تاریخچه ساخت دندان مصنوعی

خواندنیتاریخ

- 97/10/09
تاریخچه ساخت دندان مصنوعیدر قرن 18 میلادی، دندان‌پزشکیان اروپایی ایده تازه‌ای را برای ساخت دست‌دندان به‌کار بردند و آن استفاده از دندان‌های طبیعی انسان بود. بدین‌ترتیب که بیس و اسکلت دست‌دندان‌ها را از آج ساختند و از دندا‌ن‌های انسان‌هایی که بر اثر بیماری یا کهولت سن مرده بودند، برای جایگزینی در دست‌دندان‌ها استفاده کردند. اما باز مشکلی‌ در میان بود؛ معمولا این دندان‌ها از به دلیل سن آن‌ها کیفیت بالایی نداشتند و معمولا خراب و پوسیده بودند. در قرن 19 شکر در اروپا مصرف بالایی‌ داشت که باعث پوسیدگی‌های شدید در دندان‌ها شده بود.
تاریخچه ساخت دندان مصنوعی

مراحل تراش و ساخت دست دندان از عاج


وقوع جنگ معروف واترلو در سال 1815 تحولی شگرفت در حوزه دندان‌پزشکی و ساخت دست‌دندان ایجاد کرد و موجب عرضه دست‌دندان‌هایی شد که به «دندان واترلو» شهرت یافتند.
ابعاد بزرگ جنگ و کشته‌شدن تعداد بسیار زیادی سرباز که اکثر آنها جوانانی با دندان‌های سالم بودند، به دندان‌پزشکان این فرصت را داد تا با کشیدن دندان جنازه‌ها و استفاده از آنها در ساخت دست‌دندان، دنچرهایی زیبا و کاملا طبیعی تولید کنند که به سرعت مورد اقبال و محبوبیت قرار گرفت. البته این دست‌دندان‌ها قیمت‌های بسیار بالایی داشتند که تنها ثروتمندان از عهده خرید آنها بر می‌آمدند.

چگونگی ساخت دندان مصنوعی


سال‌ها بعد چنین جنگ بزرگی در آن‌سوی دنیا نیز رخ داد تا ثروتمندان امریکایی نیز از داشتن دست‌دندان‌هایی با ددنان‌های طبیعی و سالم بی‌نصیب نمانند. در سال 1860 جنگ‌های داخلی آمریکا بین ایالت‌های شمالی به رهبری آبراهام لینکلن از حزب جمهوری خواه و یازده ایالت جنوبی تحت فرمانروایی رئیس‌جمهور جفرسون دیویس رخ داد که کشته‌های زیادی در بر داشت و در نتیجه دندان‌های سالم بسیاری برای ساخت دست‌دندان در اختیار دندان‌سازان و دندان پزشکان امریکایی قرار داد!
با پیشرفت تکنولوژی اما درخواست‌ها برای داشتن دست‌دندانی با دندانهای انسان کاهش پیدا کرد. امروزه دندان‌های پیش ساخته از جنس آکریل یا سرامیک برای ساخت دست‌دندان استفاده می‌شوند زیبایی و کارایی را در کنار هم دارند و امکان برگشت حس جوانی به افراد بی‌دندان را فراهم می‌کنند
advertising