خانه سردار اسعد بختیاری از قشنگترین خانه‌ های تاریخی تهران

گردشگریآثار تاریخی

- 98/05/25
خانه سردار اسعد بختیاری از قشنگترین خانه‌ های تاریخی تهران

خانه سردار اسعد بختیاری تهران


خانه تاریخی سردار اسعد، تنها بنای باقیمانده از مجموعه تاریخی و معروف باغ ایلخانی دوره ناصری و یکی از زیباترین یادگارهای تاریخی شهر تهران است.این خانه به عنوان یکی از زیباترین خانه‌های مسکونی تهران در سال 1291 شمسی به هزینه جعفر قلی خان بختیاری (سردار اسعد سوم)، در ضلع شمال غربی میدان توپخانه در کوچه باغ ایلخانی که بعدها خیابان علاء الدوله نام گرفت، ساخته شد.خانه سردار اسعد که در سال 1375 با شماره 1765 به ثبت ملی رسیده است، در ضلع شمال غربی میدام توپخانه در کوچه باغ ایلخانی واقع در خیابان فردوسی قرار دارد.
خانه سردار اسعد بختیاری از قشنگترین خانه‌ های تاریخی تهران
باغ ایلخانی در قسمت غربی خیابان فردوسی یا علاء الدوله سابق شامل مجموعه بزرگی از کوچه میرشکار فعلی تا خیابان جمهوری بوده است که در حال حاضر از این باغ وسیع، تنها قسمت‌های کوچکی به صورت فضای سبز در محوطه بانک ملی شعبه مرکزی باقی مانده است. این بنای تاریخی در محوطه بانک ملی در خیابان فردوسی شهر تهران قرار دارد و به عنوان باشگاه بانک از آن استفاده می‌شود.
این باغ در اوایل قرن بیستم جهت ایجاد بانک ملی ایران توسط دولت به تملک بانک ملی درآمد.

معماری خانه تاریخی سردار اسعد


بنا در دو طبقه و با مصالح گچ و آجر ساخته شده است. پنجره‌های ارسی شکل با شیشه‌های رنگی جلوه زیبایی به فضا داده‌اند. در گچبری‌ها از هنر ایرانی الهام گرفته شده است و سرستون‌های داخل سبک اروپایی دارند.داخل عمارت، کف، پله‌های چوبی و سقف‌های بلند یادآور معماری کلیساها و در واقع معماری تلفیقی ایرانی و اروپایی دارد.
advertising