ساعت بیگ بن در لندن بزرگترین برج ساعت دنیا

گردشگریآثار تاریخی

- 98/12/24
ساعت بیگ بن در لندن بزرگترین برج ساعت دنیابرج ساعت بیگ بن( به انگلیسی:Big Ben) بزرگترین و معروف ترین برج ساعت دنیا است که در انتهای شمالی کاخ وست مینستر در لندن واقع شده است. این برج یکی از جاذبه های پربازدید لندن در طول تاریخ است. افراد عادی نمیتوانند از درون این برج دیدن فرمایند ولی اشخاص عادی میتوانند با ثبت نام همراه با تور به داخل این برج بروند ولی خارج از یک ساعت مشخصی نمیتوانند از برج دیدن کنند. بیگ بن نام زنگ ساعت داخل ساختمان است نه خود برج و نام اصلی برج، برج الیزابت است که به افتخار ملکه الیزابت در شصتمین سالگرد تاجگذاری روی این ساختمان گذاشته شد.
ساعت بیگ بن در لندن بزرگترین برج ساعت دنیا

ویژگی های برج ساعت بیگ بن:


برج الیزابت در ارتفاع بیشتر از 96 متر است با 334 پله و 399 پله تا چراغ Ayrton است که بالای این برج است. زنگ بزرگی در داخل ساعت میباشد که حدود ۱۳ تن وزن آن است. وزن هر عقربه حدود ۱۰۰ کیلوگرم است و قطر هر صفحه ی عقربه دار این برج ۷ متر است، همچنين ۶۰ سانتی متر طول هر کدام از اعدادی است که روی صفحه مشخص می باشد. هر یک از ساعت ها از بیش از ۳۱۲ قطعه شیشه عقیق ساخته شده اند.
برای کوک کردن ساعت بیگ بن، ساعت سازها سه دفعه در هفته از ۳۳۴ پله ی برج الیزابت بالا می روند؛ زیرا امکان دارد تنظیمات آن توسط آب وهوا، فشار جو یا قدیمی بودن( با ۱۵۶ سال عمر) به هم بخورد. در زیر ساعت با حروف طلا و به زبان لاتین نوشته ای وجود دارد که معنای آن این است: خدایا، ملکه الیزابت را سالم حفظ کن. در مواقعی که در پارلمان جلسه ای در حال برگزاری باشد، نور خاصی بر بالای این ساعت تابانده می شود.

بیگ بن در لندن کی و در چه سالی ساخته شد؟


در سال ۱۸۳۴ میلادی، کاخ وست مینستر بر اثر یک آتش سوزی بزرگ، جلوی چشم همه به یک ویرانه تبدیل شد. به طوریکه پس از اطفا حریق، به جز سالن ورودی، چیزی از این کاخ باقی نمانده بود. بدین ترتیب پارلمان انگلیس، ديگر جایی برای برپا کردن جلسات شان نداشتند. یک سال پس از این اتفاق، سرانجام مسئولین به فکر بازسازی این کاخ افتادند و برای پیدا کردن بهترین طرح برای نمای آن، مسابقه برپا کردند. بیش از 400 طرح فرستاده شد که از بین آنها ، ایده ی چارلز بری( Charles Barry) برای ساخت این بنا انتخاب شد.

ميزان دقت ساعت بیگ بن:


هنوز هم این ساعت، پس از گذشت بیش از ۱۵۷ سال از ساختش، دقیق ترین ساعت دنیا به شمار می رود. یک دفعه در سال ۱۹۶۲، نشستن برف سنگین روی عقربه های آن سبب شد تا برای بار اول ، ۱۰ دقیقه دیرتر از ساعت موعد به صدا دربیاید. نکته ی جالبش اینجاست که نوسان پاندول این ساعت را با استفاده از یک سکه ی کوچک تحت کنترل درآورده اند که سبب دقت بالای آن می شود.
advertising