ویژگی و خصوصیات مزاج های گرم و خشک

پزشکی و سلامتطب سنتی

- 98/03/30
ویژگی و خصوصیات مزاج های گرم و خشکطب سنتی با تقسیم بندی مزاج افراد به ۴ دسته سرد و تر، سرد و خشک، گرم و‌تر و گرم و خشک یا به اصطلاح صفراوی، سوداوی، دموی یا بلغمی سفارشات منحصر بفردی را برای هر کدام از آن‌ها دارد و افراد با رعایت این نکات می‌توانند میزان سلامتی و شادابی خود را بالاتر ببرند.

معرفی مزاج گرم و خشک


- مزاج صفراوی خصوصیت آتش دارد و گرم و خشک است.
-افراد با این مزاج پوست خشک، مو‌هایی مجعد و رنگ زردی دارند.
- افراد با طبع گرم و خشک، این افراد لاغراندام هستند.
- این افراد دچار دهانی خشک هستند کم‌خواب بوده و به مصرف ترشی علاقه دارند به‌طوری‌که مصرف لواشک و سرکه و غذا‌های سرد مثل خیار و کاهو علاقه دارند.
- این افراد تحمل گرما را ندارند و معمولاً خواب کمی دارند.
- افراد با مزاج گرم و خشک، عطش زیاد و دهانی خشک دارند، زود عصبانی می‌شوند و زود هم آرام می‌گیرند. این افراد پرجنب‌وجوش و پرانرژی هستند.
ویژگی و خصوصیات مزاج های گرم و خشک

خوراکی‌های مناسب برای مزاج گرم و خشک


- این گروه از افراد نباید پرخوری کنند و باید مصرف شیرینی را کم کنند. همچنین غذا‌های پرحجم مثل آش رشته و ماکارونی برایشان مفید نیست.
- میوه‌هایی مثل انار و شاتوت، زرشک، تمشک، زردآلو، هلو، سیب، گلابی و خیار برای آن‌ها مفید است و مصرف هویج، کاهو، کدو، اسفناج، گشنیز و نخودفرنگی برایشان توصیه می‌شود.
- برای افراد با مزاج گرم و خشک مصرف بالای سیر، پیاز، ادویه‌های تند، گوشت قرمز، موز، خربزه، آناناس، انجیر، غذا‌های سرخ‌کرده، گردو، پسته، فندق و نارگیل مضر است. مصرف زیاد این نوع مواد غذایی بدن این افراد را از حالت تعادل خارج می‌کند و آن‌ها را دچار علائمی مثل خشکی پوست، اضطراب، بی‌خوابی و تپش قلب می‌کند.
- در مقابل، مصرف سوپ جو و گوشت مرغ، آش تشکیل شده از ماست، کدو، اسفناج و گشنیز برای آن‌ها مناسب است.
- اما شربت‌های مناسب برای این گروه نیز شربت لیمو، آلو، نارنج، ماءالشعیر، سکنجبین و دوغ ترش است و مصرف هویج، انار، سیب، گلابی، آلبالو، زرشک، گوجه‌سبز، کدو و اسفناج برای این افراد توصیه می‌شود.

مواد غذایی مفید در فصول گرم


توصیه می‌شود در فصل تابستان از خنکی‌جات (مانند آب‌دوغ خیار، ماست، خیار و کمی نان، سبزیجات خنک مانند خیار، کاهو، کدو خورشتی (سبز)، گشنیز، اسفناج، ماست و اسفناج) استفاده شود.
advertising