آرامگاه شیخ احمد جامی شهرستان تربت جام خراسان رضوی

گردشگریمکان های تفریحی

- 98/02/13
آرامگاه شیخ احمد جامی شهرستان تربت جام خراسان رضوی

مقبره شیخ جامی


آرامگاه شیخ احمد جامی یکی از جاذبه‌های گردشگری استان خراسان رضوی است که در حاشیه شمال غربی شهرستان تربت جام در کنار مقبره و مسجد خواجه عزیزالله در محله‌ ای که سعدآباد خوانده می‌شود، قرار دارد.این اثر در تاریخ 15 دی 1310 با شماره ثبت 174 به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
آرامگاه شیخ احمد جامی شهرستان تربت جام خراسان رضوی
این بقعه در واقع یک مجموعه است که از بخش‌های مختلفی چون مقبره شیخ احمد، ایوان، گنبدخانه، مسجد کرمانی، گنبد سفید، مسجد عتیق، مدرسه امیر جلال‌الدین فیروزشاهی و مسجد جامع نو تشکیل شده است. البته الحاقات دیگری در این مجموعه وجود دارد که در دوره‌های مختلف به وجود آمده‌اند مانند آب‌انبار، مسجد زیرزمینی و قبور مجاور مزار.

معماری مقبره شیخ احمد جام


آرامگاه ایشان با مصالح آجر و گچ و به شیوه‌ای خاص از سطح محوطه بالا آمده است. مزار دارای دو سنگ به صورت افراشته است که اولی لوح اصلی است که بالای سر قرار گرفته و دارای تزییناتی همچون گل، برگ و آرایه‌های گیاهی است و دومی در پایین مزار است که در طرفین آراسته به کتیبه است.

از درون سنگ قبر شیخ، درخت کهنسالی به صورت خودرو با شاخه‌های فراوان روییده است. محجری از سنگ مرمر اطراف مزار را محصور نموده و 18 پایه از سنگ مرمر سیاه در بین آن، زیبایی خاصی به محجر داده است. بر اطراف این قسمت در طول اعصار و قرون، دست‌ نوشته‌ها و یادگاری‌ هایی از مسافران و زایران اهل دل بر جای مانده است.
advertising