره تر باشد، توانایی بیشتری در محافظت از چشم در برابر خورشید دارد، اما حقیقت اینجاست که شیشه های تیره تنها مناسب افرادی است که چشم های حساس به نور دارند یا در فضاهایی که نور خورشید بسیار شدید است، کار می کنند. برای سایر افراد عینک هایی برای استفاده روزانه با شیشه های رنگی نه چندان تیره که چشم ها از ورای آن دیده شود، مناسب تر است. قهوه ای، خاکستری و سبز را برای استفاده روزانه توصیه می کند زیرا زمینه دید خوبی ایجاد می کند، اما رنگ های قرمز، نارنجی یا آبی و بنفش چندان مناسب نیستند زیرا سبب پخش رنگ ها می شوند و نور زیادی وارد چشم می کنند. در مورد کودکان اما رنگ های قرمز، سبز و آبی مناسب نیست زیرا نور زیادی وارد چشم می کنند.

چه قاب عینکی برای کودکان تهیه کنیم؟


قاب عینک کودکان باید انعطاف پذیر و نشکن و شیشه آن از جنسی پلی کربنات باشد و به خوبی از اشعه UV محافظت کند. قبل از خرید حتما عینک را روی چشم کودک امتحان کنید تا مطمئن شوید با آن راحت است. دسته عینک باید سبک و از جنسی الاستومر باشد. استفاده از بند هم برای عینک در کودکان زیر 3سال لازم است.

عینک بچه ها باید تا چند درصد در برابر اشعه UV مقاوم باشد؟


عینک آفتابی باید تا 99 درصد اشعه UV را منعکس کند و این شامل هر دو اشعه UVA و UVB می شود. روی برچسب برخی از عینک ها قید شده محافظت کنندگی در برابر UV تا 400mm است. این بدان معنی است که عینک صددرصد قدرت محافظت کنندگی در برابر اشعه UV را دارد. اصلا توصیه نمی کنیم برای فرزندتان عینک های معمولی که هیچ اثر محافظت کنندگی ندارند، تهیه کنید. عینک های آفتابی که قدرت محافظت کنندگی ندارند و صرفا سایه ای جلوی چشم هستند باعث میشوند مردمک چشم در مواجهه با نور شدید بازتر و میزان نور و اشعه UV بیشتری وارد چشم شود. هر چه چشم در تماس بیشتری با اشعه UV باشد، احتمال ابتلا به بیماریهای چشمی در سنین بالا بیشتر می شود.
advertising