روستای پلکانی سرآقا سید شهرکرد ماسوله ی زاگرس

گردشگریمکان های تفریحی

- 97/11/24
روستای پلکانی سرآقا سید شهرکرد ماسوله ی زاگرس

روستای سرآقا سید


روستای سرآقا سید روستایی در 134 کیلومتری شهرکرد و در ارتفاع 2500 متری از سطح دریا است که به سبب پلکانی بودن معماری اش به آن ماسوله ی زاگرس نیز می گویند. این مکان، اتراقگاه ییلاقی عشایرِ منطقه در بهار و تابستان است و اهالی آن در سایه ی رحمت امامزاده سید آقا عیسی زندگی سرشار از برکتشان را ادامه می دهند.هنوز تاریخ دقیقی از قدمت این روستا در دست نیست اما شجره ی امامزاده قدمتی برابر 600 سال را نشان می دهد.

كوه كنگله از شمال، كوه نرمه از شمال شرق و كوه وند و خيمه از جنوب، روستا را در بر گرفته اند. منطقه ارچنه در غرب روستا آب آشامیدنی روستا را تامین می کند. روستا در گذشته یکی از اتراقگاه‌های ییلاقی عشایر بختیاری بود. مردم روستای سر آقا سید، با گویش بختیاری سخن می‌گویند. اگر در اردیبهشت و خرداد از روستا گذر کنید هنوز هم می‌توان کوچ عشایری که از مناطق گرمسیر خوزستان به چهارمحال و بختیاری می‌روند را شاهد باشید.
روستای پلکانی سرآقا سید شهرکرد ماسوله ی زاگرس
روستای سر آقا سید در محدوده کوهستانی استقرار یافته و بافت مسکونی متراکمی دارد. خانه‌‌های این روستا اغلب دو بخش مجزا برای سکونت و نگهداری دام و طیور و انبار دارند. قسمت مسکونی واحدها نیز معمولاً دو بخش جداگانه دارد. یکی لامردان و دیگری، اتاقی که اعضای خانواده در آن اقامت دارند. لامردان اتراقگاه میهمانان و مردان خانواده است. درِ خانه‌ها معمولاً از تنه درختان جنگلی تهیه می‌شود و اکثر خانه‌های روستاییان فاقد پنجره هستند. دیوار خانه‌ها ضخیم است و سقف مسطحی دارند. مصالح به‌کار رفته در ساخت خانه‌ها شامل سنگ، گل و چوب می‌باشد.

علت نام گذاری روستای آقا سید


نام این روستا از دو بخش تشکیل شده است: سر + آقا سید. آقا سید که لقب امام زاده سید آقا عیسی است که مقبره ی آن در روستا می باشد. در مورد بخش اول می توان گفت که در محاوره برای رفتن به یک مکان خاص از پیشوندهای خاصی استفاده می شود. مثلا می گوییم می روم پابوس امام رضا (ع) یا می روم سر درس ومثال هایی از این قبیل.

می توان این احتمال را داد که عشایری که بعدها در این روستا ساکن شدند به هنگام قصد زیارت این امام زاده می گفتند " می روم سر آقا سید " به این معنی که می روم زیارت آقا سید، مرور زمان و تکرارِ این اصطلاح موجب انتخاب این نام برای روستا شده است.برخی نیز معتقدند چون خانه ها در بالای امام زاده به صورت پلکانی شکل گرفته اند و همه شان به آن دید دارند این نام برای روستا انتخاب شده است.

جاذبه های گردشگری روستای سرآقا سید


در سفر به این روستا به زیارت امام زاده سر آقا سید (سید آقا عیسی) بروید و از صفا و سادگی آن لذت ببرید.گشتی هم در کنار زمین های کشاورزی اطراف امام زاده بزنید و به تماشای آنها بپردازید. از دیدن حوضچه های نمکِ روستا جا نمانید که گویی لباسی با خال های سپید بر تن طبیعت کرده اند.

بعد از امام زاده اولین چیزی که در روستا توجه شما را جلب می کند پوشش، گویش، پوشاک و فرهنگ بومی مردم است که کاملا حفظ شده و و جلوه گر غنای فرهنگی و دینی ساکنان آن است.در کنار روستا درختان گردویی وجود دارند که قدمت آنها نزدیک به 300 سال است.آبراهه ی بزرگی نیز از ضلع شرقی روستا می گذرد که دارای دو چشمه است.

باغات میوه و طبیعت زیبای کوهستانی به این روستا جلوه ای خاص بخشیده است. قدم زدن در کوچه های روستا به منزله ی سفر در زمان است، گویی از قرن بیست و یک به جای دیگری در زمان پرت می شوید. عکاسی از چنین فضای ناب و دست نخورده ای می تواند یکی از بهترین تجارب سفر شما به این روستا باشد.

تماشای آبشار شیخ علی‌خان که در 40 کیلومتری روستای سرآقا سید قرار گرفته است را در برنامه ی سفر خود بگنجانید. محیط اطراف آبشار محل خوبی برای تفرج و تفریح گردشگران است. اگر علاقه به غار نوردی دارید به شما غار یخی چما را پیشنهاد می کنیم که در نزدیکی روستای شیخ علی خان واقع است. برای رسیدن به غار یخی چما چندین بار باید تن به آب رودخانه زد که سرمایش تا مغز و استخوان می رود، پس از یک کیلومتر در تنگه چما، دهانه غار یخی چما قرار دارد.

کوهنوردی و صعود به قله ها را دوست دارید؟ پس مقصد خوبی را انتخاب کرده اید. کوه های زردکوه بختیاری، تجربه ی یک کوه نوردی عالی را برای شما به ارمغان می آورند. بلند ترین قله ی این کوه ها 4221 متر ارتفاع دارد و در 30 کیلومتری روستای سرآقا سید واقع است.

ورزش ها و تفریحات زمستانی را نیز به جاذبه های این روستا اضافه کنید. پیست اسکی چلگرد است در ۵۰ کیلومتری روستا با برف فراوان، یخچال های طبیعی و شیب های تند در ایام مختلف سال، به خصوص پاییز و زمستان، کوهنوردان، اسکی‌بازان و علاقه‌مندان به ورزش‌های کوهستانی را به سوی خود جذب می‌کند. پیست اسکی تابستانی چال میشان را نیز به لیست جاذبه ها اضافه کنید.

مردم روستای آقا سید


شغل بیشتر مردم روستا علاوه‌بر کشاورزی و دامداری، استحصال نمک از چشمه‌های نزدیک روستا است. حوضچه‌های نمک مکان کسب و کار اهالی روستایی است که جوانی‌شان را با نمک پیر کرده‌اند. مصرف نمک برای خوارک، دام و فروش است. نمک‌ها می‌تواند سوغاتی سفر به سر آقا سید باشد.

زنان روستا علاوه‌بر کار در خانه و حوضچه‌های نمک، صنایع دستی چون قالی، جاجیم، سیاه چادر و گلیم تولید می‌کند. قالی‌ها طرح طبیعی و لچک ترنج دارند که از پشم‌هایی با رنگ طبیعی بافته شده‌اند؛ اما مهم‌ترین سوغات این روستا محصولات لبنی مانند شیر، دوغ، کشک، ماست و کره است.

زنان و مردان این روستا سخت کار می‌کنند، برای همین اگر سر آقا سید مقصد بعدی برای سفر شد بهتر است به این همه تلاش و اعتقادات و باورهای مردم روستا احترام گذاشته شود تا آن‌ها حضور گردشگران را سبب زحمت و ناراحتی ندانند. بهتر است وقت برگشت زباله‌هایی خود را برای اهالی روستا به یادگار نگذارید، چون هیچ ماشین حمل زباله‌ایی زحمت رفتن تا آن روستا را به خود نمی‌دهد.

بهترین زمان سفر


سر آقا سید تنها در 6 ماه فصول بهار و تابستان قابل دسترسی است و ساکنان آن ماه های سرد سال را پشت حصاری از برف و بدون هیچگونه ارتباطی با دنیای بیرون می گذرانند. با فرا رسیدن فصل بهار طبیعت و راهداران دست در دست یکدیگر داده و این حصار را می شکنند. در فصل بهار منظره ی پشته های علوفه ی تازه برای آذوقه ی زمستانی، از زاویه ی بالا دیدنی است. در ماه های اردیبهشت و خرداد عشایری که از مناطق گرمسیر خوزستان به چهارمحال و بختیاری وارد می شوند از مسیر روستای سر آقا سید عبور می کنند و تماشایی ترین صحنه ها را به تصویر می کشند.

مسیر دسترسی


این روستای زیبا در 45 کیلومتری شمال غرب مرکز شهرستان کوهرنگ واقع است.برای رسیدن به روستای سر آقا سید از شهر چلگردم در مرکز شهرستان کوهرنگ به سمت غرب حرکت کنید. پس از روستای سنگی شیخ علیخان، جاده ی آسفالته تمام می شود. با شروع جاده ی خاکی پر پیچ و خم چشمتان به غار یخی چما و قله ی زردکوه می افتد. پس از 40 تا 500 کیلومتر رانندگی، روستای سر آقا سید نمایان می شود.
advertising