چه زمان وجود ریزگرد مفید است

علمی و تکنولوژیعلمی

- 97/10/21
چه زمان وجود ریزگرد مفید استگرد و غبار یا ریزگرد توده‌ای از ذرات جامد ریز غبار و گاه دود و … است که در جو پخش شده و دید افقی را میان 1 و 2 کیلومتر محدود می‌کند و برای بیماران تنفسی بسیار زیان‌آور است. ریزگرد همچنین گاه باعث بروز پدیدهٔ ماه آبی می‌شود.
اکثر مردم فکر می کنند گرد و غبار برای انسان مضر است. اما این یک جنبه قضیه است؛ چرا که وجود گرد و غبار از برخی جهات بسیار مفید می باشد.
بیایید قبل از پرداختن به فواید گرد و غبار، ابتدا با نحوه شکل گیری آنها آشنا شویم.
هر ماده جامدی از ذرات بسیار ریز تشکیل شده است. این ذرات ریز، پس از پراکنده شدن به گرد و غبار تبدیل می شوند. به عنوان مثال، وقتی یک تکه آجر یا سنگ کاملاً خرد می شود، گرد و خاک به وجود می آید.
راه های مختلفی برای شکل گیری گرد و غبار وجود دارد. خرد شدن یک جسم جامد، یکی از موارد به وجود آمدن گرد و غبار است. دود ناشی از سوختن زغال سنگ، چوب، نفت و… نیز گرد و غبار ایجاد می کند. املاح دریاها، خاکستر آتشفشان ها، گیاهان و حتی جانوران مرده نیز باعث ایجاد ذرات ریز می شوند، ترکیب این ذرات با هوا، گرد و غبار به وجود می آورد. هوا ذرات ریز گرد و غبار را از جایی به جای دیگر می برد. اجزای تشکیل دهنده پوسته زمین نیز به شکل گرد و غبار در هوا پراکنده اند.
مهم ترین فایده گرد و غبار این است که به کمک آن، باران ایجاد می شود. بخار آب موجود در ابرها در اطراف ذرات ریز گرد و غبار متراکم می شود و قطرات آب به وجود می آید. سپس این قطرات به شکل باران بر زمین می بارند. نبودن گرد و غبار می تواند موجب تاخیر در بارش باران شود.
برای تشکیل مه نیز همانند باران، وجود ذرات گرد و غبار لازم است.
گرد و غبار موجود در هوا، نور خورشید را در جهات مختلف پخش می کند. این ویژگی باعث می شود که حتی یکی دو ساعت پس از غروب نیز هوا کاملاً تیره و تاریک نشود. رنگ قرمزی که به هنگام طلوع و غروب خورشید در آسمان ظاهر می شود، به دلیل وجود گرد و غبار و بخار آب موجود در هوا است. گرد و غبار همچنین باعث به وجود آمدن پرتوهای زیبایی پس از غروب خورشید می شود.
بنابراین می بینید که وجود گرد و غبار، کاملاً مضر نیست و از برخی جهات بسیار سودمند و مفید می باشد.
advertising