دلایل بدعمل کردن شیشه بالابر خودرو

خودروسایر

- 99/03/24
دلایل بدعمل کردن شیشه بالابر خودروشیشه بالابر خودرو، مکانیزمی است که در داخل در‌های ماشین کار گذاشته شده اند و به شما این امکان را می‌دهند که شیشه را بالا و پایین کنید. اکثر خودرو‌های مدرن، دارای شیشه بالابر برقی هستند که با استفاده از یک سوئیچ عمل می‌کنند. موتور و تنظیمات شیشه بالابر برقی ممکن است در طول زمان فرسوده شود یا آسیب ببینید. اگر شما با شیشه بالابر خودرو دچار مشکل شده اید این مطلب را بخوانید تا به شما در عیب یابی شیشه بالابر خودرو کمک کند.

عیب یابی شیشه بالابر خودرو


عواملی مثل چسباندن برچسب یا رنگ آمیزی شیشه ها، باعث افزایش قطر شیشه می‌شود و در نهایت به موتور شیشه بالابر فشار وارد می‌کند. برخی مدل‌های خودرو نیز به خاطر مشکل در شیشه بالابر شناخته شده هستند مثل رنو مگان، که بسیار با این مسائل روبرو می‌شود. هنگام عیب یابی شیشه بالابر خودرو، هردو سوئیچ سمت راننده و سوئیچ سمت خراب را آزمایش کنید. اگر یکی از این سوئیچ‌ها درست عمل کند، به این معناست که تنها یکی از کلید‌ها دچار مشکل است و نه کل سیستم. تقریبا همه خودرو‌ها که از سیستم شیشه بالابر برقی بهره‌مند هستند، دارای یک دکمه قفل در قسمت راننده می‌باشند که قدرت را در سایر پنجره‌ها قطع می‌کند. اگر یکی از این پنجره‌ها کار نمی‌کنند، این دکمه را چک کنید چرا که ممکن است به طور اتفاقی روشن باشد.
دلایل بدعمل کردن شیشه بالابر خودرو

دلایل بدعمل کردن شیشه بالابر خودرو


- فیوز سوخته
- سوئیچ خراب
- موتور پنجره معیوب
- رگلاتور پنجره معیوب
اگر زمانی که دکمه‌ها را می‌فشارید، صدای وزوز موتور بالابر را می‌شنوید، احتمالا مشکل از موتور یا رگلاتور است. اما اگر با فشار دادن کلید‌ها صدایی نمی‌شنوید، وقت آن است که به سراغ فیوز‌ها بروید.

فیوز سوخته


اگر تمام پنجره‌ها کار نمی‌کنند، به احتمال خیلی زیاد مشکل از فیوز است. جعبه فیوز را پیدا کنید و با استفاده از یک پیچ گوشتی دوسو، درب آن را باز کنید. در اکثرخودروها، می‌توانید با توجه به دیاگرام موجود بفهمید که هرفیوز مربوط به کدام بخش است. خوب است که تعدادی فیوز زاپاس همواره داشته باشید چرا که تقریبا برای همه‌ی قسمت‌های خودرو مورد نیازهستند و قیمت زیادی نیز ندارند.
فیوز مربوط به شیشه بالابر را بکشید. مراقب باشید که به فیوز یا سوکت آسیبی وارد نکنید. برای این کار می‌توانید از یک دم باریک استفاده کنید. وقتی فیوز را بیرون کشیدید، نوار داخلی آن را چک کنید. اگر فلز داخل آن به صورتی که در تصویر زیر نشان داده شده است، شکسته باشد، فیوز سوخته است و باید تعویض شود. بسیار مهم است که آن را با یک فیوز کاملا مشابه جایگزین کنید. برای این کار باید عددی که در بالای فیوز نوشته شده است را نگاه کنید. استفاده از یک فیوز متفاوت ممکن است منجر به آتش سوزی یا آسیب به سایر اجزای خودرو شود.

توصیه 1: اتصالات شل یا سیم‌های اطراف جعبه فیوز را بررسی کنید. آن‌ها را محکم کنید و ببینید آیا پنجره‌ها کار می‌کنند یا خیر.
توصیه 2: کلید‌های پنجره را بابت هرگونه آلودگی و یا فرسودگی سیم‌ها چک کنید. اگر مشکل از فیوز نباشد لازم است چیز‌های دیگر را بررسی کنید. پنل در را بردارید. حال کاملا اتصالات، سیم ها، قسمت‌های پلاستیکی و هر بخشی که مربوط به شیشه بالابر است را بررسی کنید که قطعی یا پوسیدگی نداشته باشد.

موتور پنجره معیوب


با استفاده از یک ولت سنج، اتصالی که به موتور بالابر می‌رسد را چک کنید. موتور‌هایی با دو سیم، دارای سیستم آنالوگ هستند و تست کردن آن‌ها ایمن است. موتور‌هایی که بیش دو سیم دارند، سیستم دیجیتال نامیده می‌شوند و توصیه می‌کنیم از یک متخصص درخواست کمک کنید. برای تست موتور، هنگامی که دکمه‌ها را فشارداده اید، ولتاژ را بسنجید و ببینید جریان برق وجود دارد یا خیر. باید به دنبال ولتاژ ۱۲ یا ۱۲- باشید. اگر ولت سنج جریان کامل را نشان می‌دهد، و موتور کار نمی‌کند، به این معناست که موتور شیشه بالابر دچار مشکل است. این به آن معناست که جریان کافی به موتور نمی‌رسد و مدار دچار مشکل شده است.

افزایش عمر شیشه بالابر


برای طول عمر شیشه بالابر خودرو رعایت چند نکته لازم است؛ به محض آنکه شیشه به بالا یا پایین رسید، دکمه‌ها را رها کنید. نگه داشتن دکمه‌ها در حالی که شیشه به حد نهایی خود رسیده است، باعث ایجاد فشار به موتور و رگولاتور می‌شود. پلاستیک‌های شیشه بالابر را مدام چک کنید و همواره آن‌ها را چرب نگه داید تا از شکستگی یا خشکی آن‌ها جلوگیری شود.
advertising