روستای ساتیاری پاوه از روستاهای گردشگری کرمانشاه

گردشگریمکان های تفریحی

- 97/12/11
روستای ساتیاری پاوه از روستاهای گردشگری کرمانشاه

روستای گردشگری ساتیاری پاوه


روستای ساتیاری از جاذبه های گردشگری کرمانشاه و از روستاهای تابعه شهرستان پاوه می باشد.این روستا در حدفاصل 25 کیلومتری شهرستان پاوه و در دهستان شیوه سر قراردارد و نیز نزدیکترین روستا به بخش باینگان محسوب می شود. ساتیاری، طبیعتی چهارفصل دارد و از آب و هوای بسیار مطبوعی برخوردار است. روستای ساتیاری یکی از قدیمی ترین و کهن ترین روستاهای منطقه می باشد. د ر فرهنگ لغت دهخدا ساتیاری به معنی دوست، یار و رفیق خوب آمده است.
روستای ساتیاری پاوه از روستاهای گردشگری کرمانشاه
البته روستای ساتیاری اسم دیگری نیز دارد که بین اهالی روستا به کار می رود. “هیتمان”(Hetman) اگرچه اسم دوم و محلی روستا است اما قدمت و پیشینه بیشتری دارد و در واقع می توان گفت که اسم قدیمی روستا است. هیتمان واژه ای اورامی (هورامی) است و از هیت و مان تشکیل شده که به معنی مکان و محل کشاورزی می باشد

دیدنی های روستای ساتیاری


روستای ساتیاری پاوه یکی از روستاهای سرسبز و زیبا و از جاذبه های گردشگری کرمانشاه می باشد که علی رغم تعدد روستاهای جذاب و دیدنی در این شهر، ساتیاری، زیبایی های ویژه و منحصر به فردی دارد که می تواند در جذب گردشگران موثر واقع شود. برای مثال، بافت پلکانی و سنتی این روستا که زیبایی آن را دوچندان کرده، جذابیت خاصی برای گردشگران دارد.

معماری پلکانی


روستای ساتیاری در محدوده کوهستانی و در دامنه سه کوه بلند استقرار یافته و بافتی متمرکز و متراکم دارد. خانه ‌های این روستا در شیبی ملایم و به شکل پلکانی ساخته شده ‌اند، به طوری که بام هر خانه حیاط خانه دیگر است. مصالح به کار رفته در اکثر خانه‌ های قدیمی روستا شامل سنگ، چوب و گل است. مهم‌ ترین ویژگی خانه ‌های قدیمی روستا هماهنگی آ‌نها با محیط و طبیعت منطقه است. سقف مسطح خانه ‌ها با دیوارهای سنگی و گلی همرنگ طبیعت است که اوج هماهنگی فضای کالبدی روستا با محیط طبیعی اطراف را نشان می‌دهد.

منظر سبز روستا


از ویژگی های طبیعی روستای ساتیاری وجود پوشش جنگلی اطراف روستا است. محیط اطراف روستا را جنگل های تنک بلوط، بنه (سقز یا پسته کوهی)،امرود (گلابی کوهی)، زالزالک، انجیر کوهی،آلبالوی کوهی فرا گرفته است. کوهستان های گرده ، بالانه ، کوپانه، دوله خر و کانی بهاره که همه این کوهستان ها، ییلاق و هوارگه دامداران روستا در فصل بهار و تابستان می باشند.

آبشار دربند گرده


اسم آبشار دربند گرده یا به زبان کردی دراوی گرده است و در خارج از روستا واقع شده است که هر سال تا اواسط اردیبهشت ماه کاملاً پرآب است. این آبشار دو طبقه است و ارتفاع آن در حدود 60 متر می باشد. دسترسی به آبشار از طریق راه مالرو است و برای رسیدن به آن در حدود 45 دقیقه زمان لازم است.تماشای آسمان شب روستا همراه با نورافشانی و درخشش کرمهای شب تاب بسیار رویایی است.

جنگل نزار


جنگل نزار که گونه غالب درختی جنگل نزار بلوط و بنه می باشد و در نوع خود کم نظیر است. علاوه بر اینکه جانوران و پرندگان زیادی در آن زندگی می کنند، پناه گاه و محل زندگی گراز وحشی نیز می باشد که شمار آنها بیش از 300 رأس برآورد می شود. تفریحگاه دیره نیان (مکانی زیبا و خوش آب و هوا با باغات زیبا و چشمه معدنی بی نظیر و سفره خانه سنتی است که در ابتدای جاده روستای ساتیاری واقع شده است

کوهستان آتشگاه


این کوهستان یکی از زیباترین کوهستان های منطقه است و زیستگاه انواع جانوران و همچنین رویشگاه انواع گونه های گیاهی خوراکی، داروئی و گل های زیبا می باشد. بر روی قله کوه آتشگاه خرابه هایی از یک آتشکده قدیمی به جای مانده است که بنا به شواهدی متعلق به دوران ساسانیان و بنا به حکایتی یکی از سه آتشکده بزرگ آن دوران بوده است.

صخره بسم الله


این صخره کاملاً به صورت طبیعی ایجاد شده و در میان جنگل های بلوط روبروی روستا (جنگل نزار) واقع شده و در نوع خود بی نظر است. این جاذبه در فاصله 2 کیلومتری روستا قرار دارد و از جاده روستا قابل مشاهده است.

تله کابین روستا


این تله کابین که بخشی از باغات روستا را به بخشی دیگر از باغات انار و انجیر روستا که در دو طرف یک دره به عمق حدوداً 250 متر قرار دارند متصل می کند و در واقع راه دسترسی به این باغات می باشد که بیشتر در فصل برداشت انار و انجیر به منظور جابه جایی آسان میوه ها از آن استفاده می شود.

درخت بنه یا سقز تنومند


این درخت که اهالی روستا به آن دارونه قوی گویند در بالای کوههای مشرف به روستا و در مسیر ییلاق گرده قرار دارد. این درخت بسیار تنومند و کهنسال می باشد.
advertising