پارک جنگلی چالدره در تنکابن استان مازندران

گردشگریمکان های تفریحی

- 98/06/27
پارک جنگلی چالدره در تنکابن استان مازندراناسم شمال که می آید دریا و جنگل در نظرمان تداعی می شود، استان مازندران با وجود دریا، جنگل ها و آبشارهای بکرش یکی از بهترین و محبوب ترین جاذبه های گردشگری ست بی جهت نیست که این استان یکی از پربازدیدترین مقاصد ایران است و گردشگران زیادی برای تماشای دریا، جنگل ها، کوه ها و آبشارها به این منطقه سفر می کنند. در هر یک از شهرهای این استان دنیایی از جاذبه های طبیعی نهفته است که اینجا را به بهشتی برای طبیعت گردان و دوستداران طبیعت تبدیل کرده است. یکی از جاذبه های تنکابن، پارک جنگلی چالدره است که می خواهیم درباره اش صحبت کنیم، با ما همراه باشید.
پارک جنگلی چالدره در تنکابن استان مازندران
تنکابن پنجمین شهر بزرگ مازندران است که در غرب این استان قرار گرفته و باغ های پرتغال آن در ایران معروف است. طبیعت گردان، این شهر را به طبیعتی زیبا و چشم نوار می شناسند که در آن هر لحظه می توان با چشم اندازی رویایی روبرو شد. بدون شک پارک جنگلی چالدره یکی از دیدنی ترین جاذبه های این شهر است، پارکی جذاب که در ۱۸ کیلومتری جاده تنکابن به جنگل دوهزار قرار دارد و هوای دلپذیر و پوشش متنوع گیاهی اش خیلی ها را برای لذت بردن از طبیعت به این منطقه می کشاند.

این جنگل در دره ای عمیق و سرسبز شکل گرفته و به همین دلیل هم به آن چالدره گفته می شود، در اینجا چشم اندازهای جنگلی، شالیزارها، باغ های مرکبات و سنگ های پوشیده از خزه های جنگلی دست در دست هم دنیای دل انگیزی را خلق کرده اند که جان می دهد برای تفریح و استراحت. همین که پا به پارک جنگلی چالدره می گذارید انگار مان از حرکت ایستاده است و تنها چیزی که نظرتان را جلب می کند آرامشی بی حد و حصر و چشم اندازهایی تماشایی ست.

آب و هوای این منطقه خنک و مرطوب است و درختان انبوه، سایه دلپذیری را ایجاد کرده اند که می توان ساعت ها در زیر این سایه ها استراحت کرد و محو تماشای مناظر اطراف شد. درختان افرا و توسکا و بوته های سرخس پوشش گیاهی غالب این جنگل را تشکیل می دهند و نقشی اساسی در زیبایی چشم نواز این جنگل دارند. در جنگل درختان میوه مثل بلوط، ازگیل، تمشک، انار و … هم به چشم می خورد که اگر در زمان مناسبی به این جنگل بروید می توانید طعم این میوه های جنگلی را هم امتحان کنید.

وجود دو رودخانه دوهزار و سه هزار که در پیرامون این ناحیه در جریان اند باعث شده که این منطقه سرسبزی چشم نوازی داشته باشد. بر روی این رودخانه ها پل هایی هست که می توانید بر روی آن ها بایستید و چشم اندازهای متفاوت اطراف را تماشا کنید، در همین حال می توانید دوربین خود را آماده کنید و در کنار رودخانه عکس هایی به یادماندنی بیندازید.

در میان درختان انبوه این جنگل کلبه هایی جنگلی می بینید که به شیوه سنتی ساخته شده اند و حال و هوایی متفاوت به جنگل داده اند . گاهی در کنار این کلبه ها، میز و صندلی هایی چوبی می بینید که از جنس درختان اطراف ساخته شده و چشم اندازهای جنگل را دیدنی تر کرده اند. می توانید بر روی این صندلی های چوبی بنشینید و از آرامش و سکوت دوست داشتنی جنگل لذت ببرید، حتی می توانید شب را هم در جنگل بمانید و در همین کلبه های چوبی اقامت کنید. در کلبه ها امکانات خوبی مثل شومینه هیزمی، کمد، کولر گازی، یخچال و تراسی اختصاصی هست و مطمئنا تجربه یک شب ماندن در این کلبه ها، آن هم در وسط جنگلی بکر به یاد ماندنی و خاطره انگیز است که تا مدت ها از یادتان نمی رود.

اگر طبیعت گرد هستید صبح زود را برای رفتن به این جنگل انتخاب کنید تا فرصت کافی برای پیاده روی و لذت بردن از چشم اندازهای بکر را اطراف داشته باشید. در نقاط مختلف این پارک مسیرهای متنوعی برای طبیعت گردی هست که با امکانات خوبی که دارند طبیعت گردی لذت بخشی را برایتان به ارمغان می آورند. شاید دوچرخه سواری را به پیاده روی ترجیح می دهید پس می توانید به مسیرهای مخصوص دوچرخه سواری بروید. امکانات دیگری مثل رستوران و کافه هم در جنگل هست تا گردشگران بتوانند یک طبیعت گردی به یادماندنی را تجربه کنند. خیلی از گردشگران برای خوردن ناهار به این جنگل می آیند تا چند ساعاتی را در میان طبیعت بمانند و به آرامش برسند، می توانید برای غذا خوردن و همینطور استراحت به آلاچیق هایی بروید که در جای جای جنگل وجود دارد.

دیگر مناطق جنگلی تنکابن


یکی دیگر از جنگل های تنکابن، جنگل دوهزار است که در منطقه کوهستانی و دره ای سرسبز شکل گرفته و یکی از زیباترین مناطق گردشگری را پدید آورده است. یکی از دلایلی که گردشگران را به این منطقه می کشاند وجود رودخانه خروشان دوهزار است که بعد از سرچشمه گرفتن از الموت به این منطقه می آید.
advertising