موزه آب سعد آباد در تهران

گردشگریآثار تاریخی

- 97/09/09
موزه آب سعد آباد در تهران

گنجینه آب سعد آباد


موزه آب سعد آباد یکی از مکان های تاریخی و دیدنی تهران می باشد,این موزه فرهنگی در جهت نمایشگاهی برای حفظ و میراث گذشتگان تشکیل شده که در یکی از سالن های این مجموعه ظروف سفالی و سالن دیگر آن ظروف لعابی و فلزی مرتبط با آب اختصاص داده اند.

در این مجموعه فرهنگی از جمله استحصال، انتقال، توزیع و بهره برداری و فنون بکار رفته که مرتبط با آب بوده گردآوری کرده اند.موزه آب سعد آباد در جنوب شرقی کاخ سبز و در غرب ساختمان تشریفات ریاست جمهوری احداث شده که در زمان پهلوی دوم ساخته شد,این مجموعه برای پذیرایی از مقامات درباری و مراجعین استفاده میشد که مدتی هم دفتر مخصوص محمدرضا پهلوی بوده است.
موزه آب سعد آباد در تهران
بازسازی موزه آب سعد اباد در سال 1376 توسط موسسه گنجینه ملی آب ایران انجام شد که با طرح هایی که اجرا شد ,توانستن آن را مرمت کنند.این موزه دارای 4۴ سالن نمایشگاهی می باشد که ماکت هایی از سد ها و کانال های آبرسانی، آب انبارها آسیابها و موارد مشابه دیگر را طراحی کرده اند و برای بازدید کنندگان به نمایش گذاشته اند.

معماری موزه آب سعد آباد


گنجینه آب سعدآباد حدوداً 2670 مترمربع مساحت دارد و از 3 بخش تشکیل شده است:

1) ساختمان اصلی ( 200 مترمربع)
2) ساختمان جنبی (70 مترمربع)
3) فضای باز (حدود 2400 مترمربع)

ابتدا که شما وارد سالن می شوید بعد از تماشای ماکت ها ,سپس وارد سالن نمایشی شده و پس از دیدن فیلم های مربوط به موزه از مدل های هیدرولیکی موجود در محوطه بازدید کرده و پس از آن وارد سالن های نمایشگاهی شده و پس از بازدید از اسناد، مدارک و سایر اشیاء موجود در موزه مدار گردشی موزه خاتمه می یابد.

در ساختمان اصلی موزه سعد اباد شما می توانید ماکت هایی از آثار و ابنیه قدیم ,دفترهای محاسبات میراب ها ، وقف نامه ها، لوح محاسبه قنات,وسایل اندازه گیری آب و همچنین وسایل مهندسی آب می توانید تماشا کنید.ساختمان جنبی موزه هم که ماکت های سد ها و امکانات اسلاید، ویدئو پروژکشن و امکانات سمعی و بصری برای علاقه مندان فراهم کرده اند .در فضای باز موزه شما می توانید مدل های زنده تاسیسات آبی جدید و قدیم چون سدها، کانال های آبرسانی، آب انبارها آسیابها و همچنین چگونه کارکردهای آنان را می توانید تماشا کنید.

استفاده از فضاهای باز در گنجینه آب جهت به نمایش درآوردن مدل های زنده تاسیسات آبی جدید و قدیم چون سدها، کانال های آبرسانی، آب انبارها آسیابها و موارد مشابه دیگر ضمن اینکه باعث ارتباط بیننده با این گونه بناها از نزدیک می شود و آگاهیهای لازم در ارتباط با چگونگی کارکرد آنها به راحتی انتقال می یابد. طبق همین اصل هم مدل های هیدرولیکی پل بند امیر با مقیاس 1:25 در سطحی به مساحت 220 مترمربع، سد کارون 3 با مقیاس 1:100 در سطحی به مساحت 240 مترمربع، به همراه کانال های آبی گردش آب در محوطه باز احداث گردید.

مسیر دسترسی


گنجینه آب سعدآباد در شمال تهران و در مجموعه فرهنگی هنری و تاریخی کاخ موزه های سعدآباد ، در خیابان ولیعصر خیابان شهید فلاحی خیابان شهید کمال طاهری قرار دارد. این گنجینه در جنوب شرقی کاخ سبزو در غرب ساختمان تشریفات ریاست جمهوری و در محل عمارت تیمسار کسرائیان احداث گشته است.
advertising