سیستم رزرواسیون هتل چیست و چگونه کار می کند

گردشگریدانستنی های سفر

- 98/11/15
سیستم رزرواسیون هتل چیست و چگونه کار می کندشاید اولین بار باشد که عبارت موتور رزرو هتل(hotel engine booking) را می شنوید. موتور رزرو هتل چیزی شبیه موتور جستجوگر است که بارها با آن سروکار داشته اید. امروزه بسیاری از هتل ها از این سیستم برای تسهیل رزرو اتاق های خود بهره می گیرند. اما سئوال این است که این سیستم چگونه کار می کند؟ آیا کاربرد این سیستم مزایایی برای هتل ها به دنبال دارد؟ پاسخ این سئوال ها را می توانید در ادامه این مقاله جااینجاس دریافت کنید.

سیستم (موتور) رزرواسیون هتل چیست؟


سیستم رزرواسیون هتل در حقیقت یک اپلیکیشن نرم افزاری است که هتل ها یا سایت های رزرو اینترنتی هتل از آن بهره می گیرند تا مهمانان از طریق آن یک رزرو آنلاین امن را تجربه کنند. این سیستم نه تنها با وب سایت های رزرو بلکه با شبکه های اجتماعی نیز همگام سازی می شود.

مراحل کار موتور رزرواسیون هتل ها


شاید بتوان نحوه عملکرد موتور رزرواسیون هتل ها را در چند مرحله توضیح داد:

1. اطلاعات تجاری وارد سیستم می شود


در نخستین قدم استفاده از موتور رزرواسیون، هتل ها باید تمام اطلاعات مرتبط با خود را وارد کنند. این داده ها شامل چه مواردی می شود؟
- نرخ اتاق های هتل
- موجودی اتاق های هتل
- توصیف اتاق های هتل
- امکانات و خدمات اتاق های هتل
- عکس ها و تصاویر
- بهترین رزروهای هتل
- سایر موارد
موتور رزرواسیون سپس تمام اطلاعاتی را نشان خواهد داد که در مورد تمام اتاق های موجود و توصیفات آنها نیاز دارد. آنچه که در نهایت شما مشاهده خواهید کرد، اینگونه است:
سیستم رزرواسیون هتل چیست و چگونه کار می کند

2. نوبت رزرو هتل توسط مهمانان است


پس از اعمال سیستم رزرواسیون، حالا مهمانان می توانند به صورت مستقیم به رزرو آنلاین هتل بپردازند. مهمانان علاقه مند از سایت بازدید کرده و بر مبنای موجودی اتاق ها، دست به رزرو یک اتاق خاص در تاریخ مورد نظر خود می زنند. یکی از دلایل اقبال مسافران به این شیوه هم این است که می توانند تنها با چند کلیک هتل خود را رزرو کنند.

3. موجودی اتاق ها مرتب در کانال ها به روز می شود


برخی از موتورهای رزرواسیون ابزاری به نام مدیریت کانال دارند. موجودی اتاق ها به صورت خودکار در تمام این کانال ها مدیریت و آپدیت می شود. این یعنی وقتی مهمان به صورت آنلاین اتاق خود را رزرو می کند، موجودی اتاق ها بلافاصله آپدیت می شود. با این کار نه تنها در وقت مهمانان و هتل ها صرفه جویی می شود، بلکه ریسک رزرو بیش از ظرفیت هم کاهش پیدا می کند.

4. ایمیل هایی به صورت خودکار ارسال می شوند


به محض اینکه مشتری رزرو خود را نهایی کرده و موجودی اتاق ها هم در کانال آپدیت شد، یک ایمیل تأیید نهایی به صورت خودکار برای مهمانان ارسال می شود. این ایمیل حاوی تمام اطلاعات مورد نیاز با رزرو هتل مورد نظر شما است. به طور معمول در این مواقع یک کارت اعتباری مورد نیاز است. بنابراین هدف از ارسال این ایمیل اطمینان دادن به مهمانان است که رزروشان موفقیت آمیز بوده است. برخی از موتورهای رزرواسیون در روزهای منتهی به تاریخ اقامت هم برای مسافران ایمیل هایی ارسال می کنند. این ایمیل ها بیشتر لحن شخصی داشته و به نوعی استقبال و خوشامدگویی هتل از مهمانان را نشان می دهند.

5. درخواست ثبت نظر برای مهمانان فرستاده می شود


بعد از اتمام اقامت مسافران در هتل، بسیاری از سیستم های رزرواسیون کار را تمام شده نمی دانند. از این رو دست به ارسال ایمیل های خودکاری می زنند که در آنها مسافران را به ثبت بازخوردهایشان در در وب سایت یا شبکه های اجتماعی ترغیب می کند. البته شاید چنین گزینه ای در تمام موتورهای رزرواسیون پیش بینی نشده باشد. اما بیشتر هتل ها ترجیح می دهند که مسافران صرف نظر از تجربیات مثبت یا منفی خود از یک هتل، آن را با دیگران هم به اشتراک بگذارند. برخی هتل ها در کنار درخواست ثبت نظر، کدهای تخفیف هم برای مشتریان ارسال می کنند تا آنها را به اقامت دوباره در هتل یا رزرو مجدد از طریق سایت خود تشویق کنند.

مهم ترین ویژگی های سیستم رزرواسیون هتل


به زبان ساده می توان گفت که مراحل بالا اصلی ترین مسیرهایی هستند که موتورهای رزرواسیون هتل طی می کنند. استفاده از این سیستم ها هر روز بیشتر از گذشته فراگیر می شود و علت آن را می توان در موارد زیر مشاهده کرد:
- موتور رزرواسیون انعطاف پذیر و سریع
- قابلیت رزرو آسان هتل
- صرفه جویی در هزینه و زمان
- طراحی کاربرمحور
- درگاه پرداخت یکپارچه
- پشتیبانی چند زبانه
- هماهنگی با گوگل مپ
از جمله مزایای سیستم رزرواسیون برای هتل ها، ایجاد برتری نسبت به رقبا است. هنوز هستند هتل هایی که قابلیت رزرو آنلاین ندارند یا به سامانه های رزرو اینترنتی هتل نپیوسته اند. بنابراین استفاده از این سیستم نوعی مزیت رقابتی به شمار می رود.
advertising