بازار پنجه علی یزد

گردشگریآثار تاریخی

- 97/09/11
بازار پنجه علی یزد

بازار های قدیمی یزد


بازارهای تاریخی یزد، هنر کهن معماری ایران اسلامی را با مناره‌ها و بادگیرهای زیبایش، به رخ گردشگران می‌کشاند. شهر تاریخی یزد یکی از بهترین شهرهای خشتی جهان است که همواره به عنوان صاحب یکی از درخشان‌ترین میراث‌های فرهنگی و تمدن کهن در ادوار مختلف تاریخی ایران مطرح بوده است.
بازارهای قدیمی این شهر یکی از جاذبه‌های تاریخی آن محسوب می‌شود که گردشگران داخلی و خارجی زیادی هنگام حضور در این شهر از آنها بازدید می‌کنند .

بازارهای تاریخی یزد هنوز در بین مردم این دیار اهمیت ویژه ای دارند و از کانون‌های مهم گردشگری استان نیز به شمار می روند، بازارهایی که نقش استراتژیک مهمی در بافت تاریخی یزد داشته و محل فروش صنایع دستی قدیمی و سنتی است .

بازار پنجه علی یزد


بازار پنجه علی که به بازار مسگران یزد نیز شهرت دارد، قدمتی ۶۰۰ ساله دارد و هنوز بافت سنتی قدیم خود را حفظ کرده است و مسگرها در حجره‌هایشان، سر به زیر و پی در پی با چکش و مس، اثری بی‌بدیل خلق می‌کنند .
بازار پنجه علی یزد
بازار مسگرها از بازارهای سنتی و قدیمی شهر یزد متعلق به قرن نهم هجری و قمری است که درحد فاصل خیابان قیام قرار دارد و در آن انواع مصنوعات مسی و فلزی از قبیل صنایع دستی تزئینی، ظروف آشپزخانه و ابزار آلات کشاورزی ساخته و عرضه می‌شود و از این رو علاقه مندان به ظروف مسی می‌توانند انواع ظروف مسی را در بازار مسگرهای یزد بیابند .

یادآور می‌شود، بازار مسگرهای یزد در سال 1381 با شماره 7786 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است .
advertising