شهرباف از زیباترین فرش های همدان

گردشگریصنایع و سوغات

- 98/02/30
شهرباف از زیباترین فرش های همدان

شهرباف همدان


همدان شهری در غرب ایران است که در فاصله 300 کیلومتری غرب تهران قرار گرفته است. همدان یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان است که در گذشته اکباتان نامیده می‌شد. همدان مرکز خرید و فروش فرش‌هایی است که در صدها روستا و شهر مجاور بافته می‌شوند. بهترین فرش‌های دستبافت همدان با همان نام محل بافت‌شان یعنی نهاوند، تویسرکان، ملایر یا حسین‌آباد شناخته می‌شوند. فرش‌های ساده‌تر این ناحیه تحت عنوان کلی فرش‌های همدان به فروش می‌رسند.
شهرباف از زیباترین فرش های همدان
اندازه و طرح خاص فرش‌های همدان به خوبی آنها را از دیگر فرش‌های ایرانی متمایز می‌سازد. فرش همدان با طرح‌های مختلفی بافته می‌شود که از ترنج‌های مرکزی تا نقشه‌های تکرارشونده‌ی افشان متغیر است. در این میان طرح هراتی پرکاربردترین نقشه نزد قالیبافان همدانی است. درجات مختلفی از رنگ‌های آبی نیلی و قرمز روناسی رنگ‌های غالب فرش‌های همدان است.

فرش‌های قدیمی‌تر همدان فرش‌هایی بسیار جذاب و گیرا هستند. فرش‌های بافته شده در شهر همدان در زمره فرش‌های بسیار نفیس و مرغوب قرار می‌گیرند. این فرش‌ها شهرباف نامیده می‌شوند و ساختاری مشابه فرش‌های بیجار دارند، البته این فرش‌ها در بازار بسیار کمیاب هستند.

ملایر،نهاوند، تویسرکان، کبودرآهنگ و اسدآباد جزء شهرهای مهم همدان هستند که فرش‌های آنها شهرت جهانی دارد. فرش‌های بخش همدان به جز فرش‌های بافته شده در شهرهای بالا شامل بیبیک آباد، حسین آباد،طرح قزوین، درجزین، انجلاس، مزلقان و برچلو نیز می‌شود.
advertising