ساده ترین روش های آشپزی در طبیعت

گردشگریدانستنی های سفر

- 97/08/07
ساده ترین روش های آشپزی در طبیعت

روش هایی برای پخت غذا روی آتش در طبیعت


در سفرهای طبیعت گردی پخت غذا روی آتش به وسیله خودتان همیشه یکی از دغدغه ها و سوالات کسانی است که می خواهند خودشان در طبیعت غذای خود را بپزند. طبیعت گردی و کوله گردی این روزها به یکی از تفریحات مردم مخصوصا جوانان تبدیل شده است. بسیاری از کسانی که پا به درون طبیعت می گذارند، با بردن مواد غذایی و برپایی آتش سعی بر پخت غذا روی آتش می کنند اما به دلیل ناآگاهی از روش های پخت، غذای خود را یا می سوزانند یا از بین می برند. در اینجا چند روش را که برای پختن غذا در طبیعت و روی آتش و زغال مناسب است، به شما آموزش می دهد.

آشپزی بر روی تخته چوبی


این روش یکی از بهترین روش های آشپزی و پخت غذا روی آتش در طبیعت است. با این روش می توانید به راحتی گوشت ها را بپزید و خیلی هم روش آسانی است. بعد از برپایی آتش، یک تکه چوب سدر تمیز یا راش به همراه داشته باشید. اگر این گونه چوب ها در دسترس نبود به دنبال چوب درختانی باشید که تمیز و بدون سم باشد. حتی می توانید قبل از شروع سفر به این موضوع فکر کرده باشید و یک تیکه چوب مناسب سدر با خود به همراه برده باشید. پس از پیدا کردن چوب یک سمت آن را که می خواهید غذایتان بر روی آن قرار بگیرد را صاف و تمیز کنید و در نهایت غذای خود را بر روی آن بگذارید. این قطعه چوب را به روی زغال یا اگر اجاق درست کرده اید، بالای زغال و آتش بذارید تا گوشت یا ماهی شما بر روی آن به آرامی بپزد. این قطعه چوب از تماس مستقیم غذای شما با آتش و زغالی شدن آن جلوگیری می کند.
ساده ترین روش های آشپزی در طبیعت

استفاده از روش بسته بندی


هر آنچه که برای غذای خود آماده کرده اید، چه ماهی و گوشت بوده و چه تخم مرغ و دیگر سبزیجاتی مانند سیب زمینی را درون برگ های درختانی که سمی نیستند بپیچانید و دور برگ ها را طنابی محکم یا ساقه های درختانی همانند پیچک یا لیف ببندید و این بسته را بر روی زغال های داغ قرار دهید. یک لایه زغال نیز بر روی آن بریزید. می توانید از قبل، برای این کار، بسته بندی خود را آماده کرده و برگ هایی را که می خواهید با خود به درون طبیعت ببرید. مخصوصا اگر وارد طبیعتی مانند کویر یا مناطقی می شوید که درختانی با برگ های پهن ندارد. غذاهایی مانند ماهی های کوچک در عرض 15 دقیقه پخته خواهند شد.

پختن بر روی سنگ


این روش یکی از محبوب ترین روش هاست و بسیار ساده است. پس از برپایی آتش یک سنگ با سطحی صاف، تخت و نازک پیدا کرده و بر روی آتش قرار دهید تا گرم شود. مواد غذای خود را آماده کنید. در نهایت مواد غذای خود را بر روی سنگ گذاشته تا با حرارت سنگ داغ و شعله های آتش کوچک زیر سنگ پخته شود.

درست کردن کوره سنگی


از روش های پخت غذا روی آتش در طبیعت کوره سنگی است. با سنگ های رودخانه ای یا سنگ های ریز یک کوره سنگ درست کنید. برای این روش دو راه وجود دارد. آتش خود را برپا کنید. در کنار آتش، سنگ های گرد را بر روی زمین و در نزدیکی آتش بچینید. اگر کمی زغال را در زیر سنگ ها قرار دهید، بسیار بهتر است. دور تا دور سنگ ها را با گل بپوشانید و به صورت دیواره بالا بیاورید تا باد به کوره نوزد و حرارت به کوره برسد. در روش دوم، در زمین حفره بکنید. زغال های داغ را درون کوره بریزید. روی زغال ها سنگ ها رابریزید. غذای گوشت یا ماهی را بر روی سنگ ها قرار داده و دوباره سنگ بر روی گوشت یا ماهی و اطراف آن قرار دهید. دوباره بر روی سنگ ها زغال بریزید. زمانی که غذای خود را می خواهید از این کوره بیرون بیاورید، مراقب حرارت آن و دست های خود باشید.

استفاده از چوب


یکی از ساده ترین و قدیمی ترین روش ها برای پخت غذا روی آتش در طبیعت استفاده از یک تکه چوب بلند است. مخصوصا اگر قصد پختن ماهی را دارید. یک تکه چوب بلند پیدا کنید. نوک آن را با چاقو کمی تیز کنید تا به راحتی بتوانید ماهی را به سیخ بکشید. چوب را از وسط ماهی یا گوشت یا هر ماه غذایی بزرگ دیگری رد کنید و بر بالای آتش نگه دارید. اگر می خواهید کار را برای خود راحت تر کنید، دو پایه با چوب هایی که سرشان دو شاخه می شود درست کنید و چوب حاوی ماهی را بر روی آن بگذارید؛ در این صورت دیگر لازم نیست خودتان، برای مدت 15 دقیقه غذا را بر روی آتش نگه دارید.

برشته کردن غذا


اگر به فکر پخت غذا روی آتش در طبیعت هستید و مثلا می خواهید دو مرغ را برشته کنید یکی از روش ها، استفاده از روش گفته شده در بالا است با این تفاوت که چوبی که مرغ ها را در آن به سیخ کشیده اید را بالاتر از آتش در حدود 50 سانتی متر قرار دهید. در ضمن آتشی که بر پا کرده اید، باید در نهایت برای شما زغال های زیاد و بسیار داغی به جا گذاشته باشد. حواستان به روغن داغی که از روی مرغ بر روی زغال های داغ می ریزد باشد. چرا که ممکن است به بیرون و به سمت شما بپاشد. با این روش مرغ ها در مدت 2 ساعت طول می کشد تا پخته شوند.

برپایی اجاق


برای برپایی اجاق که بتوانید پخت غذا روی آتش را در آن انجام دهید، تنها مهارت و کمی صبر می خواهید. یک گودال کوچک بکنید. سنگ هایی را در کف اجاق و دیواره ها بچینید. سعی کنید سنگچین خود را به شکل مستطیل و به گونه ای انجام دهید که سنگ ها نیفتند. آتش را بر درون این اجاق برپا کنید تا در نهایت برای شما زغال هایی داغ و خوب باقی بماند. سپس غذای خود را درون یک کاغذ آلومینیومی بپیچید و بر روی سنگ ها و زغال های داغ قرار دهید تا با استفاده از حرارت آن ها غذا به آرامی پخته شود.

این روش پخت غذا بر روی آتش در طبیعت شاید حدود یک ساعت یا کمی بیشتر طول بکشد. بنابراین زمانبندی خود را زمانی که به محل کمپ رسیدید بر این اساس انجام دهید.
یک نکته خیلی مهم در تهیه اجاق سنگی و کوره سنگی این است که هیچ گاه از سنگ های خیس استفاده نکنید. چرا که ممکن است باعث ترکیدن سنگ ها شود.
advertising