موزه پول تهران

گردشگریآثار تاریخی

- 97/09/09
موزه پول تهران

تماشاگه پول تهران


یکی دیگر از موزه های معروف که تعداد بازدید کنندگان بیشماری دارد تماشاگه پول یا موزه پول تهران می باشد. این موزه اولین و تخصصی ترین موزه پول در کل کشور است که به تاريخ 17 تيرماه 1376 به همت اداره كل موزه‌هاي بنياد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامي افتتاح شد. اين مجموعه شامل 1400 سكه و 750 قطعه اسكناس و تعداد تقريبي 200 قطعه اشياي موزه‌اي غير از سكه و اسكناس است كه در محوطه‌اي به وسعت 2000 مترمربع به نمايش گذاشته شده و ضمن ارائه بخش قابل توجهي از سكه‌ها و اسكناس‌هاي ايران‌، گوشه‌هايي از تاريخ اين سرزمين را نيز به نمايش مي‌گذارد .
موزه پول تهران
این موزه از سال 1385 به عنوان سومین موزه پربازدید و مهم به مجموعه فضای سبز و تفریحی پارک ارم منتقل شده است . در این موزه به مبادلات قبل از پیدایش پول ، دوره پیدایش پول و انواع پول های کشورهای دیگر پرداخته شده است .

بخش های مختلف موزه پول


بخش‌ های تشکیل‌دهنده موزه پول عبارتند از : بخش ماقبل پول‌ ، سالن مربوط به تاریخ سکه و سالن‌های مربوط به تاریخ اسکناس‌ . این بخش‌ها به شکلی دیدنی به نمایش گذاشته شده و تاریخ چند هزار ساله این مرز و بوم را پیوسته و زنجیروار معرفی می‌کند. هم‌چنین‌، تلاش شده است تا سکه‌ها، این مستندترین اسناد تاریخی‌ ، از نظر اقتصادی‌ ، هنری‌ ، تزیینی و آرایشی در کنار مهم‌ترین جنبه آن‌ ، که همان جنبه تاریخی و فرهنگی است‌ ، به نمایش گذاشته شود .

در ارديبهشت ماه 1378، بخش جديدي در سالن اصلي نمايش با موضوع پول ملل راه‌اندازي شده است كه اختصاص به نمايش سكه و اسكناس كشورهاي مختلف با اطلاع‌رساني عمومي شامل پرچم‌، نقشه‌، اطلاعات پولي و ارزش و واحد پول آن كشور دارد.

موزه پول علاوه بر سالن‌هاي نمايش‌، بخش‌هاي جنبي ديگري نيز دارد كه به اختصار عبارتند از: كتاب‌خانه تخصصي‌، بانك اطلاعات‌، نگارخانه‌، تماشاخانه‌، سالن اجتماعات‌، نمايشگاه‌هاي متفرقه‌، كتاب فروشي و چاي‌خانه‌.
advertising