حقایقی جالب پیرامون دنیای عطر و ادکلن ها

مد و زیباییاکسسوری

- 97/08/24
حقایقی جالب پیرامون دنیای عطر و ادکلن ها

تاریخچه پیدایش عطر و ادکلن ها


جهان شگفت­ انگیز عطر ها، تاریخی طولانی همراه با حقایق و افسانه ­های بسیاری دارد.هنر عطر سازی بیش از 4000 سال قدمت دارد! خاستگاه این هنر ناب حتی به زمانی دور تر از فرعون ­ها و پادشاهان باز می­ گردد. از لحاظ لغوی واژه "per fume" به معنای "درمیانِ دود" است و بر بخورهای معطر حاوی گیاهان، گشنیز و کندر اشاره دارد.عطر سازی مدرن از سال 1310 مسیر خود را آغاز نمود. بطور کلی عطر سازی مدرن به معنای هنر ترکیب الکل با روغن ­ها و عصاره ­های معطر است. ترکیبات پایه مایع معطری که برای ملکه الیزابت مجارستان ساخته شد متشکل از رزماری، آویشن و عصاره لیموی شاه پسند بود. بعلاوه، این مایع معطر خاصیت نیرو بخشی داشت و بوسیله پزشکان آن زمان برای درمان انواعی از بیماری­ ها تجویز می­ شد.در گذشته­ های دور حمام رفتن عملی بسیار تجملاتی بود. بهداشت فراگیر نبود و در همان زمان­ افراد ثروتمند از عطر به عنوان پوشاننده بوی نامطبوع بدن استفاده می­ کردند.شهر گرس در جنوب فرانسه همواره پایتخت عطرسازی است. خاک غنی و اقلیم مناسب این منطقه در فرانسه موجب پرورش صدها گونه از گیاهان مختلف مورد استفاده در صنعت عطرسازی شده است.از طریق متن‌ ها و حفاری‌ های باستان‌ شناسی معلوم شده‌ است که عطر ها در بعضی از تمدن‌ های اولیه انسانی وجود داشته‌ اند. عطرسازی مدرن از اواخر قرن نوزدهم میلادی که تولید مصنوعی مواد معطری همچون وانیلین و کومارین به طور تجاری ممکن شد، شروع گردیده‌ است.
حقایقی جالب پیرامون دنیای عطر و ادکلن ها

ترکیبات ساخت عطر ها


عطر حاوی ترکیباتی عجیب و غریب است تمامی ترکیبات، شیرین، ادویه ه­ا دوست داشتنی نیستند. برخی عطر های بدیع و نفیس دارای منابع حیوانی همچون غده­ های حیواناتی نظیر گربه سیویت و کاستوریم، مشک و مدفوع (عنبر سائل) است. گفته می­ شود عنبرسائل که یکی از گران­ترین ترکیبات در عطرسازی است، حاصل غذاهای هضم نشده نهنگ و دفع دادن آن ­ها است. اما متخصصان می­ گویند که عنبر سائل مدفوع نهنگ است.

تکنولوژی عطر سازی


تکنولوژی در حال تغییر است. می­ توان از اختراع تکنولوژی بنام headspaceنام برد. نوعی تکنیک علمی که از حس­گرهایی برای بازسازی روایح استفاده می­ کند. حس­گر ها، روایح مورد نظر را دریافت و تجزیه و تحلیل می ­نمایند و لیستی از ترکیبات و میزان آن­ ها را در اختیار عطاران قرار می ­دهد تا بتوانند رایحه مورد نظر را بازسازی نمایند.

چگونه عطر بزنیم که عطر ماندگار شود


روایح می­ توانند به طرز شگفت­ انگیزی در فردی که از آن استفاده می کند، گم ­شوند. بینی اندامی بسیار پیچیده است و می­ تواند خود را با روایح سازگار نماید. بنابراین شما به عطری که می­ زنید، عادت می­ کنید. هنگامی که این اتفاق می­افتد، فرد رد و اثر عطر را گم می­ کند، مگر این که آگاهانه آن را مجددا اسپری کرده و یا استشمام نماید. این پدیده جالب موجب می­ شود افراد بیش از حد از یک عطر استفاده کنند و یا آن را بیش از حد معمول اسپری نمایند تا خودشان بتوانند آن را استشمام کنند.عطر به لباس می­ چسبد و پخش نمی شود.همیشه تاکید می­ کنیم که عطر باید مستقیما روی پوست اسپری شود تا پخش شود. افرادی با پوست حساس چنین امری را چندان دوست ندارند. چنین افرادی می ­توانند عطر را روی لباس اسپری کنند اما ­لباس ­هایی که بافت ظریفی ندارند؛ چرا که عطر از میان بافت ­های ظریف عبور کرده و محو می­ شود.

تاثیر رایحه های عطر بر روحیات شما


عطرها تاثیرات روانی بر روی افراد دارند. بسیاری از مطالعات علمی نشان داده است که میان رایحه و عواطف ارتباطی وجود دارد. عطر مناسب شما می ­تواند خاطرات و عواطف بسیاری را زنده نماید. به عنوان مثال، گفته می­ شود که اسطخودوس آرام بخش است، درحالی که روایح مرکباتی انرژی­ زا هستند.

اساس تعیین قیمت عطر های با کیفیت


قیمت عطر ها همیشه نشان ­دهنده کیفیت آن­ ها نیست. قیمت یک ابزار بازاریابی است. گاهی قیمتی که بر روی عطر گذاشته می­ شود به علت قرار گرفتن آن در طبقه خاصی از بازار است. حتی بهترین عطرسازان می ­توانند عطر هایی با قیمت پایین اما بسیار با کیفیت ارائه دهند. علی رغم اینکه قیمت، اصالتا نشان دهنده ترکیبات اولیه و غلظت و کیفیت آن است، اما بستگی به هزینه ­های جانبی همچون بسته ­بندی و قرار گرفتن آن در بازار نیز دارد. قیمت بسیاری از عطرهای دیزاینری تحت امر مذکور است.عطرهای سینتتیک هم می ­توانند گران قیمت باشند. بسیاری از افراد بر این باورند که عطرهای حاوی ابسولوت­ های طبیعی گران­ تر از عطر های دارای ترکیبات سینتتیک هستند. اما این امر صحیح نیست و برای ساخت عطر های سینتتیک از تکنولوژی­ های بسیار پیشرفته ­ای استفاده می­ شود که می­ توانند قیمت آن­ ها را همپای ترکیبات طبیعی افزایش دهد. روغن­ های معطر سینتتیکی وجود دارد که در طبیعت یافت نمی ­شوند؛ مثل ادکلن­ هایی با رایحه دریایی. برخی این امر را خلاف روال معمول می ­پندارند اما روال معمول بازار عطر به همین صورت است.
advertising