شهر ممنوعه چین کامل‌ ترین مجموعه معماری چوبی در جهان

گردشگریمکان های تفریحی

- 97/09/02
شهر ممنوعه چین کامل‌ ترین مجموعه معماری چوبی در جهان

شهر ممنوعه مهم ترین جاذبه گردشگری چین


چین یکی از زیباترین و درعین‌حال پررمز و راز ترین مقاصد گردشگری دنیا است. دیدنی‌های این کشور کم نیست و اگر بخواهیم از دیدنی‌ها و طبیعت چین سخت بگوییم، روزها و شاید هفته‌ها برای این کار کم باشد. یکی از دیدنی‌ترین و زیباترین مناطق گردشگری در شهر پکن در چین، شهر ممنوعه است. شهر ممنوعه ازنظر تاریخی بسیار بااهمیت است و در لیست ۵ جاذبه مهم دنیا قرار دارد که سالانه میلیون‌ها گردشگر را به این شهر می‌کشاند.
شهر ممنوعه چین کامل‌ ترین مجموعه معماری چوبی در جهان
شهر ممنوعه نام منطقه ای در پکن، پایتخت چین است که به عنوان یکی از جاذبه های مهم گردشگری چین به حساب می آید. این شهر در واقع مجموعه ای از قصرهای دیدنی است که روزگاری محل زندگی امپراطورهای سلسله های مختلف چین بوده است. از آنجائیکه ورود افرادی غیر از خاندان امپراطور به آن ممنوع بوده، نام «شهر ممنوعه» روی آن گذاشتند. البته امروزه شهر ممنوعه در پکن به عنوان جاذبه ای مهم محسوب می شود.

تاریخچه


احداث شهر ممنوعه در سال 1406 میلادی با دستور جو دی دومین امپراتور سلسله مینگ آغاز شد و شهر در مدت 14 سال ساخته شد. تا سال 1911 میلادی و نابودی سلسله چینگ، جمعا 24 امپراتور در این شهر اقامت کرده و بر چین فرمان رانده‌اند. از سال 1924 بازدید از این مجموعه به‌عنوان کاخ‌موزه برای عموم آزاد شد و ممنوعه بودن آن پایان یافت.

معماری شهر ممنوعه


از لحاظ معماری شهر ممنوعه در مساحتی 72 هکتاری به شکل مستطیل در اندازه های 961 متر طول و 753 متر عرض ساخته شده است و دیواری ده متری آن را احاطه کرده است، رودخانه ای به منظور حفاظت نیز در بیرون این دیوار جاریست. رنگ ها و تزئیتات به کار رفته در قصرهای شهر همگی راوی داستان ها و عقایدی بوده اند. برای مثال رنگ زرد که نماد امپراطور بوده است در سقف ها دیده می شود و از رنگ قرمز که نماد شادی بوده است بسیار استفاده شده است. برای ساخت این شهر بیش از یک میلیون کارگر دست به کار شدند و مصالحی که در ساخت آن به کار رفته از فاصله های بسیار دوری به این مکان آورده شدند.
شهر ممنوعه به روایتی وسیع‌ترین و کامل‌ترین مجموعه معماری چوبی در جهان است.

شهر ممنوعه براساس نظام تشریفاتی سلسله‌های فئودالی و اصول طبقاتی ساخته شده است. طرح کلی، وسعت، شیوه معماری، رنگ و تزیینات همه نشان‌دهنده امتیاز خاندان سلطنتی و سلسله‌مراتب اشرافی است. سه قصر این مجموعه یعنی قصر تای حه، قصر جون حه و قصر بایو حه که توجه را بیشتر جلب می‌کنند، محل اعمال قدرت امپراتوری امپراتوران و برپایی مراسم پرشکوه بوده است. قصر تای حه، مرکز تمام شهر ممنوعه و تخت سلطنتی طلایی‌رنگ امپراتور در این قصر دیده می‌شود. این قصر دارای مجلل‌ترین معماری در شهر ممنوعه است. این قصر در شمال میدان بر سکوی مرمری سفیدرنگی به مساحت 30 هزار مترمربع و بلندای 8 متر ساخته شده است. ارتفاع آن 40 متر است که به لحاظ ارتفاع، بلندترین بنای شهر ممنوعه است.

جمعا 9999٫5 اتاق در قصرهای شهر ممنوعه وجود دارد. به اعتقاد گذشتگان چینی، اقامتگاه امپراتوران آسمانی 10 هزار اتاق دارد و امپراتورانی که پسر امپراتور آسمانی هستند، باید خویشتن‌دار بوده و نباید از تعداد اتاق‌های امپراتور آسمانی تجاوز می‌کردند. به همین دلیل تعداد اتاق‌های شهر ممنوعه نیم اتاق کمتر از تعداد اتاق‌های کاخ آسمانی است.
advertising