خواص اعجاب انگیز روغن گیاه بومادران

پزشکی و سلامتطب سنتی

- 98/02/31
خواص اعجاب انگیز روغن گیاه بومادران

گیاه بومادران


بومادران یک گیاه علفی چند ساله است که در سراسر اروپا مشهور است. اعتقاد بر این است که این گیاه دارویی برای درمان تعدادی بیماری ها اهمیت خاصی در فرهنگ اروپایی نیز دارد.
روغن بومادران به روش تقطیر با بخار گیاه خشک شده تعیین شده است. اجزای اصلی آن عبارتند از:آلفا - پینن, بتا - پینن, سینئول, کامازولن, گاما ترپینن و لیمونن می باشد.
روغن بومادران عطر شیرین منحصر به فرد و رنگ آبی درخشان و جذابی دارد که در کمتر روغنی دیده شده است. اگرچه روغن به دست آمده از برخی گونه های بومادران سبز رنگ می باشد. جالب است بدانید نام آچیلا از نام آشیل، جنگجوی بزرگ یونانی گرفته شده، او از این گیاه برای درمان زخم سربازان در میدان های جنگ استفاده می کرده است.
طبیعت روغن بومادران گرم و خشک است.

خواص روغن بومادران و طرز استفاده از آن



1- روغن بومادران برای تسکین درد روماتیسم و آرتروز:


5 قطره روغن بومادران را به یک قاشق غذا خوری روغن حامل (روغن نارگیل یا روغن زیتون) اضافه کرده و به آرامی بر روی مفاصل ماساژ دهید تا درد تسکین پیدا کند.

2- جوان سازی پوست صورت:


روغن بومادران، رطوبت بالایی دارد و با آبرسانی پوست به رفع چین و چروک و جوان سازی پوست صورت و نرم تر شدن آن کمک می کند.

3- درمان جای جوش:


روغن بومادران به دلیل ترکیباتی که دارد به بهبود سریع تر جای جوش و التهاب پوست ناشی از جوش صورت کمک می کند.برای اینکار 2 قطره روغن بومادران را به مرطوب کننده خود اضافه کنید و هر روز از آن بر روی جای جوش صورت استفاده کنید تا درمان شوند.

4- ضد گرفتگی و اسپاسم:


اسپاسم و انقباض در قسمت های مختلف بدن است که می تواند خیلی دردناک و حتی کشنده باشد، روغن بومادران دارای خواص آرام بخش و ضد اسپاسم طبیعی است که گرفتگی عضلات روده و دستگاه تنفس را بهبود می دهد.

5- درمان سریع زخم:


گفته می شود که اگر یک محلول رقیق شده از اروغن بومادران را بر روی زخم های پوستی بمالید به دلیل خواص ضد عفونی کننده که دارد به درمان سریع تر آن ها کمک می کند؛ این روغن یک پوشش محافظ روی زخم تشکیل می دهد که پلاکت های خون و لکوسیت ها را در محل فعال کرده و از عفونت زخم جلوگیری می کند.

6- خاصیت ضد التهابی:


روغن بومادران خاصیت ضد التهابی دارد. می تواند به طور موثر هر نوع التهابی را کنترل کند، از مجاری تنفسی تا التهاب تنفسی ناشی از سرما خوردگی های معمول و التهاب سیستم گردش خون ناشی از وجود هر گونه سم (سم, مواد مخدر).

7- خواص روغن بومادران برای لاغری:


روغن بومادران با افزایش تعریق به دفع آب اضافی و سموم و بهبود چربی سوزی کمک کرده و در کنار رژیم غذایی مناسب و ورزش می تواند تاثیر خوبی در لاغری داشته باشد.

8- خاصیت ضد تشنجی روغن بومادران:


افرادی که از تشنج رنج می برند، می دانند که تشنج چقدر می تواند خطرناک باشد. اسپاسم یا انقباض غیرعادی در بدن می تواند منجر به برخی از جدی ترین و حتی کشنده ترین بیماری ها شود.
در سیستم تنفسی, می تواند موجب سرفه شدید و بی وقفه شود و اگر به سیستم عصبی برسد, ممکن است به تشنج منجر شود. در تشنج روده ها ممکن است منجر به درد حاد شکمی و در نهایت منجر به گرفتگی عضلات دردناک شود.
تنها راه حلش, آرامش بخشیدن به انقباض است. در مواردی مانند اینها روغن بومادران می تواند به کاهش اثر ضد تشنجی بر روی عضلات, اعصاب, روده ها و مجاری تنفسی کمک کند.

9- کمک سلامت دندان و لثه ها:


رطوبت زیاد موجود در روغن بومادران باعث تقویت لثه می شود و به این ترتیب باعث سلامت دندان ها خواهد شد.این روغن باعث انقباض عروق خونی می شود و باعث درمان خونریزی لثه ها می شود. می توانید برای سلامت لثه و دندان از روغن بومادران به عنوان دهانشویه استفاده کنید.

10-درمان ریزش مو:


در طب سنتی از روغن بومادران برای تقویت فولیکول های مو و درمان ریزش مو استفاده می شود.

11-درمان تب بالا:


روغن بومادران در طب سنتی برای درمان سریع تب بالا استفاده می شود؛ این روغن گیاهی با افزایش تعریق بدن به کاهش تب کمک می کند.

12-سندروم پیش از قاعدگی:


روغن بومادران به تنظیم تعادل هورمون های بدن کمک کرده و باعث درمان سندروم پیش از قاعدگی و علائم آن از جمله خستگی، سردرد، دل درد و حالت تهوع می شود.

13-درمان بی خوابی:


روغن بومادران خواص آرام بخش طبیعی دارد که آرامش اعصاب کمک کرده و با کاهش استرس و اضطراب باعث درمان بی خوابی شبانه می شود.برای این منظور هر شب روغن بومادران را ببویید یا 2 تا 3 قطره از این روغن را در دستگاه بخور بریزید تا به آرامش شما کمک کرده و بی خوابی را درمان کند.

14- کاهش فشار خون:


برخی مطالعات نشان داده که روغن بومادران با بهبود گردش خون در بدن باعث کاهش فشار خون بالا در افراد می شود.

15- کاهش اضطراب و استرس:


روغن بومادران دارای خاصیت آرام بخشی است که برای درمان اضطراب و استرس مفید بوده و عوارض جانبی قرص های آرام بخش را نیز به دنبال نخواهد داشت.
برای کاهش استرس کافیست چند قطره از این روغن را به آب حمام اضافه کرده یا با استفاده از دستگاه بخور عطر آن را در فضای خانه پخش کنید، این روش برای التیام احساسات ناشی از شکست های عاطفی نیز موثر است.

عوارض مصرف بیش از اندازه روغن گیاه بومادران:


1- روغن بومادران ممکن است اثرات عصبی را نشان دهد و اگر به مدت طولانی در دوزهای بالا از آن استفاده کنید می تواند منجر به سردرد و خارش پوست شود.
2- باید از مصرف خوراکی اش در دوران بارداری اجتناب شود.
3- توصیه شده که به هیچ وجه از روغن بومادران برای نوزادان و کودکان استفاده نکنید.
4- استفاده خوراکی روغن بومادران ممکن است باعث مسمومیت شود به همین دلیل متخصصان توصیه می کنند که قبل از مصرف آن به صورت خوراکی با پزشک متخصص مشورت کنید.
advertising