زغال اخته سوغات شهرستان کلیبر تبریز

گردشگریصنایع و سوغات

- 98/01/12
زغال اخته سوغات شهرستان کلیبر تبریز

شهرستان کلیبر تبریز


کلیبر در 63 کیلومتری شمال غرب اهر، 210 کیلومتری شمال شرق تبریز و 812 کیلومتری شمال غرب تهران واقع شده ‌است. شهرستان کلیبر از جنوب با اهر از شمال با جمهوری آذربایجان از باختر با رود ارس و جمهوری ارمنستان و از خاور با استان اردبیل همسایه است. کلیبر در بستر رود کلیبر و در سرزمینی صخره‌ای واقع شده و تنها معبر کوهستانی میان اهر و بخش‌های ساحلی رود ارس است.
زغال اخته سوغات شهرستان کلیبر تبریز
کلیبر دارای آب و هوای معتدل کوهستانی است و سراسر پیرامون این شهر را جنگل‌های تنک و مراتع پوشانیده ‌است، شهر، به علت نزدیک بودن به قلعه بابک و قرار گرفتن در کانون ذخیره‌گاه زیست‌کره منطقه ارسباران، در دهه اخیر از نظر گردشگری توسعه چشمگیری یافته است.

سوغات و صنایع دستی کلیبر


زغال اخته که سمبل هویت اقتصاد کلیبر است محصول معروف این منطقه است. فرآوردهای زغال اخته مثل ترشی، شربت، لواشک، برگه و خشکهٔ زغال اختهٔ و ژله در بازار این شهر به عنوان سوغات به فروش می رسد. جشنواره زغال اخته هر سال به منظور جذب گردشگر در این شهر برگزار می شود.

از صنایع دستی این شهر ورنی بافی است که به عنوان سوغات تهیه می شود و این دست ‌بافت‌های زیبا هنر دست عشایر قره داغ است."ورنی" محصولی است میان گلیم و فرش که همچون سایر گلیم‌ها بصورت ذهنی و بدون نقشه از پیش تهیه شده به وسیله زنان و دختران عشایر و روستائیان منطقه ارسباران بافته می‌شود. تار و پود این فرش همانند قالی از نخ‌های پنبه‌ای، پشمی و ابریشمی فراهم شده و گاهی برای چله‌کشی از پشم گوسفند هم که در منطقه بصورت فراوان وجود دارد استفاده می‌شود.
advertising