ماسک ورقه ای و چیزهایی که باید در مورد آن بدانید

مد و زیباییآرایش و زیبایی

- 98/02/20
ماسک ورقه ای و چیزهایی که باید در مورد آن بدانیدیکی از جدیدترین روش‌های مراقبت پوست که این روزها محبوبیت زیادی پیدا کرده، استفاده از ماسک ورقه ای است. ماسک ورقه ای با ماسک معمولی صورت تفاوت دارد و بسته به موادی که در آن به کار رفته است اثر متفاوتی روی پوست خواهد داشت. از آن‌جایی که ماسک‌های ورقه‌ای یک پدیده جدید در دنیای زیبایی و مراقبت پوست هستند بیشتر افراد آشنایی چندانی با آن‌ها ندارند و از نحوه استفاده و تاثیر این ماسک‌ها آگاه نیستند.

ماسک ورقه ای چیست و از کجا آمده است


ماسک ورقه ای همان طور که از نامش پیداست از یک ورقه تشکیل شده است، این ورقه از جنس فیبر، پنبه، سلولز و یا تفاله نارگیل است که درون خود سوراخ‌های ریزی دارد و مملوء از ترکیبات مایع مغذی و آبرسان است. این بافت ورقه‌ای درون یک بسته بندی محکم قرار گرفته است که وقتی آن را باز می‌کنید ممکن است مایع داخل آن چکه کند، پس از باز کردن کامل ماسک ورقه‌ای شما آن را روی صورت خود قرار می‌دهید. شکل ماسک متناسب با شکل صورت طراحی شده و در قسمت چشم و دهان و بینی دارای شکاف است. برخی از ماسک‌های ورقه‌ای فقط صورت را پوشش نمی‌دهند و قسمتی از آن روی گردن هم قرار می‌گیرد برخی دیگر هم موضعی هستند و فقط برای قسمت‌های خاص مثل دور چشم یا گونه و … طراحی شده اند. ماسک‌های ورقه‌ای از کره جنوبی آمده‌اند، همان طور که می‌دانید این کشور پیشینه‌ای قوی در طراحی و تولید محصولات مراقبت پوستی دارد و ماسک ورقه ای هم یکی از ابداعات آن‌ها است. این روزها ماسک‌های ورقه‌ای در تمام جهان محبوب شده‌اند و به گزارش گروه NPD در ایالات متحده، فروش آن‌ها 60 درصد افزایش یافته است.

چرا باید از ماسک ورقه ای استفاده کنید


از تاثیر مثبت موادی که داخل ماسک ورقه‌ای وجود دارد هم که بگذریم خود ماسک فواید زیادی دارد. استفاده از ماسک ورقه ای آرامش بخش است، وقتی آن را روی پوست خود قرار می‌دهید یک پوشش فیزیکی ایجاد می‌کند و ماده‌ای را که داخل ورقه قرار دارد در پوست شما جذب می‌کند. پزشکان معتقدند که استفاده از این ماسک‌ها بسیار موثرتر از آن است که بخواهید مواد موثر داخل آن را مستقیم روی پوست بمالید چون ورقه، مانع از تبخیر مواد می‌شود. در واقع استفاده از ماسک، اثر درمانی ماده آن را به حداکثر می‌رساند. وقتی یک لایه خنک و مرطوب را روی پوست خود قرار می‌دهید پوست شما بلافاصله خنک می‌شود و تسکین پیدا می‌کند و همه چیزهایی را که برای تقویت و آبرسانی لازم دارد دریافت می‌کند.

محتویات این ماسک چیست


چه چیزی در بافت ماسک‌های ورقه‌ای تزریق می‌شود؟ مثل بافت بدن انسان، بیشتر ماده ماسک ورقه‌ای نیز آب است، چه از یک ماسک چند ده هزار تومانی استفاده کنید و چه سراغ ماسک‌های ارزان قیمت بروید. این آب نه تنها باعث مرطوب شدن پوست می‌شود بلکه حلال تمام موادی است که باید به پوست شما برسند. بیشتر ماسک‌های ورقه‌ای حاوی عصاره‌های گیاهی و ترکیبات آب‌دوست هستند که به خوبی در آب حل می‌شوند و از طریق همین آب جذب پوست شما می‌شوند. در کنار آب و عصاره‌های گیاهی، ترکیبات دیگری هم در این ماسک‌ها پیدا می‌شود مثل بوتیلن گلیکول و دیپروپیلن گلیکول که در واقع نوعی الکل هستند. اما همه الکل‌ها اثر مشابهی ندارند و برای پوست مضر نیستند مثلا بوتیلن گلیکول یک الکل ارگانیک است که نوعی هومکتانت (ماده نگهدارنده آب) هم هست و اثر حجم دهندگی دارد که نه تنها به حفظ رطوبت در پوست کمک می‌کند بلکه باعث می‌شود ماده داخل ماسک بیش از حد غلیظ و چسبناک نباشد و زود خشک نشود. برخی ماسک‌ها حاوی سلول‌های بنیادی، هیالورونیک اسید یا پپتاید هم هستند.
ماسک ورقه ای و چیزهایی که باید در مورد آن بدانید

ماسک ورقه ای چه اثری روی پوست دارد


استفاده از ماسک ورقه ای باعث می‌شود که پوست شما در عرض چند دقیقه درخشان‌تر، روشن‌تر، مرطوب‌تر و شاداب‌تر شود و خاصیت ارتجاعی بیشتری پیدا کند و همین دلایل برای استفاده از ماسک ورقه‌ای کافی است. اما فواید ماسک ورقه ای به همینجا ختم نمی‌شود، وقتی ماسک را روی صورت می‌گذارید پوست شما در حالی که غرق در رطوبت و مواد مغذی روشن کننده و ضدپیری و … است، استراحت هم می‌کند و همه چیزهایی را که لازم دارد دریافت می‌کند. متاسفانه هنوز هیچ مطالعه مستقلی روی فواید این ماسک‌ها انجام نشده است اما همه کارشناسان استفاده از آن‌ها را توصیه می‌کنند و تقریبا همه کسانی که این ماسک‌ها را به برنامه مراقبت پوست خود اضافه کرده‌اند از نتایج آن راضی هستند. در واقع استفاده از ماسک ورقه ای بهترین راه برای آبرسانی به پوست است و اگر از خشکی و حساس بودن پوست خود ناراضی هستید و در محیطی پر از عوامل آسیب زا (مثل آلودگی و گرد و غبار و هوای خشک که باعث تخریب کلاژن و ایجاد آکنه و لک و … می‌شوند) زندگی می‌کنید استفاده از این ماسک‌ها برای شما ضروری است و می‌تواند رطوبت از دست رفته را به پوست شما بازگرداند.

عوارض استفاده از ماسک ورقه ای چیست


هدف از استفاده از ماسک‌های ورقه‌ای تغذیه کردن و آبرسانی به پوست است نه پاکسازی یا لایه برداری. بنابراین این ماسک‌ها نمی‌توانند تاثیری را که ماسک‌های لایه بردار و پاکسازی کننده (مثل ماسک خاک رس و … که خمیری هستند و باید شسته شوند ) دارند روی پوست اعمال کنند و نباید جایگزین آن‌ها شوند. علاوه بر این، در برخی از انواع ماسک‌های ارزان قیمت و بی‌کیفیت، از سرم‌هایی استفاده می‌شود که خیلی زود تبخیر می‌شوند و رطوبت را از لایه‌های عمیق پوست جذب می‌کنند. لازم نیست حتما از ماسک‌های گران قیمت استفاده کنید اما سعی کنید فریب ارزانی را هم نخورید و به پوستتان آسیب نزنید.

از آنجایی که ماسک ورقه‌ای سطح پوست را می‌پوشاند می‌تواند باعث افزایش دمای آن شود. این اتفاق برای افرادی که دچار آکنه هستند چندان خوب نیست چون افزایش دمای پوست تعداد باکتری‌ها را در سطح آن افزایش می‌دهد و باعث بروز آکنه می‌شود. برای جلوگیری از این اتفاق، ماسک‌های خود را در یخچال نگهداری کنید. برخی ترکیبات موجود در ماسک‌ها مثل روغن نارگیل و تخم مرغ نیز ممکن است باعث بسته شدن روزنه‌های پوستی شود پس قبل از خرید ماسک حتما به ترکیبات داخل آن توجه کنید. مدتی پیش شایعاتی در مورد بهداشتی نبودن ماسک‌های ورقه‌ای مطرح شد اما این ماسک‌ها در صورتی که از برند معتبری باشند در شرایط کاملا بهداشتی تهیه می‌شوند و شما بدون نگرانی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.
advertising