انواع باتری خودرو و تفاوت های آن

خودروسایر

- 97/11/08
انواع باتری خودرو و تفاوت های آنباتری یکی از مهم‌ترین بخش‌های قوای فنی خودرو است که عملکرد آن تأثیر مستقیم بر تجربه‌ی رانندگی می‌گذاردوظیفه‌ای اصلی باتری در خودرو ابتدا، تغذیه استارتر است. پس از روشن شدن پیشرانه، برق مورد نیاز برای تجهیزات رفاهی خودرو از طریق دینام (الترناتور) تأمین می‌شودبه‌طور کلی می‌توان باتری‌های خودرو را در دو نوع اسیدی سنتی و سیلد (به اشتباه اتمی خوانده می‌شوند) طبقه‌بندی کرد
انواع باتری خودرو و تفاوت های آن

باتری سیلد


تکنولوژی جدید تولید باتری است که این نوع باتری در ایران به نام باطری اتمی شهرت یافته که دارای الکترولیت می باشد مصرف کنندگان تصورشان بر این است که داخل این نوع باطریها الکترولیت (اسید)وجود ندارد . این یک تصور اشتباه است . داخل این باطریها مانند باطریهای اسیدی الکترولیت یا همان اسید وجود دارد اما با توجه به جنس خاص صفحات درون آن نیازی به نگهداری و افزودن آب مقطر نداردباتری سیلد کلسیوم و باتری سیلد سیلور کلسیوم از جدیدترین نوع این نوع باتری ها هستند که نسبت به سایر باتری ها قیمت و طول عمر بیشتری دارندسیلد سیلور کلسیوم بهترین نوع باتری می باشد که تنها تعداد معدودی از تولیدکنندگان خارجی قادر به تولید این نوع باطری اتمی می باشندساده ترین روش برای این کار چک کردن چشمی روی باطری است که دارای سه حالت است . حالت سبز رنگ که نشان از شارژ بودن باطری است . حالت سیاه رنگ که نشان ضعیف شدن باطری است و حالت سفید که نشان دهنده تخلیه شدن باطری است که اگر با شارژ. کردن باطری مجددا باطری تخله شود نشان دهنده خراب بودن باطری میباشد و باید نسبت به تعویض باطری اقدام نمایید .

باتری اسیدی


در باتری‌ های اسیدی یا سربی-اسیدی 6 محفظه یا سلول وجود دارد که در هر کدام از آن‌ها، چند صفحه‌ی مثبت و منفی از جنس سرب قرار گرفته است. بین صفحات مثبت و منفی که در محلول الکترولیت 65درصد آب و 35درصد اسید سولفوریک قرار دارند، جداکننده‌ی نفوذپذیر نصب شده است. صفحات منفی باتری به‌دنبال واکنش با محلول الکترولیت و از دست دادن الکترون هستند. هنگامی که دو قطب مثبت و منفی به خودرو یا هر وسیله‌ی دیگر متصل می‌شوند، صفحات مثبت باتری الکترون‌های آزاد شده از واکنش صفحات منفی و محلول الکترولیت را جذب می‌کنند که حاصل آن تولید آب است.

بنابراین باتری های اتمی به علت طول عمر بیشتر . تمیز بودن . و بی نیاز از مراقبت بودن نسبت به نوع اسیدی آن برای مصرف کننده به صرفه تر و مطمئن تر میباشد . ولی اگر باطری شما اسیدی است نگران نباشید فقط باید مراقب آن باشید تا زود خراب نشود. چک کردن سطح الکترولیت باطری تمیز کردن قطبهای باطری جهت جلوگیری از سولفاته شدن و همین طور استفاده از آب مقطر استاندارد از جمله کارهایی است که شما میتوانید برای کار کرد بهتر باتری اسیدی خود انجام دهید.
advertising