تلاش کورنینگ برای تولید شیشه منعطف قطعه ای مهم برای ساخت آیفون تاشدنی

علمی و تکنولوژیموبایل و تبلت

- 97/12/14
تلاش کورنینگ برای تولید شیشه منعطف قطعه ای مهم برای ساخت آیفون تاشدنیگوشی‌های تاشدنی کنونی برای نمایشگرهای منعطف خود به پوشش‌های پلاستیکی متکی هستند؛ اما کورنینگ تلاش می‌کند پوشش منعطف شیشه‌ای را تولید کند.
درحالی‌که شرکت‌هایی همچون سامسونگ و هواوی گوشی‌های تاشدنی خود را معرفی کرده‌اند، گمانه‌زنی‌ها درباره‌ی تلاش‌های اپل برای تولید گوشی تاشدنی نیز رو‌به‌افزایش هستند.

می‌دانیم اهالی کوپرتینو پیش‌ازاین پتنت‌هایی در حوزه‌ی گوشی تاشدنی ثبت کرده‌اند؛ اما باتوجه‌به استانداردهای کیفی سخت‌گیرانه‌ی اپل درباره‌ی گوشی‌های این شرکت و ضخامت زیاد و قیمت سرسام‌آور گوشی‌های تاشدنی فعلی، احتمالا تا معرفی گوشی تاشدنی اهالی کوپرتینو فاصله‌ی زیادی داریم.
تلاش کورنینگ برای تولید شیشه منعطف قطعه ای مهم برای ساخت آیفون تاشدنی
یکی از نوآوری‌هایی که احتمالا مدنظر این غول آمریکایی است؛ شیشه‌هایی با قابلیت تاشدن است. گوشی‌های تاشدنی کنونی برای نمایشگرهای منعطفش به پلیمرهای پلاستیک متکی هستند؛ اما برخلاف شیشه، پوشش‌های پلاستیکی مستعد چروک‌شدن هستند و احتمالا نوعی «خطّ تا» در محل تاشدن نمایشگرِ گوشی‌های تاشدنی ایجاد خواهد شد. یکی دیگر از مشکلات پوشش‌های پلاستیکی این است که خراشیدن آن‌ها به‌مراتب ساده‌تر از شیشه است و همین مسئله باعث می‌شود دوام پوشش‌های پلاستیکی کمتر از نمونه‌های شیشه‌ای باشد.

شرکت کورنینگ که به‌‌دلیل شیشه‌های گوریلا گلس شناخته می‌شود، بسیار تلاش می‌کند نوعی شیشه‌ی تاشو را تولید کند. چنین محصولی ممکن است در آینده در آیفون‌های تاشدنی اپل هم به‌کار رود. باید به‌خاطر داشت که کورنینگ یکی از تأمین‌کنندگان باسابقه‌ی اپل محسوب می‌شود و سال‌ها است که پوشش گوریلا گلس این شرکت در آیفون و آیپد استفاده می‌شوند.

پوشش شیشه ای کورنینگ که در‌حال‌توسعه است ،ضخامتی ۰.۱ میلی‌متری دارد و می‌تواند در قوسی به‌شعاع ۵ میلی‌متر تا شود. جان بین، مدیرکل کورنینگ، در‌این‌باره به وب‌سایت Wired گفته است:

در ترکیبی شیشه‌ای، شما عملا قوانین فیزیک را به‌مبارزه می‌طلبید؛ چراکه می‌خواهید پوشش بسیار نازکی را در قوس بسیار کوچکی تا کنید؛ اما در‌عین‌حال، انتظار دارید این پوشش در زمان افتادن گوشی نیز مقاوم باشد و دچار آسیب نشود.

مشکل فنی که تلاش می‌کنیم از آن عبور کنیم، حفظ شعاع قوس درحدود ۳ تا ۵ میلی‌متر ضمن افزایش مقاومت [شیشه] است. این چیزی است که مشغول‌ کار روی آن هستیم.

پیش‌ازاین، کورنینگ پوشش Willow Glass را ساخته است؛ پوششی که می‌تواند مانند برگه‌ی کاغذ حالت رول‌شده به‌خود بگیرد. افزون‌براین، گوریلا گلس را نیز فرایند انتقال یون‌ها مقاوم‌سازی می‌کند. هدف کورنینگ ترکیب تجربه‌ی حاصل از ساخت Willow Glass و گوریلا گلس است.

مشکل اصلی این است که برای ترکیب ویژگی‌های این دو نوع پوشش، شیشه در محلول نمک ذوب‌شده باید قرار داده شود و نمک هم ترانزیستورهای موجود در نمایشگرها را دچار زنگ‌زدگی کند. همین مسئله باعث می‌شود Willow Glass گزینه‌ی مناسبی برای گوشی‌های هوشمند نباشد. غلبه بر همین مشکل کانون تلاش‌های کنونی کورنینگ است. بین در‌این‌باره می‌گوید:

نمونه‌هایی کاربردی از شیشه را به مشتریان خود نشان داده‌ایم؛ اما آن‌ها تمام نیازهای مشتریان را برآورده نمی‌کنند. برخی مشتریان افزایش مقاومت شیشه را خواستار هستند و برخی دیگر هم می‌خواهند در بخش تاشو، شعاع قوس تاحدممکن کاهش یابد؛ [اما] فقط می‌توانیم یکی از این دو ویژگی را به آن‌ها ارائه دهیم. مسئله‌ی پیش رو ترکیب هر دو ویژگی است.

به‌باور بین، شیشه‌ی تاشوِ این شرکت تا دو سال آینده برای استفاده‌ی عمومی آماده خواهد شد. اپل در سال ۲۰۱۷، اعلام کرده بود سرمایه‌ای یک‌میلیارددلاری برای توسعه‌ی «روش‌های مدرن تولید» دراختیار شرکت‌ها قرار می‌دهد و از این مبلغ، ۲۰۰ میلیون دلار دراختیار کورنینگ قرار گرفته است. امید می‌رود همین بودجه به تولیدکننده‌ی گوریلا گلس کمک کند هرچه‌سریع‌تر بر مشکلات تولید شیشه‌ی تاشو غلبه کند.
advertising