نحوه انتقال سند خودرو چگونه انجام می شود

خودروسایر

- 99/02/24
نحوه انتقال سند خودرو چگونه انجام می شودزمانی‌که خودرویی را از فرد دیگری خریداری می‌کنید، باید انتقال سند آن را بدون فوت وقت انجام دهید. هرگونه تعلل و ایجاد وقفه میان زمان خرید و انتقال سند، زمینه‌ساز مشکلات فراوان هم برای خریدار و هم برای فروشنده است. اما مراحل این انتقال چیست؟ در ادامه آن را مفصل شرح خواهیم داد.

عقد قرارداد خودرو


مانند هر خرید و فروشی، معامله خودرو هم نیاز به تنظیم قرار داد (قولنامه یا مبایعه‌نامه) دارد که باید بین خریدار و فروشنده منعقد شود. هرگونه اهمال و عدم توجه نسبت به تنظیم دقیق آن می‌تواند مشکلاتی را با خود همراه داشته باشد یا منجربه ضرر و زیان هنگفتی شود. در این قرارداد بایستی مشخصات کامل طرفین، همراه با مشخصات خودروی مورد معامله به‌طور کاملا شفاف و دقیق نوشته شود. شاید فکر کنید که ذکر مدل، سال تولید، رنگ و پلاک‌خودرو کافی است؛ اما باید بگوییم که علاوه‌ بر آن‎ها باید بنزینی یا گازسوز بودن ماشین، شماره شاسی و بدنه، تمام وسایل موجود درون خودرو مثل روکش صندلی، ضبط و باند یا هر چیز دیگر، میزان باقی‌مانده از بیمه ماشین همراه با تخفیف آن، میزان کارکرد خودرو و هرآنچه که به مشخصات اتومبیل مورد معامله مربوط می‌شود را باید قید کرد.

از موارد دیگری که باید در قرارداد ذکر شود می‌توان به قیمت نهایی انجام معامله، چگونگی پرداخت بهای خودرو توسط خریدار (نقد یا اقساط همراه با شرایط و زمان آن‌ها)، زمان و چگونگی تحویل خودرو و تمامی مدارک آن توسط فروشنده (کارت ماشین، کارت سوخت، بیمه‌نامه شخص ثالث و درصورت وجود، بیمه بدنه و…)، زمان و توافقات مربوط به طریقه پرداخت بدهی‌های ماشین مانند جرایم رانندگی و عوارض سالانه و مالیات، چگونگی و زمان انجام تعویض پلاک، زمان مراجعه طرفین به دفترخانه جهت تنظیم و انتقال سند، و اصولا هرچیزی که ممکن است در آینده مشکل‌ساز شود یا ابهامی ایجاد کند، می‌توان اشاره کرد. توجه داشته باشید که متن قرارداد باید مورد تایید خریدار و فروشنده باشد، و درنهایت به امضای طرفین معامله برسد.
نحوه انتقال سند خودرو چگونه انجام می شود

تعویض پلاک


پس از منعقد کردن قرارداد، نوبت به تعویض پلاک می‌رسد؛ خریدار و فروشنده باید به یکی از مراکز تعویض پلاک موجود در سطح شهر مراجعه کرده و پس از ارائه مدارک لازم، نسبت به تعویض پلاک خودرو اقدام کنند. لازم به ذکر است که اگر به هر دلیلی هردو طرف معامله نتوانند با هم به مرکز تعویض پلاک بروند، می‌توانند با مراجعه به یک دفترخانه اسنادرسمی وکالتنامه‌ای را تنظیم کنند و خریدار با گرفتن وکالت از فروشنده، به تنهایی اقدام به فک پلاک و نصب پلاک جدید کند. اما این وکالتنامه می‌تواند به دو گونه باشد:
1. تنظیم وکالت‎نامه‌ای به این شرح که پس از انجام تعویض پلاک، فروشنده موظف است مجددا همراه با خریدار برای تنظیم و انتقال سند خودرو به دفترخانه مراجعه کنند.
2. تنظیم وکالت‌نامه‌ای تحت عنوان وکالتنامه فروش خودرو، که با تنظیم آن علاوه‌بر مرکز تعویض پلاک، دیگر نیازی به حضور فروشنده در دفترخانه هم نیست. البته برای تنظیم این وکالت‌نامه باید هزینه‌ی جداگانه‌ای پرداخت شود و هزینه آن از وکالت جهت تعویض پلاک بیشتر است.

توجه داشته باشید که مراجعه هم‌زمان خریدار و فروشنده برای تعویض پلاک و انتقال سند خودرو، کم‌هزینه‎تر، سریع‎تر و بسیار کم دردسرتر است؛ و از به‌وجود آمدن حواشی احتمالی جلوگیری می‌کند. توصیه می‌کنیم که تا می‌توانید از خرید و فروش وکالتی اجتناب کنید، ولی اگر مجبور به تنظیم وکالت‌نامه شدید تمام شرایط و محدودیت‌های لازم(تاریخ دقیق انقضا) را دقیق اعمال کنید، از دادن حق توکیل به خریدار پرهیز کنید و هرچه سریع‌تر نسبت به قطعی کردن مورد وکالت اقدام کنید.

مراجعه به دفتر اسناد رسمی


برخلاف تصور عده‌ای از مردم که فکرمی‌کنند تعویض پلاک به معنای اتمام خرید و فروش خودرو است؛ پس از طی کردن مراحلی که گفته شد، نوبت به مراجعه به یکی از دفاتر اسنادرسمی موجود در سطح شهر و انتقال سند قطعی خودروی مورد معامله می‌رسد. بازهم تاکیید می‌کنیم که بدون اتلاف وقت و ایجاد وقفه، نسبت به انتقال سند اقدام کنید، تا هیچ‌یک از طرفین معامله دچار مشکلات و ضررهای احتمالی نشوند. چراکه شناسنامه یا همان برگ سبز ماشین، ضروری‌ترین و مهم‌ترین مدرکی است که در پروسه خرید و فروش خودرو از نیروی انتظامی دریافت می‌کنید و سند قطعی مالکیت شما است. این را هم فروشندگان خودرو به خاطر داشته باشند که مادامی‌که سند رسمی به نام آن‌ها باشد، هر تخلفی که با خودروی مورد معامله انجام شود، به نام آن‌ها ثبت خواهدشد.

هنگام مراجعه به دفترخانه باید مدارک لازم زیر را همراه داشته باشید:


1. اصل مدارک شناسایی معتبر طرفین معامله(شناسنامه و کارت ملی)
2. تاییدیه انتقال خودرو که در مرکز تعویض پلاک صادر شده‌است
3. برگ سبز جدید خودرو که آن هم در مرکز تعویض پلاک صادر می‌شود
4. تمام مدارک خودرو اعم از: کارت سوخت، بیمه‌نامه شخص ثالث، برگ معتبر پرداختی بدهی‌ها و جرایم خودرو
5. بنچاق سابق خودرو(برگه کارخانه یا برگه گمرک که به نام فروشنده ماشین است، و اگر فروشنده مالک اول خودرو نباشد، آخرین بنچاق باید ارائه شود.)
نکته: پرداخت جرایم و خلافی خودرو از طریق دفاتر پلیس+10، و پرداخت مالیات خودرو از طریق دفاتر پیشخوان دولت امکان‌پذیر است.

پس از ارائه مدارک بالا، باید نسبت به پرداخت هزینه‌های انتقال سند اقدام کنید؛ که این هزینه‎ها طبق محاسبات خاصی از قبل مشخص شده‌اند و در تمام دفاتر اسنادرسمی یکسان هستند. همان‌طور هم که مشخص است، هزینه انتقال سند هر خودرو با توجه به مدل و سال تولید آن متفاوت است؛ برای مثال هزینه سند زدن خودروی داخلی با خودروی وارداتی متفاوت است.

اما به‌طور کلی هزینه‌هایی که برای انتقال سند خودرو باید پرداخت کنید به دو دسته تقسیم می‌شوند:
1. هزینه ثبت و مالیات که فروشنده موظف است به دولت پرداخت کند.
2. هزینه نگارش و انجام کارهای اداری که هر دو طرف باید به دفترخانه پرداخت کنند(مگر این‌که توافقی بین خریدار و فروشنده صورت گرفته باشد).
نکته: شما می‌توانید با استفاده از ابزار محاسبه هزینه انتقال سند خودرو همراه مکانیک، از هزینه‎های خود مطلع شوید.

نکات ضروری در انتقال سند خودرو


تا اینجا سعی کردیم تمام مراحل مربوط به انتقال سند خودرو را شرح بدهیم. در انتها توجه شما را به چند نکته مهم جلب می‌کنیم تا با توجه به آن‌ها بتوانید خرید بدون دردسری را تجربه کنید:
- از خرید خودروی دست‌دومی که فقط شناسنامه (برگ سبز) دارد و ثبت دفتری نشده است پرهیز کنید. چراکه ممکن است آن خودرو چند بار معامله شده باشد و اگر شما نفر آخر باشید و بخواهید سند دفترخانه‎ای بگیرید، مجبورید تمام مالکین قبلی را پیدا کنید که خود مشکل و دردسر بزرگی است.
- سعی کنید خودرو را نهایتا از فروشنده واقعی خریداری کنید؛ اما اگر ماشین را از دلال می‌خرید حتما باید مدارک و وکالت‌نامه او را دقیق بررسی کنید.
- اگر خودرو را از واسطه و با وکالت‌نامه خریداری کردید و بعد از انجام معامله متوجه شدید که وکالت‌نامه معتبری از مالک خودرو ندارد، می‌‌توانید به جرم فروش مال غیر از او شکایت کنید.
- اگر از نمایندگی‌های خودرو اقدام به خرید قسطی کنید، فروشنده به شما وکالت با محدودیتی می‌دهد که در آن ذکر شده‌است شما اجازه دارید پس از تسویه حساب کامل، نسبت به انتقال سند اقدام کنید

هزینه های ناشی از انتقال سند خودرو بر عهده کدام طرف می باشد؟


هزینه های ناشی از انتقال سند خودرو در دفتر خانه های تمام کشور برابر می شود زیرا آن ها را براساس جداول مالیاتی تنظیم می کنند.

هزینه های انتقال سند خودرو شامل دو بخش است:


1. هزینه حق الثبت و مالیات نقل و انتقال که مخصوص دولت می باشد
2. هزینه حق التحریر که مخصوص دفترخانه می باشد.
این هزینه ها برای هر خودرویی با مدل های متفاوت یکسان نمی باشد و برای هر خودرویی هزینه متفاوتی در نظر گرفته شده است. هزینه ای که برای دولت می باشد، از طرف فروشنده باید پرداخت شود اما هزینه ای که مخصوص دفتر خانه است بر عهده هر دو طرف می باشد، مگر در شرایطی که خریدار و فروشنده بر خلاف شرایط گفته شده توافق کرده باشند که در این صورت، این نظر محترم بوده و پرداخت ها بر این اساس صورت می گیرد. به گفته برخی ازمسولین، حضور در دفتر خانه برای انجام امور مربوط به انتقال سند خودرو الزامی نیست و مراجعه به دفتر خانه حسنی ندارد و تنها سبب می شود هزینه هایی را هر دو طرف متحمل شوند، زیرا برگ سبز خودرو سند محسوب می شود و تمامی اطلاعات خودرو در اختیار پلیس می باشد. بسیاری از افراد که بعد از خرید و یا فروش خودروی خود در انتقال سند خودرو تاخیر می کنند و به این مسئله بی اعتنا هستند، در آینده دچار مشکلات زیادی می شوند. پس توصیه می کنیم در این امر دقت کافی داشته باشید و در زمان مناسب حتما اقدام به انتقال سند خودرو کنید.
advertising