اعمال اول هر ماه قمری

سبک زندگیدین و زندگی

- 97/09/18
اعمال اول هر ماه قمریدر کتب دینی از جمله کتاب مفاتیح الجنان اعمالی را برای آغاز هر ماه قمری ذکر نموده اند و انجام آن را مستحب موکد دانسته اند. در ادامه این مطلب با طریقه خواندن نماز اول ماه و سایر اعمال روز اول ماه آشنا شوید.

وقت نماز اوّل ماه


وقت خواندن نماز اول ماه، از اوّل طلوع فجر که اوّل روز شرعى می‏باشد، تا پایان غروب همان روز است.

طریقه خواندن نماز شب اول هر ماه


دو ركعت است و در هر ركعت بعد از حمد، سوره انعام خوانده می شود.

طریقه خواندن نماز اول ماه قمری


نماز روز اول هر ماه مستحب است در روز اول هر ماهی نماز خوانده شود. وقتش از اول صبح تا مغرب بوده و آن دو ركعت است. در ركعت اول بعد از حمد سی مرتبه سوره توحید و در ركعت دوم بعد از حمد سی مرتبه سوره قدر بخواند و بعد از نماز هر مقداری كه می تواند صدقه دهد. با این عمل، سلامتی آن ماه را برای خویش خریده است

اعمال اول ماه قمری


اعمال شروع هر ماه قمری بر طبق آنچه در روایات دینی آمده است شامل موارد زیر میگردد:

1.هنگام حلول هلال ماه نو خواندن دعا و دعا کردن در حق خود و دیگران است و بهترین آنها دعاى چهل‏ وسوّم صحیفه کامله است. این دعا در ۷ فراز تنظیم شده و دعایی است که امام سجاد(ع) هنگام رویت هلال ماه نو می‌خواند.
2. خواندن هفت مرتبه سوره حمد براى دفع‏ درد چشم.
3. اندکى پنیر خوردن که در این باره در روایات آمده است، هرکه خود را به خوردن آن در اول هر ماه مقیّد کند، امید است در آن ماه حاجتش ردّ نشود.
4. در شب اوّل ماه، دو رکعت نماز بجا آورد، کیفیت نماز شب اول ماه به این صورت است که در هر رکعت پس از سوره حمد سوره انعام‏ را بخواند، و از خدا بخواهد او را از هر ترس و دردى ایمن گرداند، و در آن ماه حادثه ‏اى را نبیند که ناپسند او باشد.
5. خواندن نماز اول ماه در روز اوّل و دعای روز اول ماه است که کیفیت آن در بالا ذکر گردید.
advertising