برای کاشت و پیوند مو چه سنی مناسب است

پزشکی و سلامتپوست و مو

- 97/10/24
برای کاشت و پیوند مو چه سنی مناسب استمو یکی از اعضای بدن است که کمک زیادی به زیبایی فرد می‌کند و وقتی دچار ریزش می‌شود، خیلی از افراد نگران می‌شوند و در پی درمان آن هستند.چندی پیش، برزو ارجمند عکسی از خود در یکی از صفحات اجتماعی‌اش منتشر کرد و در آن از پیوند موهایش خبر داد. این موضوع بهانه‌ ای شد تا بار دیگر و از منظری دیگر سراغ سوژه ریزش و رویش مو برویم تا اطلاعات بیشتری درباره پیوند مو به دست آوریم. پیوند مو یا به اصطلاح عامیانه کاشت مو، یکی از موثرترین راه‌های جلوگیری از طاسی سر محسوب می‌شود که در چند سال اخیر نظر بسیاری را به خود جلب کرده است.

به برخی از مهمترین توصیه های متخصصین پوست برای کاشت مو در این مطلب اشاره کرده ایم افرادی که قصد انجام این عمل را دارند بهتر است در سنین جوانی از این امر پیشگیری و حداقل تا سی سالگی صبر کنند.با دکتر محمدعلی نیلفروش‌ زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، درباره اینکه کاشت مو را از چه زمانی و چطور باید آغاز کنیم، گفت‌وگو کرده‌ایم. با ما همراه شوید.

علل اصلی ریزش مو چیست؟


عوامل مختلفی می‌توانند بر چرخه رشد مو اثر کنند و باعث ریزش موقت یا دائمی آن شوند.هر شاخه از موی سر انسان، دارای یک چرخه رشدی است که به‌طور ژنتیکی برای آن طراحی شده و این چرخه شامل رشد، پیری و ریزش است. به‌طور متوسط روزانه 50 تا 100 تارمو می‌ ریزد. البته این تعداد در افراد مختلف متفاوت است. همچنان که یک مو می‌ریزد، موی جدیدی جای آن را می‌گیرد. مشکل زمانی آغاز می‌شود که موهای ریزش‌یافته بیشتر از موهای رویش‌یافته جدید باشد یا رشد موهای جدید ضعیف شود. در این حالت پس از مدتی از تعداد کل موها کاسته می‌شود و فرد متوجه کاهش حجم موهایش خواهد شد. این علت اصلی ریزش مو است.

علت ریزش موی مردان چیست؟


معمول‌ترین علل ریزش مو در آقایان، مساله آندروژنیک است و همان‌طور که از نام آن مشخص است، 2 عامل مهم هورمون آندروژن و ژنتیک نقش اصلی را در این ریزش مو ایفا می‌کنند. در خانم‌ها هم این نوع ریزش مو دیده می‌شود ولی معمولا باعث نازک‌شدن مو و ریزش منتشر در سر می‌شود. در آقایان بعد از بلوغ با افزایش سطح هورمون‌های آندروژنی نازک شدن موها و عقب رفتن موهای ناحیه پیشانی شروع می‌شود.

ترمیم و کاشت مو چه تفاوتی دارند؟


ترمیم را معمولا موسسات ترمیم مو انجام می‌دهند که موهای مصنوعی را بین موها می‌بافند یا متصل می‌کنند. این کار در اغلب موارد با ریزش بیشتر موها همراه است ولی در کاشت مو، موهای خود فرد از پشت سر به جلوی سر منتقل می‌شود.

چه افرادی می‌ توانند عمل کاشت یا پیوند مو را انجام دهند؟


به‌طور کلی، افراد مناسب برای پیوند مو شامل افرادی با ریزش موی آندروژنیک مردانه، زنانه با ریزش موی ژنتیکی و زنان با طاسی آندروژنیک مشابه الگوی مردانه هستند زیرا موهای ناحیه دهنده آنها، تراکم بالایی دارد و احتمال ریزش ندارد. ریزش‌های موضعی در اطراف خط مو ناشی از جراحی کششی پوست صورت، ریزش موضعی ناشی از نحوه آرایش موها و وارد آوردن کشش زیاد به مو، جوشگاه ناشی از تصادف، سوختگی، جراحی یا بیماری‌های التهابی و عفونی در سر هستند. اگر در یک مرد جوان زیر 25 سال با پس‌روی خط رویش مو و کم‌پشت شدن موهای فرونتال، با یک جلسه پیوند مو، یک خط رویش موی جدید بنا به درخواست خود بیمار و پرتر و پایین‌تر از خط رویش اولیه‌اش ایجاد کنیم، این کار فعلا بیمار را راضی می‌کند ولی این رضایت موقتی خواهد بود زیرا در سال‌های بعد با پیشرفت طبیعی ریزش مو در پشت این خط جدید، موهای باقیمانده در ناحیه دونر، برای پر کردن سر او تا خط جدید کافی نیستند و موهای او نمایی غیرطبیعی پیدا می‌کنند. بنابراین پیوند مو قبل از 25 سالگی توصیه نمی‌شود. بعد از 25 سالگی بیمار به مرحله بلوغ کامل می‌رسد و با بررسی میزان ریزش فعلی موی بیمار، پیش‌بینی چگونگی گسترش آن در آینده امکان‌پذیر است. بیمار در این سن منطقی‌تر فکر می‌کند و میزان طاسی فعلی خود را در نظر می‌گیرد. به این ترتیب داشتن یک خط رویش موی جدید به شکل یک مرد بالغ باعث خشنودی و رضایت وی می‌شود. اگرچه این خط رویش مو بالاتر از آن حدی است که در جوانان می‌بینیم.

آیا موی کاشته‌ شده دچار ریزش می شود؟


معمولا به هر روشی که کاشت مو انجام شود، 3-2 هفته پس از کاشت، موها وارد فاز استراحت می‌شوند و می‌ریزند. البته ریشه مو سالم و زنده است و فقط ساقه آن می‌ریزد. رشد مجدد موها 4-3 ماه بعد آغاز می‌شود و در مجموع 6 ماه طول می‌کشد تا موها کاملا رشد کنند.
advertising