معرفی انواع قفل ساعت مچی زنانه و مردانه

مد و زیباییاکسسوری

- 97/10/16
معرفی انواع قفل ساعت مچی زنانه و مردانهساعت یکی از اکسسوری های زیبا و شیک در طول تاریخ بوده است. امروزه ساعت ها در طرح ها و در کیفیت های متنوع روانه بازار می شوند. بعضی از ساعت ها مثل ساعت نقره به صورت مجلسی استفاده می شود و بعضی از ساعت ها مچی به صورت روزانه استفاده می شود. یکی از اجزای ساعت قفل آنها می باشد که همواره در خرید ساعت مد نظر قرار می گیرد. در این مقاله سعی داریم تا با معرفی انواع قفل ساعت ویژگی هر کدام را بیان نماییم و آشنایی کلی با انواع قفل ساعت به دست آورید.
معرفی انواع قفل ساعت مچی زنانه و مردانه

قفل های کمربندی یا سگکی:


این نوع قفل مثل کمربند‌های کلاسیک طراحی شده و در قسمت بند آن سوراخ‌هایی ایجاد شده که با تنظیم سنجاق قفل با هر یک از سوراخ‌های بند می‌توان ساعت را محکم کرد.این نوع قفل متشکل از پین و سوارخ های متعدد است که می توان با توجه به سایز مورد نظر پین را در سوراخ ها قرار داد. این نوع قفل در کمربند ها و زیورآلات نیز کاربرد دارد.

قفل پنهان یا پروانه ای :


این نوع قفل به عنوان قفل پروانه ای نیز شناخته می شود و زمانی که بسته می شود دیده نمیشود. بند های ساعت هایی با این قفل بدون در هستند و این قفل به عنوان یکی از امن ترین قفل ها شناخته می شود.این نوع قفل دارای سه قاب بوده که در حالت بسته شدن دیده نمی شوند. قفل‌های پنهان در حالت بسته، یک دستبند یک پارچه را به نمایش می گذارد.

قفل کلیپسی یا دیپلویانت ( deployant) :


قفل‌های کلیپسی مخصوص و ساعت‌های بند پلاستیکی و چرمی بوده که به خود بند متصل می‌شوند. انتهای بند، در اندازه دلخواه تنظیم شده و برای در دست کردن و در آوردن ساعت، قفل فلزی گسترش پیدا کرده و جمع می‌شود.استفاده این نوع قفل موجب افزایش عمر ساعت می‌شود، زیرا ساعت در اندازه کردن به صورت مستقیم باز و بسته نمی شود.همچنین با اندازه کردن ساعت یک قفل دایره شکل ایجاد شده که ریسک افتادن آن در هنگام در دست کردن و خارج کردن کاهش می‌دهد.

قفل پلاکی (دو قفل) :


این نوع قفل در حقیقت مانند دستبند بوده که بر روی هم تا می‌شود. در این نوع قفل، از قفل دیگری نیز استفاده می‌شود که بعد از تا کردن بر روی آن بسته می‌شود.از قفل پلاکی معمولا در ساعت‌های اسپرت استفاده می‌شود.

قفل های فشاری و دکمه ای (push-button clasp ) :


این نوع قفل‌های ساعت، به صورت تاشو بوده و با استفاده از دو زبانه کنار باز بسته می‌شوند. این زبانه‌ها از باز و بسته شدن ناگهانی ساعت جلوگیری می کنند.این قفل تاحدودی شبیه به قفل انبساطی است و به جای قلاب در آن دکمه های دو طرفه تعبیه شده است که با فشار دادن از دو طرف باز می شود.به همین دلیل به آن دکمه ای نیز می گویند .

قفل انبساطی:


این قفل تا سه برابر اندازه خود باز می شود و به راحتی بر روی دست قرار می گیرد. این قفل دارای یک قلاب کوچک است که برای چفت شدن استفاده می شود.

دکمه ای _انبساطی :


این قفل هم دارای قفل دو طرف دکمه ای است و هم دارای قلاب برای چفت کردن می باشد. این نوع قفل ترکیبی از قفل انبساطی و دکمه ای می باشد.

قفل های اشاره شده در قسمت بالا با توجه به نوع سلیقه و فلز آنها می توانند قیمت های متفاوتی داشته باشند اما باید توجه داشت که هر قفلی برای هر نوع ساعتی مناسب نیست به طور مثل ساعت های چرمی مردانه بهترین گزینه قفل های سگکی و دکمه ای, انبساطی هستند و یا برای ساعت نقره استفاده از قفل تاشو میتواند مناسب باشد به همین منظور توصیه می شود در هنگام خرید ساعت به قفل و نوع ساعت انتخابی دقت فرمایید.
advertising