نقش استرس در رابطه جنسی

پزشکی و سلامتجنسی

- 98/03/02
نقش استرس در رابطه جنسیاسترس عبارت است از واکنش های فیزیکی ، ذهنی و عاطفی که در نتیجه تغییرات و نیازهای زندگی فرد، تجربه می شوند.
تغییرات می توانند بزرگ یا کوچک باشند.پاسخ افراد به تغییرات زندگی متفاوت است. استرس مثبت می تواند یک انگیزش دهنده باشد.در حالی که استرس منفی می تواند در زمانی که این تغییرات و نیازها، فرد را شکست می دهند، ایجاد شود.
برای مقابله با استرس ها یا فشارهای روانی، راهکارهای مختلفی وجود دارد که شیوه مدیریت صحیح، آنها را به ما می آموزد.
با رعایت و بکارگیری این روش ها، می توانیم علاوه بر حل یا کم کردن تاثیر استرس در رابطه زناشویی به آرامش پایدارتری دست یابیم:توکل به خدا و مقابله با استرس در روابط زناشویی.

استرس در زن ها و مردها


فقط شخصیت و نوع استرس عوامل موثر در واکنش شما به استرس نیستند، جنسیت نیز اهمیت زیادی دارد.تا گذشته ای بسیار نزدیک تصور می شد که زن ها و مردها در مواجهه با استرس به طوری مشابه واکنش می دهند. اما تحقیقات اخیر ثابت کرده است که این عقیده کاملاً اشتباه است و جنسیت نیز در این زمینه نقش دارد.تحقیقات نشان داده است که زن ها به جای جنگیدن، با استراتژی که “کنار آمدن و دوستانه رفتار کردن” نامیده می شود به استرس واکنش می دهند. زنهایی که از این استراتژی استفاده می کنند، در این موقعیت ها معمولاً تلاش می کنند تا فرزندان خود را حفاظت کنند و از زنان دیگر کمک می خواهند. این محققین تصور می کنند که این نوع واکنش ممکن است به خاطر تفاوت های هورمونی باشد.تفاوت های جنسیتی در برخورد با استرس، همچنین واکنش های جنسی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. برای مثال، در تحقیقی که بر روی تاثیر عصبانیت و اضطراب بر میل جنسی انجام گرفت، از گروهی از دانشجویان خواسته شد تا به نوارهای با نوشته از یک عمل جنسی گوش بدهند
نقش استرس در رابطه جنسی

چگونگی تاثیرگذاری استرس بر رابطه جنسی


استرس در همه جا وجود دارد و به همه طریق می تواند بر سلامتی شما تاثیر گذاشته و آن را خراب کند. اما با اینکه استرس همه جا وجود دارد، اما همیشه هم بد نیست و همه ی ما به یک طریق به آن واکنش نمی دهیم. دقیقتر بگویم، مردها و زن ها، هرکدام به صورتی متفاوت در مقابل استرس واکنش می دهند تفاوت هایی که بر چگونگی روابط جنسی آنها تاثیرگذار است.چگونگی برخورد با استرس، به مسائل مختلفی بستگی دارد؛ طریقه ی واکنش شما به آن، و اینکه زن هستید یا مرد، دراین زمینه بسیار مهم است.

موضوعاتی که استرس زناشویی را زیاد می کند


از وضعیت جسمی خود آگاه باشیم / از نشانه های پریشانی در خود از قبیل / سردرد / آشفتگی / درد معده / نداشتن تمرکز / سرما خوردگی / خستگی زیاد و …مطلع باشیم.

برخی از فعالیت ها برای کاهش استرس


- وقت خود را تنظیم کنیم
- کارهای روزمره خود را به ترتیب اهمیت و مدت زمان آنها یادداشت کنیم.
- اگر وقت کافی برای انجام تمام فعالیت های مورد نظر و مهم خود نداریم، شاید بیش از حد و بیهوده تلاش می کنیم.
- شب ها به موقع و به اندازه کافی بخوابیم تا موجب استرس در رابطه زناشویی نشویم
- بدن انسان برای تجدید قوا به خواب کافی و لذت بخش نیاز دارد.
- بی خوابی دشمن شماره یک سلامت شماست.
- از معاشرت با افراد استرس زا بپرهیزیم
- از رقابت با دیگران خودداری کنیم
- از تکنولوژی درست استفاده کنیم
- استفاده از رنگها بسیار آرام بخش هستند.
- مشکلات را بپذیریم
- ورزش کنیم و ...
advertising