مسجد عباسقلی خان مسجد دوره قاجار زنجان

گردشگریآثار تاریخی

- 97/09/17
مسجد عباسقلی خان مسجد دوره قاجار زنجان

مسجد عباسقلي خان


مسجد عباسقلي خان مربوط به دوره قاجار است و در زنجان، خیابان سعدی در محله قدیمی عباسقلی خان واقع در بافت تاریخی شهر زنجان قرار گرفته این مسجد با سبک چهل ستونی فاقد ورودی وصحن و میان سرای مرکزی می باشد .
این اثر در تاریخ 23 مرداد 1378 با شماره ثبت 2374 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

معماری مسجد عباسقلی خان


مسجد عباسقلی خان دارای دو صحن و شبستان زیبا است که طاق و تویزه‌های هلالی و شکیل آن بر روی ستون های مدوّر قطور، استوار شده است. تزئینات این بنای مذهبی محدود می شود به مختصر تزئینات آجر کاشی بر روی بدنه طاق ها و همچنین محراب که با کاشی‌کاری زیبا با طرح‌های معقلی، جلوه و زیبایی شبستان را دو چندان کرده و بر روی بدنه ضلع شمالی شبستان مرکزی، تاریخ 1307 هجری قمری نقش شده، که مربوط به زمان ساخت مسجد می‌باشد.

تاریخچه مسجد عباسقلي خان


مسجد عباسقلي خان مانند بسیاری از ابنیه تاریخی در بستر زمان ودر ارتباط با رویدادهای از تاریخ کشور ما ودر دوره ای از دوران های فرهنگی این سامان شکل گرفته وموجودیت پیدا کرده است

غائله بابیها که در ماه مه 1850 میلادی برابر با 1266 هجری قمری در این شهر رخ داد که در پی آن دامنه نزاع ازحدود مباحثه ومجادله کلامی وفکری خارج شده وبه جنگ تمام عیار خانگی در کوچه ها وخیابان های این شهر بدل شد.

سرانجام در برخورد ونزاع با قوای دولتی در سال 1267 هجری قمری وکشته شدن ملا محمد علی جفت زنجانی سرکرده آنها به همراه یکهزار ونهصد تن از مریدان این آشوب سرکوب شد.در یک طیف مسجد عباسقلی خان یکی از منتفذین و فاتحان این جنگ به میمنت این پیروزی عقیدتی این مسجد را ساخت و یکی از مکانهای استقراری و اجتماعی بابیها که در مجاورت و ضلع جنوبی با مسجد مضمحل و خراب شد و بخشی از آن به حدود و ثغور مسجد پیوست.
advertising