بوی بد دهان در کودکان نوپا

پزشکی و سلامتدهان و دندان

- 97/11/30
بوی بد دهان در کودکان نوپامی دانید علت بوی بد دهان در کودکان چیست؟ صورت زیبایی را تصور کرده، سپس بوی بدی را تصور کنید! اصلا جالب نیست، مگر نه؟ بوی بد دهان، در هر سنی و بخصوص در سنین کودکی بسیار آزار دهنده است و از جذابیت کودک می کاهد.اما بهتر است در نظر داشته باشید که بوی بد دهان در کودکان نوپا، غیر معمول نیست. اغلب اوقات، بهداشت دهانی ضعیف دلیلی بر آن است، اما علت های دیگری نیز برای آن وجود دارد. خبر خوب این است که در اغلب موارد هیچ پیشگیری جدی وجود ندارد. این به این معنی است که نیازی به نگرانی نیست، اما علت اصلی پیدا کرده و مد نظر خود قرار دهید.

بوی بد دهان در کودکان نوپا


بوی بد دهان، حتی در کودکان سالم نوپا، مشکل رایجی است. اگر کودک نوپای شما از بوی بد دهان رنج می برد، اول باید دلیلش را بیابید. دلایل رایجی پیرامون بوی بد دهان آورده شده است:

خشک بودن دهان و ایجاد بوی بد دهان در کودکان


یکی از مواردی که میتوان به آن اشاره کرد خشکی دهان میباشد. اگر کوچولوی شما به سبب انسداد بینی از طریق دهانش تنفس کند احتمال این وجود دارد که باکتری های دهانش مختل گردند و باعث بوی بد دهان شوند. این کار باعث رشد باکتری های بی هوازی دهانی، مخاط بیش از حد گلو، کمبود اکسیژن و بزاق می شود. تمام این شرایط منجر به دفع ترکیبات مضری چون ترکیبات گوگرد فرار یا VSC از باکتری ها می شود. عادت های دیگر کودک، مثل مکیدن انگشت شست و یا خوردن لباس ممکن است دهان دلبندتان را خشک نگه دارد و رشد باکتری را افزایش دهد.

رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان


بهداشت ضعیف دهان و دندان، مسواک زدن نامناسب و باقی ماندن تکه های غذا به مدت طولانی در دهان می تواند منجر به بوی بد دهان شود. باکتری های دهان با ذرات مواد غذایی باقی مانده در بین دندان ها، در پشت زبان یا در سطح لوزه ها واکنش نشان می دهد.

وجود شیئی در داخل بینی نیز باعث بوی بد دهان می شود


کودکان نوپا ممکن است ذرات کوچک غذایی مانند لوبیا، نخود و یا اسباب بازی شان را وارد سوراخ بینی خود کنند. این کار باعث می شود که آنها از طریق دهان نفس بکشند و دهانشان بوی بدی داشته باشد.

مراقبت ضعیف دندانپزشکی


مراقبت ضعیف دندان ها، آبسه دندان، رسوب پلاک ها روی دندان، یا کام شکافته می تواند سبب بوی بد دهان شود.

غذاهای تند و تیز و بوی بد دهان کودکان


خوردن غذاهای تند و تیز مانند پیاز، سیر یا پنیر ممکن است موجب بوی بد دهان شود.

بیماری


کودک نوپایی که مبتلا به بیماری هایی مانند لوزه، سینوس، ریفلاکس معده (GERD) یا آلرژی فصلی است ممکن است دهانشان بو بدهد.. شرایطی مانند ورم لثه، برفک دهان (در نوزادان و کودکان) و سینوزیت حاد در کودکان نوپا می تواند بوی بدی ایجاد کند. التهاب لثه و مخاط دهان یکی دیگر از شرایطی است که در آن، کودک نوپا دارای زخم دهان، لثه قرمز، و بوی بد دهان می گردند.

مواد شیمیایی تند موجود در پاک کننده های دندانی


از دیگر مواردی که میتوان به آن اشاره کرد خمیر دندان های ساخته شده با مواد شیمیایی زننده به دندان های کودک نوپایتان است. خمیر دندان های حاوی SLS (سدیم لوریل سولفات) باعث آسیب رساندن به بافت های دهانی و رشد باکتری ها می شوند.

داروها باعث بروز بوی بد دهان در کودکان می شود


فرآیند تجزیه مواد شیمیایی داروها در برخی موارد می توانند باعث بوی بد دهان کودک شوند.

حذف آدنوئید با جراحی


این را نیز در نظر بگیرید که جراحی آدنوئید، آدنوئیدکتومی نامیده می شود. این جراحی، به علت عفونت های مکرر آدنوئید، عود کردن گوش یا عفونت سینوس ها یا به علت بزرگ شدن آدنوئید انجام می گیرد. پس از جراحی،
بوی بد دهان شایع است ولی در عرض چند هفته برطرف می شود.
بوی بد دهان در طول روز به دلیل هر یک از عوامل بالا اتفاق می افتد. بوی بد دهان پس از خواب، پدیده شایعی است. بزاق دهان کودک نوپا پس از بیداری فعال می شود و دهان را تر و تازه نگه می دارد. اما، هنگام خواب، بزاق تولید نمی شود و کار عضلات دهان متوقف می شود و باکتری ها تولید می شوند که باعث بوجود آمدن بوی بد دهان می شوند.
توجه داشته باشید که کودکان نوپا بیشتر در معرض بوی بد دهان قرار می گیرند و باید تحت مراقبت های روزانه قرار بگیرند، چرا که این کودکان، اغلب در تماس با دیگر بچه های کوچک مبتلا به ویروس تنفسی هستند. این ویروس ها باعث آبریزش بینی، احتقان و گلودرد می شوند.
advertising