سنسور نوری اثر انگشت در گوشی های VIVO

علمی و تکنولوژیموبایل و تبلت

- 97/10/17
سنسور نوری اثر انگشت در گوشی های VIVOVIVO غول‌های صنعت موبایل را غافلگیر کرد تعبیه اسکنرهای اثر انگشت روی گوشی‌های تلفن همراه به یک ویژگی متداول این محصولات تبدیل شده است و دیگر چندان فناوری شگفت‌انگیز و خاصی محسوب نمی‌شود. اما فرآیند تحول طراحی گوشی‌های تلفن همراه چالش‌های متعددی را در زمینه پیاده‌سازی این ویژگی برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است. حالا شرکت VIVO توانسته گوی رقابت را از غول‌های این حوزه ربوده و راهکار جدیدی ارائه کند.

در حالی که همه تولیدکنندگان گوشی‌های تلفن همراه می‌کوشند از حداکثر فضای ممکن روی محصول خود برای ساخت نمایشگرهای بزرگ‌تر بهره‌ ببرند، طبیعی به ‌نظر می‌رسد که حاشیه اطراف نمایشگر در حال ناپدید شدن است. این وضعیت باعث شده که طراحان گوشی‌ها با چالش‌های متعددی برای تعبیه اجزای مختلف مورد نیاز چنین ابزارهایی مواجه شوند. در این میان، اسکنر اثر انگشت هم از جمله اجزایی است که با توجه به فضای مورد نیاز خود، دردسرهای زیادی را برای طراحان ایجاد می‌کند. یکی از راه‌حل‌های منطقی که شرکت‌های زیادی از آن استفاده کردند، انتقال این اسکنر به قسمت پشتی گوشی بود، که گرچه ظاهرا مشکل را برطرف کرد، اما هرگز نتوانست رضایت کامل کاربران را فراهم سازد.

راهکار دیگر، استفاده از اسکنرهای کوچکتر در حاشیه پایین نمایشگر بود که باز هم مشکلاتی مانند دشواری استفاده، دقت پایین و مواردی از این قبیل را به همراه داشت. همچنین، تولیدکنندگان تلاش کردند کاربران را به ‌سمت روش‌های بیومتریک دیگری مانند تشخیص عنبیه یا تشخیص چهره (در محصولات اپل) ترغیب کنند. اما طبیعی است که اسکنر اثر انگشت راحت‌ترین تجربه کاربری را در بین این گزینه‌ها فراهم می‌کند.

مدتی است که شرکت‌های بزرگی مانند اپل و سامسونگ خبرهایی درباره تعبیه اسکنر اثر انگشت روی صفحه نمایش را منتشر کرده‌اند و قرار بود چنین گزینه‌هایی را در محصولات بعدی خود عرضه کنند. اما حالا شرکت VIVO، با سبقت گرفتن از تمام شرکت‌های بزرگ این حوزه، اولین گوشی مجهز به اسکنر اثر انگشت روی صفحه نمایش خود را معرفی کرده است.

این گوشی از یک سنسور نوری اثر انگشت استفاده می‌کند که توسط شرکت Synaptics توسعه یافته است. Synaptics سال‌ها مشغول کار روی این سنسور بوده، با بهره‌گیری از ساختار نمایشگرهای OLED کار می‌کند، اما با نمایشگرهای LCD قابل استفاده نیست زیرا این نمایشگرها به نور پشتی نیاز دارند.

از نظر کاربردی، وقتی شما انگشت خود را روی صفحه نمایش قرار می‌دهید، سنسور فقط همان بخش از نمایشگر را روشن می‌کند تا سطح پوست انگشت شما روشن شود. سپس، یک سنسور تصویری نوری جاسازی‌شده در پشت نمایشگر، برجستگی‌های اثر انگشت شما را ثبت می‌کند.

حال نوبت به یک پردازنده هوش مصنوعی می‌رسد که آموزش دیده تا 300 خصوصیت مختلف اثر انگشت شما را تشخیص دهد. یکی از این خصوصیات، فاصله شیارهای اثر انگشت شما از یکدیگر است. فناوری مورد استفاده در این سنسور با نمونه‌های متعارف امروزی تفاوت دارد.

گزارش‌های مختلف خبرنگاران و کاربران بازدیدکننده از نمایشگاه CES 2018 نشان می‌دهد که سنسور اثر انگشت جدید عملکرد بسیار خوبی را به ‌نمایش گذاشته است و تقریبا همه از عملکرد سریع و آسان آن راضی بوده‌اند. این نکته‌ای بسیار مهم است، زیرا می‌توان نتیجه گرفت که پیاده‌سازی‌های مختلف آن در آینده می‌توانند حتی عملکرد بهتری را نشان دهد.
advertising