روستای کلاته کامیاران استان کردستان با طبیعت بکر و دست نخورده

گردشگریمکان های تفریحی

- 97/09/20
روستای کلاته کامیاران استان کردستان با طبیعت بکر و دست نخورده

روستای کلاته


کلاته روستایی زیبا در دهستان ژاورود از توابع شهرستان کامیاران در فاصله 20 کیلومتری این شهرستان و در منطقه ای خوش آب و هوا در دامنه کوه زرنه از رشته کوههای شاهو واقع شده است.
این روستا دارای جمعیتی بالای 300 نفر بوده و با طبیعت کوهستانی بسیار زیبا، چشمه‌های آب معدنی و مقبره یکی از شیوخ این دیار، در کنار مردمانی مهمان دوست با خانه‌هایی از گل و چوب و آجر هر‌سال پذیرای مسافران زیادی از دور و نزدیک است.

جاذبه های کلاته


چشمه بزرگ «بن گوز» یکی از چشمه‌های مشهور این روستاست که به‌صورت 4 فصل، آبی معدنی و گوارا دارد و در گذشته منبع آب مردم چندین روستا بوده است.

مقبره متبرکه مولانا احمد ، کوه با شکوه زرنه و بسیاری مناظر دیگر که چشم هر بیننده ایی را خیره می کند.طبیعت بکر و دست نخورده کلاته می‌تواند مکانی مناسب برای حضور گردشگران در این منطقه باشد. زیرا این روستا در همجواری روستاهای هدف گردشگری همچون پالنگان و کاشتر قرار گرفته است و هر‌سال هزاران نفر از این جاده برای بازدید از روستاهای هدف گردشگری عبور می‌کنند.

وجه تسمیه روستای کلاته


یکی از معانی که برای این روستا گرفته شده این است که کلاته از دو و اژه کل و آته تشکیل شده که به معنی وجود آهو در آن است.
با توجه به اینکه این روستا در دامنه کوه زرنه از رشته کوه‌های شاهو واقع شده است و همیشه آهو در اطراف و داخل آن بوده، به همین دلیل این وجه تسمیه برای آن وجود دارد.
البته طبق تحقیقات صورت گرفته وجه تسمیه دیگر این روستا به این‌گونه است که کلاته به معنی قلعه یا ده کوچک است که بربلندی ساخته شده است. البته می‌توان گفت کلاته به معنی محلی کوهستانی و سردسیر نیز است.
advertising