مزایا و معایب استفاده از فیبر نوری

علمی و تکنولوژیعلمی

- 97/08/14
مزایا و معایب استفاده از فیبر نوریاستفاده از حسگرهای فیبر نوری برای اندازه گیری کمیت های فیزیکی مانند جریان الکتریکی، میدان مغناطیسی، فشار، حرارت، جابجایی، آلودگی آب های دریا، سطح مایعات، تشعشعات پرتوهای گاما و ایکس در سال های اخیر عمومیت پیدا کرده است.
در این نوع حسگرها، از فیبر نوری به عنوان عنصر اصلی حسگر بهره گیری می شود. بر همین اساس، کاربردهای بی شماری در صنایع نظامی دارد که از آن جمله می توان به برقراری ارتباط و کنترل با آنتن رادار، کنترل و هدایت موشک ها، ارتباط زیردریایی ها (هیدروفون)، اشاره کرد.
فیبرنوری در تشخیص بیماری ها و آزمایش های پزشکی نیز کاربرد دارد که از آن جمله می توان دُزیمتری غدد سرطانی، شناسایی نارسایی های داخلی بدن، جراحی لیزری، استفاده در دندانپزشکی و اندازه گیری مایعات و خون را نام برد. همچنین در دستگاه هایی به نام درون بین یا دستگاه آندوسکوپی کاربرد دارد تا به درون نای، مری، روده و مثانه فرستاده شود و درون بدن انسان به طور مستقیم قابل مشاهده باشد.در این فناوری نور از منبع نوری که می تواند نور مصنوعی (نورلامپ های الکتریکی) و یا نور طبیعی (نور خورشید) باشد وارد فیبر نوری شده و از این طریق به محل مصرف منتقل می شود. به این ترتیب نور به هر نقطه ای که در جهت تابش مستقیم آن نمی باشد منتقل می شود.
مزیت این فناوری این است که تولید گرما نمی کند و فاقد تشعشعات خطرناک ماورا بنفش است (نور خالص و بی خطر) و دیگر اینکه بااین فناوری می شود نور روز را هم به داخل ساختمان ها و نقاط غیر قابل دسترسی به نور خورشید منتقل کرد.
از جمله کاربردهای فیبر نوری که در اواخر قرن بیستم متداول شده و در چند سال قرن اخیر توسعه و رشد فراوانی پیدا کرده است کاربرد آن در سیستم های روشنایی است.

مزایای کابل فیبر نوری


- فیبر نوری برای فواصل ظولانی در مجموع ارزان تر است، در حقیقت کیلومترها کابل نوری در نهایت از کابل های مسی ارزان تر تمام می شود.
- باریکتر است، قطر فیبر نوری بسیار باریکتر از سیم های مسی است.
- ظرفیت بالاتری در انتقال دیتا دارد، به دلیل بالا بودن ظرفیت انتقال دیتا از طریق فیبر نوری نسبت به سیم مسی می توان حجم بیشتری از اطلاعات را به صورت همزمان از طریق آن ها مبادله کرد.
- میزان افت سیگنال در فیبر نوری بسیار کمتر از سیم های مسی است.
- فیبرهای نوری جهت تبادل دیتا در حالت دیجیتال و استفاده در شبکه های رایانه ای بسیار مناسب هستند.
- در این فیبر ها خطر اشتعال به صفر میرسد، چراکه هیچ نوع جریان الکتریسیته ای از دورن آن ها عبور نمی کند.
- وزن فیبرهای نوری در مقایسه با سیم های مسی بسیار کم تر است.
مزایا و معایب استفاده از فیبر نوری

معایب کابل فیبر نوری


- برای شبکه های معمولی و کوچک بسیار پر هزینه است.
- برای نصب فیبرهای نوری و تجهیزات آن به افراد متخصص نیاز است. اما در نصب سیم های مسی تقریبا اکثر افرادی که آشنایی کمی در این زمینه دارند می توانند آن ها را نصب کنند.
- برای نصب فیبرهای نوری دقت بسیار زیادی مورد نیاز است، حتی برای قطع کردن آن، در غیر این صورت زاویه شکست نور تغییر می کند و روند انتقال داده ها دچار اختلال می شود. فیبر داخل کابل بسیار شکننده است. در صورت خم کردن بیش از اندازه کابل، فیبر داخل شکسته و کابل کارایی خود را از دست می دهد، در صورتی که سیم های مسی مقاوم تر هستند .
- سیستم های ضبط و انتقال تصویر، پس از بررسی پروژه و در صورتی که تعداد و فاصله دوربین ها از مرکز کنترل زیاد باشد، استفاده از فیبر نوری منطقی و بصرفه است و تصاویر با حداقل افت منتقل خواهند شد
advertising