راهکارهای مقابله با طوفان شن

گردشگریدانستنی های سفر

- 98/05/18
راهکارهای مقابله با طوفان شن

طوفان شن


طوفانهای شن اغلب در مناطقی از کویر که فاقد پوشش گیاهی هستند و یا بخاطر استفاده بی رویه , زمین پوشش گیاهی خود را از دست داده است روی می دهند . زمین عاری از گیاه و وزش بادهای با سرعت زیاد مهمترین عوامل تشکیل این نوع طوفانها هستند . بهره برداري بي رويه بمنظور تامين سوخت وقوع خشکسالي هاي پياپي و نيز کاهش سطح سفره آبهاي زيرزميني منجر به گسترش بيابانها و حرکت ماسه های روان می گردد . کاهش ديد در روزهاي طوفاني و بروز تصادفات جاده اي در محورهاي مواصلاتي يکي ديگر از تبعات منفي طوفانهاي شني است.

ماسه هایی که عموما توسط یک طوفان شن به هوا بلند میشوند میتوانند3 تا 15 متر از زمین جدا شوند و ارتفاعی بیش از این به ندرت اتفاق می افتد. طوفان های شن در ایران معمولا سرعتی بین 40 تا 130 کیلومتر بر ساعت دارند و قادرند ذراتی با ابعاد ۱ میلیمتر را از زمین جدا کنند.طوفان های شن بیشتر در تابستان و بهار رخ میدهند. سهمگین ترین طوفان های شن در ایران در لوت مرکزی و در داخل منطقه کلوتها رخ میدهد.
راهکارهای مقابله با طوفان شن
پیش بینی طوفان شن دشوار است. آنها میتوانند در چند دقیقه و در هوایی کاملا آرام وزیدن بگیرند. گرم و سنگین شدن هوا، رعد و برق در دور دست و باران جنی (بارانی که قبل از برخورد به زمین تبخیر شود) میتواند از نشانه های طوفان شن باشد.عمر طوفان های شن معمولا چندین دقیقه بیشتر نیست ولی یک طوفان قدرتمند چند دقیقه ای میتواند باعث سوانح جاده ای، شکستن درختان، قطع سیمهای برق، شکستن ستونهای چادر، و شکستن شیشه ها شود. همچنین مسمومیت شدید تنفسی از عوارض شایع طوفانهای چند دقیقه ای است.

نکات مقابله با طوفان شن


در مواقعی که شدت وزش باد زیاد است از سفر به مناطق کویری خودداری کنید . مناطقی که در آنها طوفان شن گزارش شده است را شناسایی کنید و قبل از انجام سفر , از وضعیت آب و هوای منطقه اطمینان حاصل کنید . در صورتی که در مناطق کویری دچار طوفان شن شدید , اگر مسیر بازگشت در جهت وزش باد است , از ادامه مسیر خودداری کنید و باز گردید . به علت کاهش زیاد شعاع دید در زمان طوفان با احتیاط کامل برانید. در صورتی که جهت وزش خلاف مسیر بازگشت است , سر خودرو را در جهت وزش باد قرار دهید و سپس خودرو را خاموش کنید . هر از گاهی خودرو را روشن کنید و حدود چند متر به جلو برانید و سپس پارچه ای نمناک به دور سر خود بپیچید به گونه ای که صورت شما را کاملا بپوشاند و سپس از خودرو خارج شوید و ماسه های انباشته شده بر روی خودرو را به کناری بزنید .

در صورتی که پیاده سفر کرده اید در پشت گیاهان و یا صخره ها پناه بگیرید تا طوفان تمام شود .بادهایی با سرعت بیش از 100 کیلومتر میتوانند رنگ خودرو را سند بلاست کنند و بادی با سرعت بیش از 120 کیلومتر قادر به شکستن شیشه جانبی خودرو است. از این رو پناه گرفتن در هنگام طوفان و استفاده از ریکا یا گریس برای محافظت از رنگ خودرو توصیه میشود.
advertising